مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی روز سه شنبه با بیان این مطلب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: روستای بسک تحت عنوان  'روستای ملی ابریشم کشی' در شهریور سال گذشتته به ثبت رسید و این امر به دلیل ویژگی های خاص و منحصربفرد این روستا بوده است.

ابوالفضل مکرمی فر افزود: با توجه به جذابیت بالای ابریشم کشی، اهمیت این رشته و نیز علاقه مندی زیاد گردشگران داخلی و خارجی به محصولات ابریشمی ثبت جهانی این روستا می تواند به جذب فزاینده گردشگران کمک کند و این روستا به عنوان قطب گردشگری خارجی در استان بدل شود.

وی ادامه داد: تکمیل پرونده بسک برای ارائه پیشنهاد به یونسکو جهت ثبت جهانی در مراحل نهایی قرار دارد و امیدواریم در کوتاهترین زمان  شاهد موافقت برای ثبت جهانی آن باشیم.

او  افزود: این ثبت جهانی می تواند در جذب تورهای گردشگری جهانی و هدایت این تورها به سمت بسک موثر باشد.

وی اضافه کرد: روستای بسک نماد کامل توانایی زنان در عرصه هنرهای سنتی و صنایع دستی محسوب می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری خراسان رضوی گفت: هم اکنون در این روستا هر هنرمند روزانه هشت متر ابریشم تولید می کند که به عنوان دستبافته های ابریشمی مستقیم به استانهای تهران، اصفهان و شیراز  ارسال می شود.

مکرمی فر  افزود: در حال حاضر 400 کارگاه ابربیشم بافی در این روستا فعالیت دارد که بیش از 90 درصد هنرمندان فعال در این زمینه را بانوان تشکیل می دهند.

وی با اشاره به معضل بیکاری در کشور اظهار کرد: صنایع دستی بهترین زمینه برای ایجاد اشتغال و نیز رونق تولید محسوب می شود که با توسعه و ترویج آن می توان اتفاقات خوبی را در عرصه مبارزه با بیکاری رقم زد.

هم اکنون حدود 10 هزار هنرمند صنایع دستی خراسان رضوی در تولید محصول در 90 رشته هنرهای سنتی و صنایع دستی فعالیت دارند.

7496/۱۹۲۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.