در این مطلب می خوانیم: استان همدان دارای بیش از یک هزار روستا‌ست که نزدیک به 37 درصد جمعیت همدان در روستاها ساکن هستند، روستاها از قدیم الایام نقش بسزایی در تولید و رونق صادرات کشور و از جمله استان همدان داشتند و این روستاها بودند که با فعالیت در عرصه‌ های مختلف کشاورزی، دامداری، صنایع دستی، و ... بخش مهمی از تولید کشور را در دست داشتند.
اما در سال‌ های اخیر، استان همدان و سایر استان‌ها با مشکل مهاجرت روستاییان روبه ‌رو شدند؛ مشکلی که شاید در برخی روستاها به نبود حامل‌ های انرژی همچون گاز و برق و آب بر می گردد اما علت اصلی آن اقتصاد، معیشت و درآمدزایی در روستاست.
استان همدان در سال‌ های اخیر با پدیده خشک‌ سالی و کم آبی روبه‌ رو است و همین موضوع باعث شده کشاورزی و باغداری مانند قبل جایگاه خود را نداشته باشد و از طرفی نبود امکانات مختلفی چون صنایع تبدیلی و نبود بازار فروش برای کشاورزان و سودی که در این میان عاید دلالان می‌شود باعث شده کشاورزی مانند گذشته رونق نداشته باشد و روستاییان که برای گذران زندگی باید دنبال کار باشند روستا را به قصد یافتن شغل به شهر‌ها ترک می کنند و در اینجا است که پدیده‌های مختلفی چون حاشیه نشینی شهر‌ها را تهدید می کند و از سویی روستا که روزگاری محور تولید بوده حال به مکانی منفعل و مصرف کننده مانند شهر مبدل می ‌شود.
ایجاد اشتغال و تأمین زیرساخت‌های لازم برای درآمد زایی در روستا به ویژه شغل ‌هایی متناسب با نیاز بازار و به نوعی روزآمد، موضوعی است که باید در روستاهای استان همدان بدان توجه کرد.
جوان روستایی اگر به تمام امکانات از جمله آب، برق و گاز و شبکه‌های تلویزیونی و بهداشت و آموزش و ورزش و ... دسترسی داشته و شغلی داشته باشد که بتواند زندگی خود و خانواده‌اش را تامین کند هیچ گاه راهی شهر نمی ‌شود تا با کارگری و به سختی زندگی خود را بگذراند.
به جرات می ‌توان گفت که نبود امکانات لازم و ضروری در روستا و به ویژه اشتغال و درآمد موجب شده که روستاییان به ناچار به شهر‌های اطراف مهاجرت کنند.
به تازگی، دولت تسهیلات 250 میلیارد تومانی برای ایجاد طرح ‌های اشتغالزایی در روستاها، مناطق عشایری و محروم و شهر‌های زیر 10 هزار نفر به استان همدان اختصاص داده است که به نظر می ‌رسد فرصت مناسبی برای ایجاد اشتغال در روستا است به شرطی که دهیاران و شوراهای اسلامی روستا و بخشداران دلسوزانه در این حیطه وارد عمل شوند و با شناسایی استعداد‌ها و ظرفیت‌های روستای خود و با ارائه طرح با توجیه اقتصادی کاری برای روستا کنند.

*** برای معیشت و درآمد خانوار روستا فکر منسجم نشده است
مدیرکل دفتر بازرسی و سرپرست دفتر امور روستایی استانداری همدان در گفتگو با خبرنگار هگمتانه، با بیان اینکه در سال‌های گذشته همه زیرساخت‌ها را به روستاها بردیم اما برای معیشت و درآمد خانوار روستا فکر منسجم نشده است، اظهار کرد: می ‌بیینم که در نگارخاتون فامنین و در اشترمل و جیجانکوه تویسرکان و کردآباد کبودراهنگ به دلیل این که بستر کار و تولید فراهم شده پدیده بیکاری و یا مهاجرت کم است که یا خود افراد امکانات و فضای کار را فراهم کردند و یا اینکه با استفاده از امکانات دولتی، فضای کسب و کار فراهم شده است.
ظاهر پورمجاهد در ادامه افزود: اگر می ‌خواهیم در روستاهای دیگر استان هم، مردم مهاجرت نکنند باید در ارتباط با اقتصاد و معیشت خانواده‌ها و ایجاد فضای کسب و کار اقدامات مؤثری را انجام داد.
وی با بیان اینکه اولین قدم شناسایی مزیت نسبی و استعداد و ظرفیت آن روستا است، عنوان کرد: با شناسایی این ظرفیت آن را تقویت، احیا می ‌کنیم و گسترش می ‌دهیم.

*** نقص‌های موجود در زمینه ایجاد اشتغال در روستاها
این مسئول در ادامه سخنانش به نقص‌های موجود در زمینه ایجاد اشتغال در روستاها اشاره داشت و اضافه کرد: نداشتن مطالعه آمایشی متقن و علمی روستا و استفاده نکردن از پژوهش‌های موجود از سوی برنامه‌ ریزان و بخشداران و دهیاران از جمله نقایص است.
پورمجاهد با اعلام این موضوع که برنامه‌های توسعه روستا از سوی متولیان مانند شوراهای اسلامی و بخشداران و ... مطالعه نشده و از آن اطلاعی ندارند، گفت: اگر امکانات گسترش و ایجاد شغل در فضای روستا فراهم شود به معشیت روستا و به پایداری آن کمک کردیم.
وی با بیان اینکه دولت طرحی را در راستای ایجاد اشتغال در روستا گذاشته است، بیان کرد: افرادی که طرح و ایده دارند و یا دارای واحد‌های تولیدی هستند می ‌توانند از این تسهیلات برای ایجاد اشغال در روستا استفاده کنند.
پورمجاهد با بیان اینکه 250 میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد اشتغالزایی و طرح‌های تولیدی در روستاها و مناطق عشایری و محروم در استان تخصیص یافته است، ابراز کرد: افراد می توانند متناسب با توان خود از نظر طرح و یا آورده، زمین و ... با مشورت دستگاه متولی طرح خود را ارائه دهند.
وی با اشاره به اینکه طرح پس از بررسی مجوز‌های لازم را باید دریافت کند، ابراز کرد: از طریق آن دستگاه به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی می ‌شود.

***معرفی نزدیک به 100 میلیارد تومان طرح به بانک‌ ها
پورمجاهد در این زمینه اظهار کرد: نزدیک به 100 میلیارد تومان طرح تاکنون به بانک‌های عامل معرفی شده و حتی تعدادی از طرح ‌ها افتتاح شده است.
وی با بیان اینکه این طرح ‌ها می ‌توانند در مناطق روستایی، محروم و شهر‌های زیر 10 هزار نفر باشند، ابراز کرد: اما شرط این است که از افراد روستا در این پروژه‌ ها شاغل شوند.
این مسئول اضافه کرد: در این میان باید به ظرفیت روستا، دقت و توجه شود و بنا بر بستر آن طرح ارائه شود و شورا و دهیار نخبگان روستا نگاه ویژه به اطراف کنند، مانند بازارچه صنایع دستی و یا صنایع تبدیلی و ... را راه‌اندازی کنند اما طرح باید توجیه اقتصادی داشته باشد.
پورمجاهد گفت: 100 میلیون تومان کف تسهیلات و دو میلیارد تومان سقف آن است که با سود 6 و 8 درصد اعطا می شود.

*** معیشت و درآمد خانوار و اشتغال باعث مهاجرت روستاییان می ‌شود
این مسئول در جواب خبرنگار هگمتانه در مورد مهاجرت روستاییان به شهر‌ها برای پیدا کردن کار، تصریح کرد: بر اساس مطالعات انجام شده، موضوع معیشت و درآمد خانوار و اشتغال باعث مهاجرت روستاییان می شود و ما باید منسجم ‌تر و فارغ از شعار در ارتباط با اشتغال و معیشت روستا‌ها کار کنیم.
پورمجاهد تاکید کرد: بخشداران با کمک دهیاران و شورای اسلامی روستا باید برای ایجاد اشتغال در روستا وارد عمل شوند، اگرچه خود روستاییان باید در این زمینه وارد عمل شوند.
وی عنوان کرد: تشکل‌های غیر دولتی و یا هیات اندیشه ورز می ‌تواند در توسعه روستا کمک کننده باشد و به طور مثال در روستای کوریجان تشکلی راه‌اندازی شده که کارهای عمرانی روستا را دنبال می کند.
این مسئول در مورد امکانات و زیر ساخت‌های روستاهای استان همدان با بیان اینکه بیش از یک هزار روستا در استان همدان وجود دارد، عنوان کرد: تعداد روستاهای دارای دهیار 800 مورد است، تعداد روستاهای فاقد آب آشامیدنی لوله کشی 47 مورد است.
پورمجاهد با اشاره به اینکه درصد روستاهای فاقد آب آشامیدنی پنج درصد است، تصریح کرد: تعداد روستاهای بالای 20 خانوار که فاقد راه باشند در استان همدان صفر است و 85 درصد راه‌های روستایی استان آسفالت بوده و راه‌های شوسه 12 درصد است.

*** پوشش 51 درصدی اجرای طرح هادی در روستاهای بالای 20 خانوار
وی با اشاره به پوشش 51 درصدی اجرای طرح هادی در روستاهای بالای 20 خانوار، اظهار کرد: روستای فاقد خانه بهداشت در استان نداریم.
این مسؤول با اعلام اینکه 976 روستای استان همدان از گاز بهره‌مند هستند، اظهار کرد: گازرسانی به حدود 18 روستا در دست اقدام است که بنا داریم در دهه فجر جشن گازرسانی به روستاهای استان را برگزار کنیم که نزدیک به 99 درصد روستاهای بالای 20 خانوار گازرسانی می‌شود.
وی در این خصوص ابراز کرد: روستاهای کمتر از 20 خانوار توجیه اقتصادی برای گازرسانی ندارند مگر اینکه بتوان آنها را تجمیع کرد.
پورمجاهد با اعلام اینکه تعداد روستاهای بالای 50 خانوار بهره مند از فضای ورزشی در استان همدان شش و سه دهم درصد است، گفت: این در حالی است که میانگین این عدد در کشور 9 و چهار دهم درصد است که باید در رابطه با ایجاد فضای ورزشی در روستاها بیشتر کار شود.
وی با بیان اینکه 18 درصد روستاهای بالای هزار و 500 خانوار دارای کتابخانه عمومی هستند، بیان کرد: نرخ بیکاری در روستاها بر اساس آمار اعلام شده 11 درصد است.

***حجت الاسلام آزادی‌ خواه: عدم هماهنگی دستگاه‌ های متولی استان برای پرداخت تسهیلات اشتغالزایی
این در حالی است که نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی چندی پیش در خصوص تسهیلات اشتغالزایی اظهار کرد: میان دستگاه‌ های متولی همدان برای پرداخت تسهیلات اشتغال هماهنگی وجود ندارد‌.
حجت الاسلام احد آزادی‌خواه با تأکید بر اینکه متأسفانه در حال حاضر در استان همدان هماهنگی مطلوبی بین دستگاه‌های متولی در حوزه پرداخت تسهیلات بانکی شش‌گانه اشتغال وجود ندارد‌، به سخنان استاندار همدان مبنی بر اینکه اگر روند کند فعلی پرداخت تسهیلات اشتغالزا در استان همچنان ادامه داشته باشد تا پایان سال سهمیه اعلام شده اشتغال استان محقق نمی‌شود، اشاره کرد.
آزادی‌خواه با تأکید بر اینکه هم‌اکنون متقاضیانی که تقاضای دریافت تسهیلات اشتغالزا در هر کدام از موارد شش گانه اشتغال‌زا دارند با سرگردانی و معطلی زیادی مواجه هستند تصریح کرد: آن روان‌سازی که در زمینه پرداخت تسهیلات اشتغال‌زا در استان باید باشد وجود ندارد و ضروری‌است اقدامات مطلوب انجام شود.
نما‌ینده مردم‌ ملایر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیدار اخیر خود با معاون توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری، گفت: دکتر رضوی معدل دریافت تسهیلات اشتغالزایی در استان همدان را بسیار ضعیف دانسته و به شدت از این ‌موضوع ابراز نگرانی کرده است.
آزادی‌خواه این عدم ‌هماهنگی بین دستگاه‌های استان در حوزه اشتغال را سبب پایمال شدن حق مردم استان دانست و ‌خواستار توجه و اهتمام بیشتر مسؤولان دستگاه‌های اجرای در این راستا شد.
وی با تأکید به تذکرات منطقی استاندار همدان در راستای اهتمام و‌ جدیت بیشتر دستگاه‌های اجرایی استان در راستای دریافت بیشتر تسهیلات اشتغال‌زا عنوان‌کرد: کارگروه اشتغال باید بسیار جدی‌تر وارد میدان شده و در جلسات متعدد بحث تسهیلات اشتغال‌زایی را دنبال کند تا به سرانجام مطلوبی در این زمینه برسیم.

*** دهیار روستاری حیدره قاضی خان: جهاد کشاورزی هم فقط در حد مشاوره و آموزش واردشده و در بحث اشتغالزایی به طور جدی ورود نکرده است
در همین خصوص گفتگویی را با یکی از دهیاران استان همدان داشتیم، دهیار روستای حیدره قاضی خان (دار امام) که یکی از روستاهای دارای ظرفیت گردشگری شهرستان بهار محسوب می‌شود در گفتگو با خبرنگار هگمتانه، در خصوص تأمین زیر ساخت‌ها در روستاها گفت: یکی از وظایف عمده و مهم دهیاری‌ها جلوگیری از مهاجرت روستاییان از طریق ایجاد شغل است.
علیرضا قاضی‌خانی در ادامه سخنانش در همین رابطه اظهار کرد: اما دهیاری در این زمینه توان کافی را ندارد و از نظر مالی هم توانایی ندارد از همین رو، دستگاه‌هایی مربوط باید در این حوزه به کمک دهیاری‌ها بیایند که در حال حاضر 27 دستگاه با روستاها در ارتباط هستند.
وی با اشاره به اینکه مهمترین و نزدیک ‌ترین نهادی که با روستا در ارتباط است، جهاد کشاورزی است، عنوان کرد: اما جهاد کشاورزی هم فقط در حد مشاوره و آموزش واردشده و در بحث اشتغالزایی به طور جدی ورود نکرده است.
دهیار روستای قاضی‌خانی به طرح‌های جهاد کشاورزی در خصوص اشتغالزایی اشاره داشت و گفت: طرح‌هایی وجود دارد که بر اساس قانون بدان تسهیلات تعلق می‌گیرد در حالی که همه طرح‌ها در روستاها جوابگو نیست و اجرایی نمی‌شود که به طور مثال می‌توان به پرورش شتر مرغ اشاره کرد که در این روستا قابل اجرا نیست.
قاضی‌خانی در ادامه سخنانش به ظرفیت‌های روستای حیدره دار امام اشاره کرد و گفت: علیرغم اینکه این روستا ظرفیت‌های بسیاری در حوزه گردشگری دارد اما تا کنون از آن استفاده نشده است در حالی که می‌توان از همین رهگذر، در این روستا ایجاد اشتغال کرد.

*** تأمین زیر ساخت‌های لازم برای اشتغال برای برخی روستاهای استان آن هم به صورت موردی انجام شده است و جنبه همگانی ندارد
وی با تأکید بر اینکه زیر ساخت‌ها در این روستا و بسیاری از روستاهای استان که قابلیت گردشگری دارند، فراهم نیست، ابراز کرد: روستای قاضی‌خانی ظرفیت فراوانی در حیطه فرآوری محصولات لبنی دارد چرا که شغل عمده مردم آن دامداری است، اما در این زمینه هیچ اقدامی نشده در حالی که جهاد کشاورزی می‌تواند در این خصوص در این منطقه اقدام کند.
وی با تأکید بر اینکه تأمین زیر ساخت‌های لازم برای اشتغال برای برخی روستاهای استان آن هم به صورت موردی انجام شده است و جنبه همگانی ندارد، بیان کرد: هر چند در سال‌های اخیر با راه‌اندازی دهیاری کارهایی در روستاها انجام شد اما ضعیف بوده و هنوز جای کار بسیار دارد.
قاضی‌خانی با بیان اینکه برخی شغل‌ها در روستاها اشباع شده است، عنوان کرد: ایجاد اشتغال در روستاها نیاز به طرح‌های به روز دارد.

***مهاجرت 30 خانوار از روستا برای کار به خوزستان
وی با اشاره به اینکه در ابتدای فصل پاییز حدود 150 نفر یعنی 30 خانوار از روستای قاضی‌خانی برای کار کردن به خوزستان می‌روند، ابراز کرد: اگر چه در هفت سال اخیر این مهاجرت‌ها کمتر شده است اما هنوز هم وجود دارد که امیدواریم با اجرای بافت با ارزش روستا و اجرای طرح‌های گردشگری کمتر شود.
وی با بیان اینکه عمده شغل‌های مردم این روستا، کشاورزی، دامپروری، باغداری است که آن هم فقط در فصل خاصی صورت می‌گیرد، عنوان کرد: متأسفانه با کاهش بارندگی‌ها کشاورزی نیز تحت الشعاع قرار گرفته است.
قاضی‌خانی به ایجاد زیر ساخت‌های گردشگری در این روستا هم اشاره و بیان کرد: راه‌اندازی خانه‌های بوم گردی، آلاچیق، سکو، سفره خانه سنتی و ... به طبع در ایجاد اشتغال تأثیر گذار است.
وی با تأکید بر اینکه ایجاد زیر ساخت‌های اشتغال در حوزه فرآوری محصولات لبنی و یا زیر ساخت‌های گردشگری تأثیر بسزایی در کاهش مهاجرت روستاییان دارد، گفت: نه تنها روستای قاضی‌خانی بلکه روستاهای اطراف چون روستای وهنان هم هیچ زیر ساختی ندارد و اقدامی در آن صورت نگرفته است.
وی با اشاره به اینکه گردشگری شدن یک روستا نیاز به تأمین اعتبار دارد، عنوان کرد: ما سعی کردیم که با راه‌اندازی باغ گیاهان دارویی در روستای حیدره قاضی خان و یا برگزاری تور‌های یک روزه طبیعت گردی رونقی به گردشگری روستا بدهیم.
وی ابراز کرد: این روستا ظرفیت‌های بلایی دارد که می‌توان از آن برای ایجاد اشتغال استفاده کرد اما نیاز به حمایت دستگاه‌های مربوط دارد.
روزنامه هگمتانه به مدیرمسئولی محمدرضا معتمدزاده توسط شهرداری در همدان چاپ و منتشر می شود.
1181/
تنظیم کننده:الهام تدین**انتشار دهنده: سعید زارع کندجانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.