رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی گناباد گفت: در مدت یک سال استقرار پایگاه اورژانس هوایی در این شهرستان، تاکنون 126 مورد مأموریت توسط کادر پرواز انجام گردیده که منجر به انتقال 135 بیمار شده است.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، دکتر امین زمانی در نشست خبری که به مناسبت سالگرد استقرار اورژانس هوایی گناباد برگزار شد، اظهار کرد: در سال گذشته بیش از 87 هزار مورد تماس به مرکز پیام اورژانس 115 گرفته شده که منجر به انجام بیش از 12 هزار مأموریت شده؛ ضمن اینکه در سه ماهه اول سال جاری با رشد 25 درصدی، بالغ بر 23 هزار تماس گرفته شده که منجر به بیش از 3600 مأموریت گردیده است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی گناباد ادامه داد: یکی از مدرن‌ترین بالگردهای اورژانس هوایی در دنیا در گناباد مستقر شده و پایگاه اورژانس هوایی این شهرستان نیز دارای پرسنلی کاربلد و کادر پرواز نیز از تجربه و تخصص کافی و حتی بالاتر از حد انتظار برخوردار هستند.

زمانی بیان کرد: پد هوایی برای امدادرسانی بهتر در روستاها و نقاط حادثه‌خیز با کمک خیران احداث و این کار سبب شده به استانداردها نزدیک شویم، به صورتی که در 4 دقیقه بر بالین بیمار در شهر و کمتر از 15 دقیقه در روستاها و حوادث جاده‌ای بر بالین بیمار حاضر می‌شویم.

وی اضافه کرد: گسترش پدهای هوایی از برنامه‌ های آینده مرکز فوریت ‌های پزشکی این دانشگاه است؛ ضمنا در حال حاضر به دلیل داشتن پدهای استاندارد در کمتر از 6 دقیقه بالگرد اورژانس هوایی گناباد به پرواز درمی‌آید.

رسیدگی به بیمار در بیمارستان، ربطی به نحوه انتقال ندارد

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی گناباد همچنین گفت: یک تصور نادرست بین مردم وجود دارد که اگر بیمار با اورژانس به بیمارستان منتقل شود رسیدگی بهتری صورت می گیرد و یا رسیدگی با هزینه کمتری انجام می‌شود.

زمانی ابراز کرد: در بیمارستان سیستمی به نام تریاژ وجود داشته که وضعیت بیمار را بررسی می‌کند و بر اساس آن، حال بیمار و نحوه رسیدگی مشخص می‌شود که این بررسی شامل حال همه کسانی می‌گردد که با شرایط خاص و بدحال به بیمارستان مراجعه کرده‌اند.

تماس‌های غیر اورژانسی و ارائه شرح حال نادرست، دو مشکل اورژانس گناباد

وی همچنین عنوان کرد: یکی از اتفاقاتی که نگران آن هستیم تماس‌هایی است که گاه گرفته می‌شود ولی اورژانسی نیست که این کار اول موجب فرسوده شدن سیستم شده و دوم عدم و یا تاخیر در رسیدگی به بیماری می‌شود که نیازمند خدمات اورژانسی است؛ شرح حال نادرست نیز ممکن است در مناطق شهری و روستایی، وقت پرسنل اورژانس را در ارائه خدمات بگیرد.

زمانی با بیان اینکه در حال حاضر میزان بروز سکته‌های مغزی و قلبی افزایش یافته است، تأکید کرد: برای خدمت‌رسانی به این بیماران دقایق و ساعت‌ها بسیار ارزشمند هستند و اورژانس هوایی در انتقال این بیماران به مراکز درمانی نقش بسیار مهمی دارد.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی گناباد از جاده گناباد به نجم‌آباد و گناباد به بجستان به عنوان دو مسیر پرخطر در این منطقه نام برد و افزود: متأسفانه بیشترین حوادث ترافیکی در این دو مسیر رخ داده که باید اقداماتی برای اصلاح نقاط پرخطر و یا دوبانده کردن آن صورت گیرد.

گناباد دارای اولین هلی‌بورد استاندارد متعلق به وزارت بهداشت است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گناباد نیز گفت: این شهرستان اولین هلی‌بورد استاندارد متعلق به وزارت بهداشت را دارا بوده و تا شعاع 150 کیلومتری به نیم میلیون نفر از مردم جنوب خراسان‌رضوی و شمال خراسان‌جنوبی خدمات ارائه می‌کند.

دکتر جواد باذلی افزود: این نوع بالگرد سبک، از مدرن‌ترین بالگردهای ویژه اورژانس در دنیا بوده که برای اولین بار بالگرد اختصاصی اورژانس هوایی کشور در دوم تیرماه 97 در گناباد به زمین نشسته و در 17 تیرماه 97 اولین مأموریت خود را با موفقیت به انجام رسانده است.

وی بیان کرد: اگر چند برابر بیشتر از هزینه فعلی برای یک پایگاه اورژانس هوایی در نظر گرفته شود در مقابل ارزش نجات جان یک انسان رقمی به شمار نمی‌رود.

اورژانس هوایی فقط متعلق به گناباد و بجستان نیست

باذلی با بیان اینکه این اورژانس هوایی تنها متعلق به گناباد و بجستان نیست، خاطرنشان کرد: تمام مردمی که پیرامون 150 کیلومتری دانشگاه علوم پزشکی گناباد زندگی می‌کنند از اورژانس هوایی گناباد استفاده می‌نمایند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت: از 12 سال قبل پیگیر استقرار اورژانس هوایی در گناباد بوده‌ایم که در نهایت این شهرستان به عنوان یکی از 44 موقعیت اورژانس هوایی قرار داده شد و پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت این کار به سرانجام رسید.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.