رییس اداره حفاظت محیط زیست سردشت روز یکشنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این افراد پس از تماس با این اداره پرس‌وجوهای لازم برای یافتن زیستگاه اصلی سنجاب‌ها با طی مسافت زیادی از تبریز به این شهرستان آمدند تا اقدام به بازگرداندن آنها به زیستگاه واقعی آنها کنند.
خالد بایزیدی با قدردانی از این اقدام ارزشمند این ۲ دوستدار طبیعت اظهار داشت: مهمترین زیستگاه سنجاب ایرانی در کشور، جنگل‌های بلوط سردشت است، در عین حال بیشترین میزان شکار و قاچاق این جانور به منظور فروش آن به عنوان حیوان خانگی نیز در این منطقه صورت می‌پذیرد.
وی با بیان اینکه همین امر باعث تهدید وضعیت بقای سنجاب ایرانی در کشور شده است، اضافه کرد: متاسفانه تعدادی از این جانوران نیز در هنگام حمل و نقل نادرست تلف می‌شوند که این امر لطمات جبران‌ناپذیری به جمعیت سنجاب‌ها وارد می‌سازد.
وی اظهار امیدواری کرد که این نوع حرکت‌های فرهنگی و زیست محیطی رویه‌ای برای همه‌گیر شدن احساس مسوولیت بیشتر در بین مردم نسبت به طبیعت و حفاظت از آن باشد تا به این مهم برسیم که طبیعت متعلق به آیندگان نیز بوده و باید برای نگهداری از آن تلاش کنیم.
سیمین عباسپور یکی از این دوستداران طبیعت نیز به خبرنگار ایرنا گفت: این سنجاب‌ها را به عنوان هدیه برای من خریداری کرده بودند اما متوجه شدیم که در قفس بودن آنها موجب آزارشان می‌شود از این‌رو تصمیم گرفتیم تا آنها را رها کنیم.
وی افزود: ابتدا قصد داشتیم آنها را به باغ وحش تحویل دهیم اما پس از پرس‌وجوهای زیاد با اطلاع یافتن از نقش آنها در رویش مجدد درختان بلوط در جنگل‌ها تصمیم گرفتیم آنها را در زیستگاهشان رها کنیم.
وی بیان کرد: پس از تماس با اداره حفاظت محیط زیست سردشت و هماهنگی با آنها به این شهرستان آمدیم تا با دستان خودمان این سنجاب‌ها را در جنگل‌های این منطقه که زیستگاه اینگونه سنجاب‌هاست رها سازیم.

سنجاب ایرانی جانوری متوسط ‌الجثه بوده و بین ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر طول دارد، موهای پشتی آن خاکستری متمایل به قهوه‌ای و زیر بدن جانور زرد رنگ و همچنین موی سر و پشت دم قرمز حنایی است.
سر و دم قرمزرنگ سنجاب ایرانی مشخصه‌ای است که این پستاندار را از دیگر سنجاب‌های موجود در ایران متمایز می‌سازد، طول عمر در اسارت آنها حدود ۱۵ سال است.    

سردشت دارای ۱۵۰ هزار هکتار مساحت است که یک منطقه حفاظت شده به مساحت ۱۱ هزار هکتار را نیز در شهر میرآباد در خود جای داده است.
این شهرستان با ۹۰ هزار هکتار جنگل و ۳۰ هزار هکتار مرتع بیشترین جنگل های آذربایجان‌غربی را داراست؛ جنگل‌های سردشت با ۹۰ هزار هکتار مساحت جزو جنگل‌های زاگرس شمالی و در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی‌های اکوتوریستی و ارزش‌های زندگی دارای اهمیت زیادی است.
مهم‌ترین گونه‌های گیاهی سطح شهرستان بلوط ایرانی، بنه، بادام وحشی، گلابی وحشی و سرو کوهی و بیش از ۱۰۰ گونه دیگر است.

۷۵۶۲/۶۱۸۵/۲۰۹۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.