رئیس کمیسیون اقتصادی و سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر مشهد شامگاه سه شنبه در میزگرد بررسی میزان تاثیرگذاری طرح مشوق های جامع سرمایه گذاری در این کلانشهر با بیان این مطلب افزود: کانون اصلی مشهد بارگاه منور رضوی و زیارت است اما در کنار آن باید اماکن گردشگری و تفریحی نیز تقویت شود.

احمد نوروزی گفت: در دوران فرزندسالاری قرار داریم و اگر نتوانیم خواسته های جوانان و فرزندان را برآورده کنیم ممکن است مسافران مجبور به تغییر مسیر سفر شوند از این رو تلاش می شود هدایت سرمایه ها به سمت نیازهای زائران و مجاوران تغییر مسیر دهد.

وی ادامه داد: ظرفیتهای فرهنگی این شهر مورد غفلت قرار گرفته است لذا تلاش هایی برای احیای این ظرفیتهای فرهنگی صورت گرفت که تشکیل کمیسیون ویژه توس در شورای شهر برای احیای منطقه توس از آن جمله است.

رئیس کمیسیون اقتصادی و سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر مشهد گفت: از طرف دیگر در بخش ساخت مجتمع های تجاری و مسکونی در این کلانشهر به نقطه اشباع رسیده ایم و مجتمع های تجاری زیادی خالی مانده است از این رو تغییر رویکرد ساخت و ساز از طرح های مسکونی و تجاری به سمت طرح های تفریحی و گردشگری در اولویت قرار گرفته است.

مشاور شهرسازی معاونت اقتصادی شهرداری مشهد هم در این نشست گفت: بسته های جامع مشوق های سرمایه گذاری در حوزه ساخت و ساز برای اولین بار در کشور با بهره مندی از تجارب سایر کلانشهرها با بیش از دو هزار و ۲۰۰ نفر ساعت کار مطالعاتی توسط کارشناسان شهرداری مشهد تهیه و حدود شش ماه قبل به تصویب اعضای شورای شهر مشهد رسید.
وحید تاجدار افزود: در این بسته جامع در خصوص انواع پروژه های مسکونی، تجاری، اقامتی، مختلط، پارکینگ عمومی و ابنیه تاریخی مشوق هایی پیشنهاد شده است.
وی ادامه داد : این بسته تشویقی ویژه ساختمانهایی با زیربنای پنج هزار متر مربع به بالا تهیه و مصوب شده و  توسعه و تشویق سرمایه گذاری و مشارکت به صورت هدفمند مبتنی بر ارتقای کیفیت و عدالت شهری را محقق می کند.
نماینده جهاد دانشگاهی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: عمده سرمایه گذاری در مشهد مربوط به بخش ساخت و ساز است و ۵۵ درصد حجم سرمایه گذاری در هر منطقه مرتبط با حوزه ساخت و ساز است.
جواد براتی افزود: آئین نامه مشوق های سرمایه گذاری اواخر پارسال در شورای شهر مشهد مصوب شد که اقدام مثبتی است و  تا قبل از این مشوق ها برای سرمایه گذاری در این کلانشهر برنامه مدونی وجود نداشت که با این بسته حمایتی تا حدودی این جریان سازمان یافته شد.
وی ادامه داد: البته این آئین نامه نواقص و معایبی نیز دارد که باید در جهت افزایش تاثیرگذاری آن اقدام شود.
رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این نشست گفت: شش ماه از تصویب مصوبه مشوق های سرمایه گذاری می گذرد لذا باید بررسی کرد که این مصوبه چه اثراتی داشته و آیا در دوره های بعدی ادامه خواهد یافت؟
محمد هادی مهدی نیا افزود: این مصوبه به جز وجه اقتصادی وجهه شهرسازی مهمی نیز دارد به این معنا که یکی از چالشهای اصلی طرح های جامع، عدم تحقق کاربری های خدماتی است چرا که در این کاربری ها انتفاع وجود ندارد.
وی ادامه داد:باید کاربری ها از نوع ترکیبی باشد و این مصوبه کمک بکند سرانه کاربری های خدماتی در مناطق کم برخوردار تحقق یابد.
رئیس انجمن صنفی انبوه سازان مسکن و ساختمان خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در این بسته تشویقی به بخش کم برخوردار و محروم توجه ویژه شده که به جاست ولی برای داشتن شهر ثروتمند، این مشوق ها باید به سایر بخشها نیز تعلق گیرد.
محمود پژوم افزود: شهر مشهد باید بالاترین درصد تشویقی در تمام قسمتها را داشته باشد و  زمانی برنده هستیم که نه تنها سرمایه گذاران مشهدی را از دست ندهیم بلکه سرمایه گذاران خارج از استان را نیز جذب کنیم.
وی اضافه کرد: در اجرای پروژه ها همان گونه که سرمایه گذار باید طبق برنامه زمان بندی کار را پیش ببرد برنامه زمان بندی برای شهرداری نیز باید با جدیت دنبال شود.
۷۵۰۵/۱۹۲۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.