معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی روز دوشنبه با بیان این مطلب به خبرنگار ایرنا گفت: در کنار مسیرهای ترانزیتی موجود برای ارتباط کشورهای آسیای مرکزی به مقاصد تجاری در شرق و غرب عالم مسیر کتای که با کنار هم قرار گرفتن حروف اول انگلیسی نام این کشورها KTAI  نام گذاری شده است به عنوان یک مسیر جایگزین فعال می شود.

جواد وحدتی فرد افزود: همیشه راه های دسترسی متعدد به مقاصد تجاری مورد توجه کشورها بوده است و در این بین مسیر کتای شامل کشورهای قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران به عنوان یک مسیر موازی و جایگزین در جنوب آسیای میانه که از ترکمنستان نمی گذرد مطرح شده است.

وی ادامه داد: این مسیر از دیرباز وجود داشت و قرار است با بررسی هایی که هم اکنون در حال انجام است با همکاری کشورهای عضو این کریدور بیش از پیش معرفی و فعال شود.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: وقتی مسیر تجارت یک کشور به یک محور، گذرگاه  و کریدور ختم می شود دغدغه هایی از جنس  مباحث پدافند غیرعامل برای کشورهای مبدا و یا مقصد این مسیر ایجاد می شود چرا که رفتار کشورهای میانه راه می تواند بر صادرات و ترانزیت در این مسیر تاثیرگذار باشد.

وحدتی فرد به مشکلات ایجاد شده بین دو کشور تاجیکستان و ترکمنستان اشاره و اضافه کرد: محدودیتهای اعمال شده از سوی ترکمنستان برای ترانزیت کالا به تاجیکستان، موجب شده دوشنبه از راه اندازی گذرگاه کتای حمایت کند.

وی طول جاده ارتباطی بین ایران تا تاجیکستان در این مسیر را حدود هزار و ۷۰۰ کیلومتر عنوان کرد و گفت: موضوعات مربوط به کریدورهای ارتباطی به حوزه وزارت راه و شهرسازی مربوط است و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در حال پیگیری دالان ارتباطی جاده ای کتای بین ایران و کشورهای یاد شده است.

۳۲۲۱/۱۹۲۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.