بیمارستان 75 تخت‌خوابی خیریه قمر بنی‌هاشم نیشابور که 58 تخت فعال دارد با 130 پرسنل و 50 پزشک عمومی، متخصص و فوق تخصص، به دنبال کاهش تعرفه‌ها با مشکل مالی مواجه شده و مسئولان آن از احتمال تعطیلی این بیمارستان صحبت می‌کنند؛ گفته می‌شود این بیمارستان خیریه از تیرماه فرآیند تعدیل 20 درصدی نیرو را آغاز کرده است.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، رئیس سازمان نظام پزشکی شهرستان نیشابور پیش از این گفته بود: «حدود 6 هزار و 500 عمل جراحی در سال سهم بیمارستان خیریه قمر بنی‌هاشم است؛ در این بیمارستان 130 نفر به صورت مستقیم مشغول به کار و 15 جراح بومی در این مجموعه در حال خدمت هستند.» شنیده‌ها حاکی از این است که این بیمارستان خیریه با مشکلات مالی مواجه شده و قصد تعدیل نیرو دارد و احتمال تعطیلی آن نیز می‌رود.

همچنین نامه‌ای به استاندار نوشته شده که در آن از بحران ضرر مالی دو ماهه گذشته بیمارستان که 130 پرسنل و 50 پزشک متخصص، فوق تخصص و عمومی در آن مشغول هستند و همچنین بیم تعطیلی خدمات این بیمارستان، ابراز نگرانی شده است؛ در این طومار که به امضای کارکنان رسیده؛ آنان خواستار پیگیری مشکل بیمارستان‌های خیریه توسط استاندار از مقام عالی وزارت شده‌اند.

در این خصوص با نماینده شورای اسلامی کار پرسنل بیمارستان خیریه قمر بنی‌هاشم گفت‌وگو کردیم که در ادامه خواهد آمد:

مجید غرویان در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: به دنبال کاهش تعرفه خدمات جراحی در بیمارستان‌های خیریه توسط هیئت دولت، بیمارستان طی دو ماه گذشته علی‌رغم تلاش پرسنل و پزشکان با 4 میلیارد ریال ضررِ قطعی مواجه شده است که ادامه کار بیمارستان منجر به ضرر و زیان غیر قابل جبران برای پرداخت مطالبات پرسنلی می‌شود.

وی درباره تعدیل نیرو و احتمال تعطیلی بیمارستان نیز گفت: تا انتهای تیرماه حداقل 20 درصد از پرسنل برای تعدیل نیرو از بخش‌های مختلف بیمارستان درخواست شده است و البته اگر تعرفه‌ها اصلاح نگردد احتمال تعطیلی بیمارستان در پایان مرداد ماه حتمی است و نیروهای تعدیل شده پس از دریافت مطالبات از بیمارستان اخراج می‌شوند.

غرویان با اشاره به علت بروز این مشکل، بیان کرد: اشکال اصلی در قسمت کارشناسی وزارت بهداشت و درمان از جهت در نظر نگرفتن و محاسبه نکردن تورم سالیانه و افزایش‌های حقوق کارگری در سال‌های 96 و97 (حداقل 60 درصد) و کاهش شدید ضریب تعرفه جراحی بیمارستان‌های خیریه به حد کمتر از سال 96 است و جواب قسمت‌های مختلف تا کنون این بوده که بیمارستان‌های خیریه هر ماه از ضرر خود را از خیران تامین نمایند. ضمن اینکه " سازمان‌های بیمه‌گر" خصوصا تامین اجتماعی نیز از سیزده ماه قبل به بیمارستان بدهکار هستند.

وی ادامه داد: توسط فرمانداری و دانشکده علوم پزشکی نیشابور به وزیر بهداشت و درمان اطلاع‌رسانی شده؛ کلیه مسئولان مرتبط در نیشابور و نمایندگان محترم مردم در مجلس از این موضوع مطلع هستند اما در بخش کارشناسی وزارت بهداشت و درمان تعدادی از کارشناسان بر طبل ورشکسته شدن خیریه‌های درمانی می‌کوبند؛ گویی که در سال رونق تولید می‌خواهند با تعطیلی تولیدکنندگان خیریه خدمت سلامت بجنگند.

غرویان تاکید کرد: راه برون رفت از این مسئله تغییر سریع تعرفه‌هاست پیش از آنکه بیمارستان با تعطیلی کامل مواجه گردد و اینکه حداقل باید تعرفه‌ها به نوعی تعدیل شود که هزینه‌های جاری بیمارستان تامین گردد.

در ادامه حمید گرمابی نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بیمارستان قمر بنی‌هاشم دو مشکل اساسی دارد یکی پرداخت نکردن به موقع بیمه‌هاست که با پیگیری‌های لازم انجام شده و قرار بر تسریع در پرداخت بیمه‌ها شد و دوم کاهش تعرفه‌هاست که این موضوع یک مشکل اساسی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: با وجود این که بیمارستان خیریه است تعرفه خاصی در نظر گرفته شده که جوابگوی هزینه‌ها نیست.

گرمابی گفت: پیگیری کردیم تا از طریق وزارتخانه مجوزی مبنی بر تغییر تعرفه‌ها بدهند و البته موضوع اصلی نیز در این مسئله بحث تعرفه‌هاست که حل آن زمان‌بر است.

وی عنوان کرد: حدود 3 ماه قبل با هیئت مدیره بیمارستان و نماینده فرمانداری جلسه‌ای برگزار شد که قرار بر پیگیری مشکلات و حل آن در صورت امکان در خود شهرستان بود و برداشت من این بود که مشکل حل شده اما اخیرا مطلع شدم این موضوع حل نشده و مشکل آن نیز اساسی است. قطعاً تعرفه‌ها در بخش کشوری تعیین شده و کلی است و برای بیمارستان‌های خیریه تصویب گردیده است البته ما درمانگاه‌های خیریه زیاد داریم اما تعداد بیمارستان‌های خیریه زیاد نیست.

گرمابی ادامه داد: بیمارستان‌ها هزینه‌های بسیار متفاوتی دارند و نمی‌توان با این تعرفه‌های پایین بیمارستان را اداره کرد و هزینه و درآمد با هم سازگاری ندارند به همین دلیل این موضوع را به وزارتخانه منتقل کردیم؛ باید تعرفه‌ها تغییر پیدا کند چون در غیر این صورت حتی اگر بدهی بیمه‌ها نیز پرداخت شود به زودی مشکل، جدی خواهد شد و امیدواریم که بتوان تعرفه‌ها را تغییر داد.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی گفت: این موضوع را پیگیری می‌کنیم، اگر فرصت داده شود می‌توان گام‌هایی را برداشت و امیدواریم که این بیمارستان خیریه که از سال‌ها پیش در نیشابور تاسیس شده و خدمات زیادی انجام داده بتواند با تغییراتی که در تعرفه ایجاد می‌شود خدمات خود را به مردم ادامه دهد و قسمتی از بار درمانی شهرستان را همچنان به دوش بکشد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.