رئیس مرکز اطلاع رسانی و کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد روز سه شنبه در حاشیه برگزاری کارگاه فهرست‌نگاری نسخه‌های خطی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان این مطلب به خبرنگار ایرنا افزود: برای دسترسی و نحوه نگهداری صحیح از این نسخ خطی به صورت نظام مند نیاز به ایجاد ساماندهی و قسمت ویژه ای در دانشگاه است.

زهره عباسی گفت:هم اکنون حدود ۵۰ متر مربع فضا برای نگهداری نسخ خطی یاد شده وجود دارد و قرار است تجهیزات مناسب با استفاده از نظر کارشناسان کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی در فضایی در حدود ۲۰۰ مترمربع تجهیز شود و امیدواریم این مکان تا اواخر سال ۹۸ یا اوایل سال ۹۹ به بهره برداری برسد.

وی اضافه کرد: خوشبختانه تمام نسخه های خطی موجود در دانشگاه فردوسی مشهد اسکن شده و به صورت الکترونیکی قابل جست و جو است.

او ادامه داد: این نسخه های خطی بدون استفاده صحیح و به صورت سنتی و بدون ساختار مناسب در دانشگاه فردوسی مشهد مورد استفاده بود به همین دلیل نیاز به آموزش کتابداران برای استفاده از این نسخ احساس می شود زیرا درآموزش کتابداران بر روی نسخه شناسی و استفاده صحیح از آنها به صورت عمیق و کاربردی تمرکز نشده است.

رئیس مرکز اطلاع رسانی و کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در همین راستا کارگاه آموزشی نسخه‌شناسی و فهرست‌نگاری نسخه‌های خطی موجود در دانشگاه فردوسی مشهد ویژه اعضای هیات علمی و کتابداران این دانشگاه در حال برگزاری است که مدرس آن دکتر محمدجعفر یاحقی عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی و مدیر قطب علمی گروه ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد است.

عباسی افزود: ۵۰ نفر از کتابداران دانشگاه فردوسی مشهد در هشت جلسه دو ساعته در این کارگاه حضور می یابند.

وی ادامه داد: در کل کتابخانه های دانشگاه فردوسی مشهد شامل کتابخانه مرکزی دانشگاه، دانشکده های دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، الهیات و معارف اسلامی و ادبیات و علوم انسانی بیش از ۵۰۰ هزار جلد کتاب وجود دارد که افزون بر ۸۵ هزار جلد آن به زبان اصلی است.

رئیس مرکز اطلاع رسانی و کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: هم اکنون در کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد کتابهای تخصصی و مرجع در کنار ۲۵ هزارجلد نسخه پایان نامه مقاطع ارشد و دکتری نگهداری می شود.

عباسی افزود: رساله های دوره کارشناسی با تفاهمی که با کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی انجام شده است برای نگهداری به آن مرکز سپرده شده و قرار است پس از اسکن تمام پایان نامه ها، نسخه ای از فایل دیجیتالی آن در اختیار دانشگاه فردوسی مشهد قرار گیرد.

وی ادامه داد: هدف دانشگاه فردوسی مشهد فراهم آوردن امکان استفاده مناسب برای محققان است و به همین دلیل این منابع و فایلهای دیجیتال را می تواند بر طبق شرایطی که در آئین نامه کتابخانه مرکزی دانشگاه آمده است در اختیار آنها قرار دهد و تنها محدودیت این مرکز در اختیار قرار دادن منابع فیزیکی به صورت امانی به پژوهشگران است.

۲۰۳۰/۱۹۲۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.