مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: یک قلاده پلنگ پس از چندین بار حمله به سگهای گله دامداران در روستای درونگر واقع در حاشیه پارک ملی تندوره دیروز زنده گیری شد.

تورج همتی افزود: آثار زخم روی بدن این پلنگ و عفونت محل های فرورفتگی دندان نیش در قسمت هایی از بدن این حیوان گواه نزاع و درگیری آن با گراز بوده و به نظر می رسد پس از مصدومیت ناشی از این نزاع، این پلنگ توان لازم را برای شکار در زیستگاه اصلی نداشته و به ناچار به روستای حاشیه این منطقه پناه آورده است.

وی اظهار داشت: این گونه ارزشمند دیروز به بیمارستان دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد منتقل و عکسبرداری، سونوگرافی و آزمایش های لازم از آن انجام شد و دارو هایی برای درمان عفونت ها و زخم های این پلنگ تجویز گردید. 

وی گفت: این پلنگ اکنون با همکاری مسئولین باغ وحش مشهد به محل قرنطینه منتقل شده است و با تشخیص دامپزشکان پس از پایان دوره تیمار و مصرف داروها به طبیعت و زیستگاه خود باز خواهد گشت.

این سومین پلنگی است که طی یک سال گذشته توسط تیم درمانی و نجات حیات وحش استان خراسان رضوی وارد فرایند درمان می شود.

منطقه تندوره درگز در سال ۱۳۴۷ به عنوان منطقه حفاظت شده قرق شد و در اسفند سال ۱۳۴۸ به پارک وحش تندوره تغییر نام یافت.

از سال ۱۳۵۳ مساحت این پارک تقلیل یافت و طی مصوبه شماره ۱۰۱ شورای عالی محیط زیست در ۲۱ شهریور ماه ۱۳۶۱ به عنوان پارک ملی تندوره معرفی شد.
هم اکنون مساحت پارک ملی تندوره ۳۵ هکتار و ۵۴۰ متر مربع و گستره منطقه حفاظت شده تندوره ۹ هکتار و ۲۵۰ متر مربع است.
پارک ملی و منطقه حفاظت شده تندوره در شمال خراسان رضوی و نزدیک مرز ترکمنستان در منطقه ای کوهستانی با صخره ها و تپه ماهورهای متعدد و دره های ژرف و پرشیب، پوشیده از گیاهان مختلف است که یکی از بهترین زیستگاه های جانوران وحشی بویژه قوچ و میش اوریال می باشد.

پارک ملی تندوره به خاطر تعدد حضور پلنگ در آن به عنوان بهشت پلنگ ایرانی شناخته می شود.

۷۴۹۶/۶۰۵۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.