صاحب امتیاز مرکز معلولان ذهنی پردیس مشهد گفت: هزینه نگهداری هر معلول ذهنی یک میلیون و 700 هزار تومان است که بهزیستی تنها 640 هزار تومان یارانه می‌پردازد.

افسانه شکرباری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، در رابطه با وضعیت معلولان ذهنی نگهداری شده در مرکز پردیس و شرایط آن‌ها اظهار کرد: منابع درآمدی ما شامل کمک هزینه بهزیستی به‌صورت ماهیانه است. درواقع از سوی این سازمان، یارانه‌ای 640 هزار تومانی (که متناسب با درجه هر مرکز پرداخت می‌شود) را اختصاص داده که در پرداخت آن همیشه یک ماه تأخیر دارد و شهریه اندکی که خانواده‌ها به مرکز می‌پردازند را، شامل می‌شود.
صاحب امتیاز مرکز معلولان ذهنی پردیس خاطرنشان کرد: هزینه تمام‌شده برای هریک از این افراد در ماه، بین یک میلیون و 200 هزار تا یک میلیون و 700 هزار تومان است که بهزیستی این هزینه را قبول دارد، اما میزان پرداختی برای یارانه‌ بچه‌ها کمتر از هزینه تمام‌شده آن است.
از همه کشور فرزند معلولشان را در حرم امام‌رضا رها می‌کنند
وی با بیان اینکه «ما بدون مشارکت‌های مردمی قادر نیستیم این سرپناه را برای بچه‌ها حفظ کنیم»، گفت: باید توجه داشت که ماهیت مرکز، خصوصی و داوطلبانه است؛ بنابراین درخواستی برای راه‌اندازی مرکز خصوصی به بهزیستی ارائه دادیم و با آن موافقت شد؛ چراکه تعداد کودکان مجهول‌الهویت و بی‌سرپرست در خراسان‌رضوی بیشتر است زیرا این کودکانی که خانواده‌هایشان شرایط نگهداری آن‌ها را ندارند از مناطق گوناگون کشور در حرم امام رضا رها می‌‌شوند با این اندیشه که کودک در پناه است.
مراکز خصوصی باری را از دوش بهزیستی برمی‌دارد
وی با بیان اینکه «مرکزی چون پردیس باری از دوش دولت برمی‌دارد» تشریح کرد: درواقع نیاز داریم تا کمک‌های لازم به ما صورت بگیرد. بهزیستی نگاه سخت‌گیرانه‌ای نسبت به مراکز خصوصی دارد و گمان می‌کنند که درآمد ما بسیار است؛ بنابراین اجازه تبلیغات به ما داده نمی‌شود. از 45 دختر نگهداری شده در مرکز حدود 20 نفر آن‌ها بی‌سرپرست هستند. برخی از آن‌ها نیز که خانواده دارند وضعیت اقتصادی نامناسب داشته و توانایی پرداخت شهریه ندارند. انتظار ما از بهزیستی این است که نگاه مثبتی به مراکز خصوصی داشته باشند؛ به‌عنوان مراکزی که در کنار بهزیستی درحال فعالیتم و باری از دوش آن‌ها برمی‌داریم و در مقابل آن‌ها نیستیم.
همکاری بهزیستی با مراکز خصوصی محدود است
شکرباری تشریح کرد: بهزیستی هیچ نوع امکاناتی در اختیار ما قرار نمی‌دهد، درواقع همکاری بهزیستی با ما بسیار محدود و اندک است. با وجود اینکه بهزیستی متولی ماست همچنان قوانین سختگیرانه می‌گذارد و همکاری خاصی با مراکز خصوصی ندارد. 
صاحب امتیاز مرکز معلولان ذهنی پردیس توضیح داد: ماهیت مراکز خصوصی به این صورت است که خانواده، فرزند بیمار خود را در این مراکز می‌گذارد و به‌صورت ماهیانه شهریه‌ای را پرداخت می‌کند تا با مشارکت خانواده از کودک نگهداری شود. شهریه آزاد مراکز برای کودکان یک میلیون و دویست هزار تومان است، اما از آنجا که در مراکز ما کودکان مجهول‌الهویت و بی‌سرپرست بیشتری وجود دارد، بنابراین خانواده‌ای نیست تا در تامین هزینه نگهداری این افراد با مراکز همراهی کند. درنتیجه تنها با یارانه‌ای که بهزیستی پرداخت می‌کند بایستی از کودک نگهداری شود.
وی ادامه داد: مراکز خیریه‌ گوناگونی در سطح شهر وجود دارد که بایستی کودکان بی‌سرپرست در این مراکز نگهداری شوند، اما این مراکز این دسته از کودکان را نمی‌پذیرند. گفتنی است که در قرنطینه بچه‌هایی نگهداری می‌شود که رها شده‌اند، یا بدسرپرست و بی‌سرپرستند. 
هزینه‌های مرکز در ماه 45 میلیون تومان است
صاحب امتیاز مرکز معلولان ذهنی پردیس با بیان اینکه «هزینه‌های مرکز در ماه تا 45 میلیون تومان هم می‌رسد»، تصریح کرد: از مجموع هزینه‌های ما در ماه حدود 29 میلیون تومان آن را بهزیستی با پرداخت یارانه بچه‌ها تأمین می‌کند، حدود پنج میلیون تومان از شهریه‌هایی که خانواده‌ها می‌پردازند فراهم می‌شود، بخشی از این هزینه‌ها توسط کمک‌های مردمی تأمین می‌شود و مابقی را خودمان متقبل می‌شویم. 
فشارهای موجود، احتمال بسته‌شدن مرکز پردیس را همراه خواهد داشت
شکرباری افزود: مسلما اگر میزان فشارهای وارده افزایش یابد احتمال بسته‌شدن مرکز وجود خواهد داشت. برای نمونه ایراداتی که بهزیستی از ساختمان یا... می‌گیرد باعث می‌شود درجه مرکز پایین آید و میزان یارانه پرداخت شده توسط بهزیستی کاهش یابد و درنهایت مجبور به تعطیلی مرکز خواهیم بود. درواقع یارانه‌ای که بهزیستی برای هر کودک به ما پرداخت می‌کند صرف اجاره ساختمان، حقوق کارمندان و بیمه می‌شود؛ بنابراین کاهش پرداختی‌های بهزیستی فشار مالی زیادی به ما وارد خواهد کرد.
شکرباری گفت: فعالیت این مرکز از سال 1392 با ظرفیت اسمی 45 دختر بالای 14 سال، دارای معلولیت ذهنی شدید آغاز شده و تنها مرکز ایزوله دختران بالای 14 سال در مشهد است. درواقع پردیس، مرکز قرنطینه و نگهداری دختران معلول مجهول‌الهویت یا بدسرپرست نیز هست. 
وی افزود: درواقع دختران مجهول‌الهویت دارای معلولیت ذهنی یا جسمی با حکم دادگاه به مرکز ما ارجاع شده و سامان‌دهی می‌شوند. مرکز ما افزون بر نگهداری از این مددجویان، خدمات درمانی و توان‌بخشی چون گفتاردرمانی، کاردرمانی، پزشکی و روانشناسی نیز به آن‌ها ارائه می‌دهد. بیشتر دختران نگهداری شده در مرکز پردیس، مجهول‌الهویت و بی‌سرپرست هستند و عده‌‎ کمی که دارای خانواده هستند نیز فاقد شرایط اقتصادی مناسبی بوده و نمی‌توانند پرداختی‌هایی مناسب به مرکز داشته باشند. 
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.