سید هاشم فیروزی روز دوشنبه در نشست خبری نخستین هم اندیشی کنشگران امر جنسی کشور در محل این موسسه در مشهد برگزار شد افزود: بدون هیچ تعارفی باید تغییر زیست یا رفتار جنسی ایرانیان از حیطه سکوت خارج شود و با آن یک مواجهه علمی، آگاهانه و منطقی صورت گیرد.

وی ادامه داد: هم اینک ۱۰ تا ۱۳ میلیون نفر مجرد در کشور وجود دارد که مانند بمب متحرک هستند و این خود به تنهایی یک چالش جدی است.

معاون گفتمان سازی موسسه رصد مطالعات و سیاستگذاری اجتماعی گفت:یافته ها و دستاوردهای موسسه سجا نشان می دهد که جبهه معارض در قالب تهاجم و تخاصم فرهنگی به دنبال تغییر در زیست جنسی مبتنی بر فرهنگ ایرانی – اسلامی در جامعه ایران است.

فیروزی با بیان اینکه زیست جنسی، جامعه ساز و تمدن ساز است ادامه داد: اگر جبهه معارض، در راهبرد فرهنگی اش سناریوی تغییر را برای ما رقم بزند فرهنگی که ذیل انقلاب جنسی بروز و ظهور پیدا می کند تغییر دهنده نگرش، آموزش و اقتصاد کشور خواهد بود.

معاون گفتمان سازی موسسه رصد مطالعات و سیاستگذاری اجتماعی گفت: موسسه سجا معتقد است ضعف های درون ساختاری حاکمیت ایران که مبتنی بر عدم فهم و یا بدفهمی مساله رفتار جنسی است هم می تواند بحث تغییر در زیست جنسی ایرانی – اسلامی را رقم بزند.

فیروزی افزود: در درازمدت، طرح اساسی موسسه، سیاستگذاری است که در این راستا معاونت سیاستگذاری موسسه سجا، دو جلد کتاب تحت عنوان "سیاستگذاری امر جنسی در جامعه اسلامی ایران" را تدوین و به شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی عرضه کرده اما این کتاب هنوز در حال تکمیل است.

انقلاب جنسی

معاون موسسه رصد مطالعات و سیاستگذاری اجتماعی گفت: تبیین تلاش جبهه معارض برای تغییر زیست جنسی جامعه ایرانی شامل چهار سطح مساله، چالش، بحران و دگردیسی اساسی یا همان انقلاب جنسی می شود.

فیروزی افزود: پژوهش ها ثابت می کند که هنوز در ایران دگردیسی جنسی اتفاق نیفتاده است اما اگر مواجهه ای منطقی، عاقلانه و منسجم با این موضوع نداشته باشیم امکان بروز آن دور از انتظار نیست و این مهم نیاز به عزم ملی دارد.

وی اضافه کرد: انقلاب جنسی در آمریکا بین سالهای ۱۹۳۰ تا ۱۹۶۰ اتفاق افتاد و باعث شد که آمریکا از یک جامعه مبتنی بر کلونی های جمعیتی و خانواده گسترده خارج شود و انحرافات جنسی شامل پایین آمدن میزان ازدواج و کمرنگ شدن پایبندی به عقاید جامعه مذهبی در آمریکا بروز یابد.

معاون موسسه رصد مطالعات و سیاستگذاری اجتماعی گفت: دگردیسی جنسی در آمریکا مبتنی بر نقش آفرینی اصلی زن رخ داد و از آن زمان به بعد  شاهد بروز انحرافات جنسی بودیم که مصداق آن تبدیل همجنس بازی از گناه به جرم و از جرم به گرایش است و امروز هم جنسی بازی و برقراری رابطه جنسی با کودک در آمریکا یک گرایش به شمار می رود و دیگر جرم نیست.

فیروزی افزود: دگردیسی جنسی یا انقلاب جنسی در جامعه ایرانی به معنای تغییر در سبک زندگی جنسی ایرانیان است یعنی رفتار جنسی که مبتنی بر تشکیل خانواده و ازدواج بوده از مسیر خود خارج می شود و میزان ازدواج رسمی به شدت کاهش می یابد و مدل های رفتاری غیرعرفی و غیرشرعی رایج می شود.

وی اضافه کرد: زیست جنسی ریشه در اقتصاد، سیاست، تاریخ، مذهب و فرهنگ جامعه دارد و باید بررسی کرد که نقش نهادهای حاکمیتی در بعد پروسه زیست جنسی چیست و با انجام وظایف خود مانع خروج قطار رفتار جنسی از ریل خود شد

معاون موسسه رصد مطالعات و سیاستگذاری اجتماعی گفت: پرداختن به مساله رفتار جنسی در رسانه ملی حساسیت زاست و ظرافت های خاص خود را دارد زیرا پرداختن به مساله جنسی در قالب ممیزی ها و استانداردهای رسانه ملی برای مخاطب عام بسیار دشوار است با این حال موسسه سجا در حال تهیه سریالی اینترنتی است که فیلمنامه آن مبتنی بر پژوهش های دقیق در امر جنسی نوشته شده و مخاطب آن نوجوانان دختر و پسر امروزی هستند.

فیروزی افزود: خلاهای قانونی بیشماری در خصوص رفتار جنسی در ایران وجود دارد از این رو  در کتاب سیاستگذاری که این موسسه تدوین کرده ۱۸۰ سیاست برای نهادهای مختلف تعیین شده است.

نشست هم اندیشی کنشگران امر جنسی

معاون موسسه رصد مطالعات و سیاستگذاری اجتماعی گفت: نشست هم اندیشی کنشگران امر جنسی به صورت دو روزه در روزهای پنجشنبه و جمعه این هفته با حضور ۴۰ نفر از کنشگران امر جنسی، مستندسازان، کنشگران اجتماعی، اعضای هیات علمی دانشگاه و تمام افرادی که در حوزه زیست جنسی به صورت تخصصی کار می کننددر مشهد برگزار می شود.

فیروزی افزود: هدف از برگزاری نشست هم اندیشی کنشگران امر جنسی، شبکه سازی ذیل کنش با بهره گیری از حضور کنشگران رسانه ای و اجتماعی فعال در حوزه زیست جنسی است که مشغول انجام فعالیت های اینترنتی، مستندسازی، اجتماعی و درمانی در این خصوص هستند.

وی اضافه کرد: سه هدف تخصصی برای هم اندیشی کنشگران امر جنسی در کشور، آشنایی با ظرفیت های متقابل و هم افزایی و تشکیل جبهه واحد یا شبکه سازی، رسیدن به فهم مشترک در مورد زیست جنسی در ایران و تعیین راهبردهای مواجهه موثر در دو بعد پروسه و پروژه است.

او ادامه داد: بیش از هزار  اندیشکده در خارج از کشور در حوزه زیست جنسی به صورت تخصصی فعالیت می کنند اما موسسه رصد مطالعات و سیاستگذاری اجتماعی تنها اندیشکده فعال در حوزه زیست جنسی در ایران است.

موسسه سجا و عملکرد آن

معاون گفتمان سازی موسسه رصد مطالعات و سیاستگذاری اجتماعی گفت: این موسسه ملی که محل استقرار آن در مشهد است و حدود ۱۵ تا ۲۰ نمایندگی در استان های مختلف دارد مجموعه ای مردم نهاد است که در سال ۱۳۹۲ فعالیت خود را آغاز کرد.

فیروزی افزود: این موسسه نخستین نهاد منسجمی است که در حوزه زیست یا رفتار جنسی در ایران ورود پیدا کرده و معین شورای عالی انقلاب فرهنگی و قوه قضائیه است.

وی ادامه داد: موسسه سجا شامل معاونت های گفتمان سازی و شبکه سازی، آموزش، سیاستگذاری، پژوهش، رسانه و رصد است که اهم دستاوردهای آن در حوزه زیست جنسی بوده است.

معاون گفتمان سازی موسسه رصد مطالعات و سیاستگذاری اجتماعی با اشاره اقدامات این موسسه در پرداختن به زیست جنسی در قالب چهار گام راهبردی گفت: نخستین گام فهم مساله چیستی یا چرایی زیست جنسی به عنوان یک حیطه مهم است، گام دوم تبیین مساله زیست جنسی مبتنی بر پژوهش های دقیق علمی و دانشگاهی است، گام سوم حل مساله زیست جنسی در حد وسع و توان از طریق برگزاری دوره های آموزشی و گام چهارم هم گفتمان سازی و شبکه سازی است.

فیروزی افزود: در گام سوم ۲۰۰ روان شناس در دوره های آموزشی این موسسه شرکت کردند و در حوزه تربیت جنسی در کشور آموزش دیدند تا به صورت کنشگر در فضای کلی کشور شروع به فعالیت کنند.

وی طراحی دوره های تربیت جنسی جوان، دوره های تربیت جنسی زوجین، دوره های تربیت جنسی ویژه روان شناسان و کارشناسان علوم رفتاری، تهیه نرم افزار ۱۵۰ ساعته آموزشی اساتید و دوره آموزشی ۳۰۰ ساعته تخصصی تربیت جنسی ویژه طلاب حوزه علمیه قم را از اقدامات این موسسه در حوزه آموزش برشمرد.

معاون گفتمان سازی موسسه رصد مطالعات و سیاستگذاری اجتماعی گفت: همکاری موسسه سجا با وزارت آموزش و پرورش در قالب طرح ملی نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان) بوده که متولی اصلی آن قوه قضائیه است.

فیروزی افزود: این موسسه گام چهارم خود در حوزه گفتمان سازی و شبکه سازی را امسال و با این هدف که مداخله موثر خود در حیطه زیست جنسی را جدی تر کند آغاز کرده است و نخستین حرکت در این راستا برگزاری هم اندیشی کنشگران امر جنسی در کشور است.

وی اضافه کرد: وظیفه معاونت گفتمان سازی و شبکه سازی موسسه رصد مطالعات و سیاستگذاری اجتماعی ایجاد یک مفاهمه  و دغدغه عمومی برای مردم است تا رفتار جنسی به مساله ذهنی مردم تبدیل شود و به دنبال دریافت آموزش در این حوزه باشند.

۷۴۸۹/۱۹۲۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.