مدیر جهاد کشاورزی کاشمر در این مراسم گفت: روز مزرعه انگور فرصتی است تا بتوانیم فعالیت‌ های ترویجی ارائه دهیم و کشاورزان را به سوی کشت‌های کم آب طلب و پربازده اقتصادی سوق دهیم.

سیدابوالقاسم موسوی با اشاره به آغاز فصل برداشت انگور از سطح سه هزار و ۳۰۰ هکتار باغات این شهرستان افزود: با توجه به وقوع خسارت گرمای تابستان و آفتاب سوختگی در برخی باغات شهرستان پیش بینی می‌ شود امسال حدود  ۷۴ هزار تن انگور در کاشمر برداشت شود.

وی اظهار داشت: از مجموع انگور تولیدی شهرستان کاشمر ۷۰ درصد تبدیل به کشمش شده و ۲۵ درصد به مصرف تازه خوری در شهرستان و سایر نقاط کشور می‌ رسد و ۵ درصد آن با توجه به توجیه اقتصادی به تولید غوره، شیره و سرکه اختصاص می‌یابد.

وی گفت: هم اکنون ۱۴ رقم انگور در این شهرستان تولید می شود که مهمترین ارقام انگور کاشمر شامل عسکری و پیکامی است و سایر ارقام شامل سپیداری، رزقی، ریش بابا، صاحبی، روچه، یاقوتی، مسکه، طرقی، سبزه مال، شصت عروس، خلیلی و ترکمن است که جهت تازه خوری و تهیه مویز استفاده می‌ شود.

موسوی با بیان اینکه با بهره‌گیری از یافته‌ های نوین تحقیقاتی و افزایش دانش و آگاهی کشاورزان، میزان تولید و درآمد کشاورزان افزایش می یابد افزود: انگورکار نمونه استان در کاشمر ۱۳۹ تن انگور در یک هکتار برداشت کرده است و به رغم این‏که انگور عسکری و پیکامی بیشترین سطح زیرکشت را دارد، باغ این کشاورز نمونه از گونه انگور ترکمن تولید خوبی داشته که مورد تأیید کارشناسان جهاد کشاورزی قرار گرفته است. 

وی اظهار داشت: انگور ترکمن در برابر تنش آبی مقاوم‌ تر است و آب کمتری نیاز داشته و بازار پسندی بهتری دارد، همچنین با توجه به زمان ماندگاری بیشتر و درآمدزایی بهتر این نوع انگور نسبت به انگور پیکامی و عسکری، جایگزین مناسبی برای اصلاح الگوی کشت باغات انگور شهرستان به شمار می‌ رود.

باغدار کاشمری که به عنوان انگورکار نمونه استان انتخاب شده است گفت: با برنامه ‎ریزی برای ۲۵ هکتار کاشت انگور ترکمن توانستم ۱۳۹ تن انگور در هکتار برداشت نمایم.

حسین سیاح اظهار داشت: اجرای سیستم آبیاری کم‌ فشار، استفاده از نظرات کارشناسان جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات، تغذیه گیاهی در برداشت میزان قابل ‌قبول این محصول مؤثر بوده است.

وی گفت: متوسط برداشت انگور در شهرستان ۲۷ تن در هکتار است که با راهنمایی کارشناسان برداشت محصول این باغ به ۱۳۹ تن در هکتار رسیده است.

۲۱ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی کاشمر فعالیت دارند.

این شهرستان در ۲۲۸ کیلومتری مشهد واقع است.

۷۴۹۷/۶۰۵۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.