مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: ۹۰ درصد جمعیت ۶.۵ میلیون نفری استان خراسان رضوی زیر پوشش خدمات اورژانس اجتماعی قرار دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، حمیدرضا پور یوسف در نشست خبری که به مناسبت سی و نهمین سال تشکیل سازمان بهزیستی برگزار شد، اظهار کرد: اقداماتی نظیر سه هزار ۵۴۰ مورد مداخله در بحران های فردی و اجتماعی، ۱۰ هزار ۳۰۰ تلفن به اورژانس اجتماعی و علاوه بر این دو خدمت در بخش غیر دولتی که شامل ایجاد مرکز «راه نوین» به منظور ارائه خدمات سرپایی به زنان اسیب دیده و مرکز «ندای مهر» به منظور ارائه خدمات به دختران در معرض آسیب از جمله اقدامات بهزیستی استان در سال گذشته است.

وی افزود: در مرکز صدف که ویژه کودکان خیابانی است از ۶۰۲ نفر کودک ۴۷ درصد آنها اتباع خارجی هستند نگه داری می شود. همچنین مرکز قرنطینه زنان آسیب دیده اجتماعی نیز افتتاح شد و مرکز بازپروی زنان که مرکز اقامتی میان مدت است سال گذشته از کیلومتر ۲۵ جاده قوچان به داخل شهر منتقل شده است.

مدیر کل بهزیستی استان خراسان رضوی تصریح کرد: مرکز تی سی دختران ما، خدمات درمانی به دختران آسیب دیده می دهد و علاوه بر این شیرخوارگاه علی اصغر و دو مرکز دیگر و حدود ۱۰۲ مرکز شبه خانواده در سطح استان داریم و دو هزار و ۳۸ فرزند به عنوان امداد بگیر را پوشش می دهیم.

وی ادامه داد: همچنین میزان فرزندانی که مجبور نبودند در مراکز شبه خانواده بمانند ۳۸ درصد رشد داشته و ۴۵۸ فرزند را از چند ماهه تا ۱۶ ساله در اختیار خانواده های متقاضی قرار داده ایم که اکثر آنها زیر چهار سال بوده است.

پوریوسف با اشاره به نظرات هایی که بهزیستی پس از تحویل فرزندان به خانواده ها اعمال می کند، خاطر نشان کرد: در بحث فرزند خواندگی تا شش ماه حضانت موقتی است و بعد از بررسی اگر صلاحیت تایید شود حکم موقت داده می شود و تا دو سال هم فرزند به صورت آزمایشی در کنار خانواده خواهد بود و در صورتیکه سلامت جسمانی و روانی کودک و نیازهای او تامین شود، فرزند می تواند با این خانواده بماند.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی تاکید کرد: اعتیاد والدین بیشترین علت درصد ورود فرزند به بهزیستی را دارد، همچنین به طور کلی ۱۷ درصد مجهول الهویه و ۷۳ درصد بد سرپرست بودند.

پوریوسف با بیان اینکه میزان برگشت فرزند خوانده موقت تنها سه الی چهار درصد است، گفت: سال گذشته ۴۰ فرزند بیمار و معلول را به خانواده هایشان سپردیم. سال گذشته نیز حدود ۸ کودک را که در پرونده سرقت کودک کشف شده بودند را به ما سپرد.

وی با اشاره به مهد کودک های تحت پوشش بهزیستی، خاطر نشان کرد: در حاضر هزار و ۲۸۰ مهد کودک در استان داریم که ۸۵ هزار کودک در این مهد ها نگه داری می شوند.همچنین سال گذشته ۸۱۵ مهد کودک با ۳۱ هزار فرزند تحت پوشش غذا گرم بودند.

پور یوسف تاکید کرد: یکی از سیاست های اصلی ما این است که فرزندان را توانمند سازی شده تحویل جامعه دهیم برای همین به لحاظ روانی و تحصیلی تلاش می کنیم در هنگام ترخیص شرایط خوب داشته باشند و علاوه بر این برای سال های بعد از ترخیص نیز اقداماتی همچون ایجاد دو خوابگاه ویژه فرزندان ترخیصی دانشجو و تعدادی زیادی خانه نیمه مستقلی فرزندان ترخیصی را اجرا کرده ایم.

وی با اشاره به آمار طلاق در استان، بیان کرد: سال گذشته ۲۷ هزار زوج متقاضی طلاق داشتیم که ۳ هزار ۵۰۰ نفر سازش رسمی را اعلام کردند و هزار و ۵۶۰ زوج از ادامه روند مشاره انصراف دادند. همچنین آمار طلاق در سه ماهه اول امسال نسبت به سال گذشته کاهش یک درصدی داشته اما در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ رشد داشته است.

مدیر کل بهزیستی استان خراسان رضوی با بیان اینکه ۲۱ درصد کل فرزندان بی سرپرست کشور در خراسان رضوی نگهداری می شوند، افزود: از اول سال ۹۸، ۳۴ فرزند با هدف بهره برداری از خدمات بهتری که یکی از خیرین فراهم کرده است، به استان سمنان منتقل شده اند. اما نکته مهم این است که ما همیشه در انتقال و عدم انتقال صرفاً صلاح بچه ها را در نظر می گیریم.

وی ادامه داد: در سال ۹۷ کل شهرهای استان زیر پوشش سامانه طلاق قرار گرفتند و در حال حاضر ۲۰ استان کشور نیز وارد این سامانه شده اند. یکی از علل افزایش طلاق در استان ممکن است به دلیل مسافر پذیر بودن مشهد باشد چراکه بعضی از طلاق ها توسط ممکن است توسط مسافران صورت بگیرد اما آمار دقیقی از این موضوع در دسترس نیست.

پوریوسف با اشاره به مهمترین عوامل طلاق، گفت: خشونت های خانگی به ویژه کلامی و ارتباط غیر موثر زوجین بیشترین فراوانی را در عوامل منجر به طلاق دارد و فراوانی روابط فرا زناشویی خیلی زیاد نیست.

پور یوسف با اشاره به بحث توانمند سازی افراد تحت پوشش بهزیستی، افزود: در سال ۹۷، ۱۲ درصد خانواده های سرپرست خانواده را از چرخه دریافت مستمری حذف کردیم و این به معنا توانمد سازی این تعداد است. همچنین برای کاشت حلزون ۱۳۰ کودک خردسال به ازای هر نفر سه میلیون در سال گذشته کمک هزینه پرداخت کردیم.

مدیر کل بهزیستی استان خراسان رضوی اظهارکرد: همچین در سال ۹۷ برای بیش از ۷۰۰ نفر از پاک شدگان مواد مخدر اشتغال داشتیم

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.