محمدرضا دوست محمدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح پایش ملی محیط کسب و کار در پاییز 97، وضعیت مولفه های محیط کسب و کار در بنگاه های اقتصادی استان ها را مورد ارزیابی قرار داده است.
وی افزود: در مقابل، بنگاه های اقتصادی با سابقه فعالیت بیش از 16 سال، دارای نامساعد ترین وضعیت محیط کسب و کار بوده اند.
وی استقبال مشتریان از نوآوری و ابتکار در ارائه خدمات و محصول، تعهد طرف های قرارداد و معامله به اجرای تعهدات، تولید و عرضه کالاهای استاندارد و یا تقلبی در بازار، فقدان یا شفاف نبودن آمار و اطلاعات مورد نیاز برای فعالان، کمبود فناوری نوین و تجهیزات مورد نیاز و غیرقابل پیش بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه را از جمله مولفه ها برای ارزیابی شاخص محیط کسب و کار در بنگاه های اقتصادی برشمرد.
وی برداشت های سلیقه ای از قوانین و مقررات توسط ماموران محیط زیست، شهرداری، گمرک و بهداشت، بی ثباتی سیاست ها، قوانین و مقررات و رویه های اجرایی ناظر بر کسب و کار، دشورای تامین مالی از بانک ها، رویه های سختگیرانه ادارات کار و بیمه تامین اجتماعی برای مدیریت نیروی انسانی و ضعف دادگاه ها در رسیدگی به شکایات را از مشکلات کسب و کار فعالان اقتصادی عنوان کرد.
مدیر آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: استان های خراسان شمالی، ایلام و کرمانشاه محیط کسب و کار نامساعدتری در مقایسه با دیگر استان ها دارند.
دوست محمدی اظهار داشت: استان های گیلان، آذربایجان غربی و زنجان، مساعدترین محیط کسب و کار را در مقایسه با دیگر استان ها دارند.
وی افزود: در این طرح چهار هزار و 302 نمونه فعال اقتصادی از تمامی استان های سطح کشور مورد پایش قرار گرفت.
مدیر آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: نتایج پایش ملی محیط کسب و کار ایران نشان می دهد که وضعیت شاخص ها در پاییز نامساعدتر از وضعیت آن در فصل تابستان بوده است.
دوست محمدی افزود: از نظر فعالان اقتصادی مشارکت کننده در این پایش، وضعیت بیشتر مولفه های موثر بر محیط کسب و کار در ایران در پاییز 97 نامساعدتر شده است.
مدیر آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: با توجه به تقسیم رشته فعالیت ها در سه بخش عمده کشاورزی، صنعت و خدمات، فعالان اقتصادی کشور در این مدت، وضعیت محیط کسب و کار در بخش کشاورزی را مساعدترین و بخش خدمات را دارای نامساعدترین محیط کسب و کار ارزیابی کرده اند.
دوست محمدی افزود: با بررسی اطلاعات در این سه بخش غیرقابل پیش بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه در بخش صنعت، محدودیت دسترسی به حامل های انرژی در بخش خدمات و در محدودیت دسترسی به آب در بخش کشاورزی از مشکلات این بخش ها بوده است.
3007/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.