عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی مشهد گفت: طی دهه‎های اخیر جمعیت جامعه روستایی در استان خراسان‌رضوی 44 درصد کاهش یافته است.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، جواد سخدری در کمیته برنامه‎ریزی شهرستان کاشمر عنوان کرد: براساس سند توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی روستایی که با همکاری سازمان جهاد دانشگاهی تهیه می‎شود قرار است برنامه توانمندسازی برای حدود 1600 روستا در استان خراسان‌رضوی طی 4 سال آینده و برنامه ششم، نوشته و اجرا شود.

وی عنوان کرد: در فاز یک این پروژه 462 روستا در 31 دهستان و شهرستان استان مدنظر ماست تا این برنامه در این روستاها اجرا شود.

مجری طرح سند توسعه اقتصاد روستایی خراسان‌رضوی با بیان اینکه در فاز یک سند توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی روستایی 70 پروژه سطح شبکه کسب و کار مخصوص شهرستان‌هاست، گفت: باید در این طرح یک‌هزار و 848 پروژه با  36 هزار و 820 فرصت شغلی به میزان سرمایه‎گذاری 1276 میلیارد تومان ایجاد شود.

وی تاکید کرد: هرچند اگر بخواهیم نرخ بیکاری استان خراسان‌رضوی را از 10.2 درصد در روستا به 5.4 درصد کاهش دهیم باید 18 هزار و 326 شغل تعریف شود اما در فاز یک 23 هزار فرصت شغلی طراحی شد.

سخدری ادامه داد: جهت‌گیری نامناسب الگوی توسعه اقتصادی روستایی، افت سفره‌های زیرزمینی، انجام طرح‌های موضعی و اغلب موازی در سازمان‌های متولی و موثر، خلاهای برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری و معضلات نهادی از جمله مشکلات توسعه اقتصاد روستایی است.

وی با اشاره به اینکه در دهه‎های اخیر جمعیت جامعه روستایی از 70 درصد به 26 درصد در استان خراسان‌رضوی کاهش یافته است، گفت: اگر به همین منوال پیش برویم زندگی روستایی به طور کامل مضمحل می‌شود.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی مشهد عنوان کرد: به دلیل ایجاد کسب و کار و شغل و درآمد کم و مسن شدن جامعه روستایی و... زندگی روستایی دچار زوال شده است.

وی همچنین افزود: با توجه به اینکه رسوب نقدینگی در بانک‎ها بسیار بالا بوده و از سویی به سمت تولید نمی‌رود اگر نظام تامین مالی طراحی شود از طریق قوانین و مقررات می‌توان بسیاری از مشکلات را رفع نمود.

پروژه تعریف کردن هنر نیست

در این جلسه فرماندار کاشمر گفت: با توجه به اینکه شرایط جامعه، کشور و منطقه خاص بوده و به دلیل تحریم‎های ظالمانه در شرایط خوبی قرار نداریم باید تصمیمات و اقدامات مدیران متناسب با شرایط باشد.

مسلم ساقی افزود: در شرایط کنونی نیازمند ایجاد فضای همدلی، همراهی و انسجام مدیریتی در مجموعه مدیران شهرستان هستیم، برای رسیدن به اهداف جزیره‌ای عمل کردن از هیچ مدیری قابل‌ قبول نیست.

وی اشتغال و رونق اقتصادی را یکی از دغدغه‎های پیش‌رو دانست و عنوان کرد: همه مدیران شهرستان باید براجرایی کردن طرح مثل اقتصادی اهتمام داشته باشند.

فرماندار کاشمر تاکید کرد: بسیاری از ظرفیت‎های شهرستان و استان ناشناخته مانده و از سویی فقط به اعتبارات دولتی که بسیار ناچیز است اکتفا کرده‎ایم، بدون شک اعتبارات امسال که حدود 20 میلیارد تومان اعلام شده نیاز شهرستان را برطرف نخواهد کرد و باید‎ به دنبال راهکارهای جدید باشیم.

وی افزود: باید از ظرفیت‎های بخش خصوصی، کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و سرمایه‎داران نهایت بهره و استفاده را ببریم و بستر مناسب را برای سرمایه‎گذاران دیگر مناطق در شهرستان فراهم کنیم.

وی بر اولویت‌بندی پروژه‎های شهرستان تاکید کرد و گفت: اینکه بخواهیم به هر پروژه اعتباری را به صورت قطره چکانی  اختصاص دهیم قطعأ فایده‎ای نخواهد داشت، چندین پروژه نیمه تمام در شهرستان وجود دارد که تاکنون میلیارد‎ها تومان برای آن‌ها هزینه شده ولی به نتیجه نرسیده است.

ساقی افزود: اگر مسئولان برنامه نداشته باشند انرژی و اعتبارات را هدر خواهند داد، باید برای خود افق روشنی را ترسیم و برنامه‎ریزی کنیم تا دچار روزمرگی نشویم.

وی ادامه داد: به دلیل جانمایی اشتباه پروژه‎ها در برخی شهرها مشکلاتی به وجود آمده که به رغم هزینه‎های میلیاردی اما اکنون مجبور به جابه‌جا کردن پروژه شده‎اند.

ساقی عنوان کرد: به رغم اینکه مسئول اداره قبل از برگزاری جلسه کمیته برنامه‎ریزی باید در راستای افزایش اعتبارات تلاش می‎کرد و از طریق اداره کل پیگیر تخصیص اعتبار می‎بود اما چند ساعت مانده به برگزاری جلسه دنبال اعتبار بوده است.

وی گفت: پروژه تعریف کردن هنر نیست، بارها اعلام شده برای اتمام پروژه‎های نیمه تمام از محل اعتبارات دولتی به چندین سال زمان نیاز است.

ساقی افزود: در گذشته در حوزه بهداشت و درمان بیمارستان‌هایی احداث شد که صرفه اقتصادی ندارند، شاید طی ماه اتاق عمل جراحی آن، حتی یک مریض نداشته باشد اما هزینه‎های بسیاری صورت گرفت در صورتی که می‎شد به صورت متمرکز کار انجام شود.

وی عنوان کرد: جذب اعتبارات یک هنر بوده، هر یک از مدیران شهرستانی که فعال‌تر باشند می‌توانند بخشی از اعتباراتی را که در اختیار مدیران کل است، برای شهرستان جذب کند؛ بنابراین انتظارمان از مدیران شهرستانی مطالبه‌گری از مدیران استانی است.

فرماندار کاشمر با اشاره به اختصاص اعتبار 20 میلیارد و 643 میلیون و 400 هزار تومان از محل اعتبارات استانی، نفت و گاز و ردیف 14، و افزایش 5.6 درصدی این اعتبارات به نسبت سال قبل عنوان کرد: از محل اعتبارات استانی 6 میلیارد و 343 میلیون و 500 هزار تومان، از محل اعتبارات نفت و گاز 4 میلیارد و 317 میلیون و 600 هزار تومان از محل اعتبارات متوازن امکانات کشور، موضوع ردیف 14 مبلغ 9 میلیارد و 982 میلیون و 300 هزار تومان اختصاص‌ یافته است.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.