معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: هیچ دولتی در اداره کشورش توفیق پیدا نمی‌کند مگر اینکه مردمش در آن مشارکت داشته‌باشند.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، لعیا جنیدی، صبح امروز در آیین رونمایی از منشور حقوق شهروندی مشهد که در تالار شهر مشهد برگزار شد، تصریح کرد: هیچ دولتی در اداره کشورش توفیق پیدا نمی‌کند مگر اینکه مردمش در آن مشارکت داشته‌باشند و باید این مسئله پررنگ‌تر شود.
وی افزود: کثیری از حقوق شهروندی با حقوق بشر هم‌پوشانی دارد. حقوق شهرنشینی، حقوق بشری است منبطق شده بر زمان و مکان و اگر قرار بود مفاهیم حقوق بشر را عینی کنیم، کثیری از آن همان است. بخشی هم ممکن است اختصاصات مربوط به مکان باشد.
معاون حقوقی رئیس جمهور  اظهار کرد: امروز در شهر مشهد این حق به چه معناست؟ باید ببینید کجا مشخصاً در خطر است و با توجه به منابع مالی اولیویت‌بندی کنید و برای رفع آن تلاش کنید. حق مشارکت یکی از مهم‌ترین مفاهیمی است که در دو قرن اخیر تکریم و توسعه پیدا کرده‌است. اگر قرار است کشور و شهرها به‌سامان شوند باید مشارکت مردم را داشته‌باشیم. در مسائل دیگر باید تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری را به مردم سپرد. 
جنیدی با اشاره به اینکه «حتی در حوزه حقوق جزا صحبت از حقوق ترمیمی داریم و باید از مردم استفاده کنیم»، بیان کرد: حق شورای شهر مشهد است که قدم‌های دیگری بردارد و مشارکت مردم را داشته‌باشد. سیستم سیاسی و اداره برای کشور ایران سیستمی غیرمتمرکز است. اگر مردم اظهار نظر کنند موجب می‌شود که کمک و مشارکت در پروژه داشته‌باشند.
وی ادامه داد: نظرخواهی از نخبگان و سازمان‌های مردم‌نهاد نیز بسیار ارزشمند است. حق بر امنیت به طور واقعی بسیار اهمیت دارد. امنیت هم برای حق حیات، جان، آزادی بیان، اندیشه و حتی حق ارائه انواع هنر و حق امنیت را باید وسیع دید و باید این‌ها را ارائه داد و بدانید امنیت دارید.
معاون حقوقی رئیس جمهور با بیان اینکه «حق بر فضای شهری بسیار مهم است»، خاطرنشان کرد: یکی از بزرگترین مشکلات شهری‌ ما ساخت‌وسازهای بی‌رویه و خروج از محدوده است. همچنین حاشیه‌نشینی از مشکلات جدی است که مدیریت شهری باید ورود پیدا کند. ایمنی از دیگر مسائل بسیار مهم است. حق بر ایمنی چه از منظر اطلاع‌رسانی و افزایش‌ آمادگی، اهمیت زیادی دارد.
وی ادامه داد: حق دیگری که بسیار مهم است و در متن منشور ارائه شده، طرح حق تفریح و سرگرمی است که باید به عنوان حق شادی مطرح کرد و بسیار اهمیت دارد. دوتار خراسان از مقوله معنا و مفهوم است. حق ارائه هنر و داشتن جشن‌هایی که فرزندان این کشور را شاد می‌کند از مسائل بسیار مهم است. ما در ابتدای هر فصلی جشنی داشتیم و ترویج این جشن در تمام دنیا مدیریت شده است و  تلاش می‌کنند که مردم را خوشحال کنند. باید همین را بخشی از وظایفمان بدانیم و بخشی از اشعار شعرایمان را در این مقوله بگنجانیم.
جنیدی با اشاره به اینکه «بایستی بر هنجارهای شهری  بیشتر تاکید کنیم»، عنوان کرد: مسائل مربوط به صنایع مزاحم، محیط‌زیست، راهنمایی‌رانندگی، محدودیت حقوق مالکانه و نگهداری حیوانات از مشکلات ماست. مسئله تکدی‌گری و در عین حال تقبل هزینه‌ها و...  بخشی با مشارکت مردم قابل حل است. ارزش افزوده این منشور در اجرای آن است که بایستی برای اجرای آن تلاش شود.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.