امام جمعه شهرستان تایباد گفت: زکات یکی از ارکان دین اسلام شمرده شده است و احیای آن سبب گسترش و توسعه اقتصاد می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا در تایباد، حجت الاسلام والمسلمین حسین ملکی ابرده در شورای هماهنگی زکات که امروز برگزار شد، اظهار کرد: در روایات متعدد ذکر شده که اسلام بر پنج چیز شامل نماز، حج، زکات، روزه و ولایت استوار بوده همچنین مبنی بر آیات قرآن کریم دریافت و پرداخت زکات و بر پا داشتن نماز در زمره وظایف و ویژگی‌های مسئولان و مردم در حکومت دینی است. 

وی در تعریف زکات، افزود: زکات عبارت است از خارج کردن قسمتی از دارایی تا بقیه آن با برکات خداوند رشد کند ( و زیاد شود) و درجات صاحبش را بالا برد و مال را از حرام و صاحب آن را از صفات ناپسند، پاک گرداند. 

خطیب جمعه تایباد مطرح کرد: سه پیام برجسته از حکومت اسلامی شامل احیای نماز یعنی گسترش فرهنگ، احیای زکات گسترش اقتصاد، احیای امر به معروف و نهی از منکر حاکمیت ارزش‌ها و خنثی کردن ضد ارزش‌ها دارای اهمیت و جایگاه بالایی است. 

وی مهمترین عوامل در جذب پرداخت زکات را این‌گونه اعلام کرد: مهمترین برنامه‌ها برای اجرای این فریضه الهی برگزاری همایش زکات در جمع کشاورزان برخوردار به منظور تبیین مساله زکات، تبلیغات چهره به چهره، بهره‌مندی از تریبون نماز جمعه و روحانیون اهل سنت و تشیع، جلسات با دهیاران، شوراها، روحانیون، ریش سفیدان و معتمدین، جمع‌آوری زکات توسط گروهی از کشاورزان به منظور یکسان سازی در منطقه از مهمترین عوامل در این امر می‌باشد. 

حجت الاسلام ملکی تصریح کرد: فضای مجازی و رسانه‌ها بهترین فرصت برای نشر و ترویج فرهنگ زکات هستند، اگر استفاده از مبالغ جمع‌آوری شده با یک مدیریت صحیح در جهت اطلاع رسانی مردمی فراگیر شود اعتماد مردم به دستگاه‌های متولی جذب شده و پرداخت زکات بهتر انجام می‌شود. 

در ادامه سرپرست فرمانداری تایباد گفت: برگزاری همایش‌ها فرصت مناسبی است تا از ظرفیت‌های موجود در شهرستان برای ترویج این فرهنگ الهی استفاده کرد. 

محسن سیاح اظهار کرد: حق مردم است تا بدانند وجوه جمع‌آوری شده در چه راهی هزینه می‌شود و باید این شفاف سازی از طریق مراجع مربوطه منعکس گردد. 

وی مطرح کرد: یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توان نظر مردم را برای پرداخت زکات جلب کرد شناسایی و معرفی افرادی است که با پرداخت به موقع زکات توفیقاتی در زندگی آنها ایجاد شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.