مدیر آب و فاضلاب روستایی  شهرستان مشهد روز یکشنبه با بیان این مطلب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از ۳۵۶ روستای شهرستان با جمعیت ۳۰۳ هزار و ۹۸۶ نفر ،۲۳۱ روستا در سه بخش احمدآباد، رضویه و مرکزی  با ۲۹۹ هزار و ۳۳۹ نفر در قالب ۲۳۱ روستا زیر پوشش شبکه آب و فاضلاب روستایی هستند.

فرزاد روغنی گفت: شمار مشترکان این شرکت در شهرستان مشهد  ۹۸ هزار و ۹۱۲ مشترک است و آب و فاضلاب روستایی مشهد با ۳۳ نفر نیروی اداری  و پنج شرکت پیمانکار بهره بردار، خدمات رسانی به این جمعیت زیاد و منطقه گسترده را بر عهده دارد و امیدواریم با تقسیم کار، این حجم بالای مسئولیت که معادل خدمت رسانی به چندین شهرستان است آسان شود.

وی ادامه داد: شرکت  آب و فاضلاب روستایی مشهد در منطقه همت آباد و دهرود در حاشیه این شهر به تنهایی ۹ هزار مشترک را زیر پوشش دارد این در حالی است که خدمات شرکتهای آب و فاضلاب روستایی  برای آب رسانی به روستاهایی تا ۳۰۰ خانوار پیش بینی شده است.

مدیر آب و فاضلاب روستایی شهرستان مشهد تعداد مشترکان بخش مرکزی شهرستان را ۷۲ هزار عنوان کرد و گفت: حاشیه شهر مشهد با ۶۸ روستا و ۱۵۵ هزار نفر جمعیت در مجموع ۱۸ درصد روستاهای شهرستان و ۴۳ درصد جمعیت روستایی را در این منطقه جای داده است. منطقه ای گسترده که ساختمانها و کالبد آن شباهتی به روستا ندارد از این رو خواستار چاره اندیشی برای رفع مشکلات آن هستیم.

روغنی افزود: در حالی که نرخ رشد جمعیت در روستاهای خراسان رضوی  ۱.۹ درصد است اما در برخی مناطق حاشیه ای همچون روستاهای کریم آباد و دهرود این شاخص به ۱۰ درصد رسیده است که باید برای این مساله نیز چاره ای اندیشیده شود.

او با اشاره به کمبودهای بودجه ای کنونی در شهرستان مشهد ادامه داد: با این وجود ۱۵ روستا با ۲۸ هزار نفر جمعیت طی دو سال گذشته زیر پوشش خدمات این شرکت قرار گرفته اند.

مدیر آب و فاضلاب روستایی شهرستان مشهد گفت:طی سال گذشته ۱۰۸ کیلومتر شبکه انتقال و توزیع جدید آب و فاضلاب روستایی ساخته شده  و ۱۸ حلقه چاه، شش باب مخزن زمینی و هوایی، ۱۰ دستگاه کلرزن و دو ایستگاه پمپاژ برای توسعه آبرسانی در شهرستان به بهره برداری رسیده است.

روغنی افزود: ۱۲۵ آبادی و روستا که بیشتر شامل روستاهای کم جمعیت و فاقد دهیاری است زیر پوشش شبکه آب و فاضلاب روستایی مشهد قرار ندارند و آب شرب برخی از آنها به صورت خودگردان توسط دهیاری ها تامین می شود و در حال حاضر آب رسانی به ۳۸ روستای این شهرستان به صورت سیار و با تانکر انجام می شود.

وی یکی از چالشهای تامین آب شهرستان مشهد در تابستان را مصرف آب شرب روستایی توسط دام های سبک و سنگین روستائیان عنوان کرد و گفت: حجم بالای مصرف آب شرب به وسیله دام، تامین منابع آبی شرب را با مشکل مواجه کرده است که امیدواریم با کمک بخشداری ، فرمانداری و دیگر دستگاهها مشکلات تامین آب سیار با تانکر کاهش یابد.

۳۲۲۱/۱۹۲۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.