یکی از خیام شناسان و سخنرانان این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: در این نشست با حضور اساتید رشته های زبان انگلیسی، روسی، عربی و فرانسه تلاش می شود جایگاه علمی ادبی عمر خیام و نقش وی در معرفی تمدن ایرانی اسلامی به جهان تبیین شود.
دکتر زهره تائبی افزود: عده ای معتقدند رباعیات ناب و درون مایه شعری خیام او را به شهرت رسانده و برخی هم بر این باورند که اگر ادوارد فیتز جرالد ترجمه آزاد رباعیات خیام را به زبان انگلیسی در سال 1859 میلادی منتشر نمی کرد خیام به این اندازه در جهان شناخته شده و محبوب نبود.
وی ادامه داد: خیام را باید در حقیقت نماد فلسفه شرق و شاعر محبوب روشنفکران جهان دانست. اگر تاریخ ادبیات جهان در طول قرنهای متمادی نامهای بزرگانی چون شکسپیر، دانته و گوته را به خود دیده اما تاریخ ادبیات ایران یک تنه با نام بزرگانی چون فردوسی، نظامی، حافظ، سعدی و خیام بر تارک جهان می درخشد. در میان اینان خیام صدای بلند اعتراض انسان به تنگ آمده در تنگنای جان و جهان است، خیامی که خود به واسطه نجوم جهان را با محاسبات دقیق می شناسد، خیامی که با اعداد و ارقام ریاضی جهان آگاه است. خیامی که به شناخت تن آدمی از منظر طب آشناست و همه اینها و امتیازات دیگر شخصیتی است که از خیام فردی حکیم، دانشمند و شاعر و در عین حال کم نظیر ساخته که برای همیشه تاریخ قابل تقدیر و تجلیل است.
یکی دیگر از شرکت کنندگان در این همایش علمی فرهنگی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: تفکر حکیم عمر خیام نیشابوری گفتمانی است که در طول تاریخ وجود داشته و در هر زمانی متفکران، اندیشمندان و شاعران با این طرز تفکر به جهان می نگریستند که در آثار منسوب به خیام به حد اعلی به ظهور رسیده است.
دکتر مهدی زرقانی افزود: تاکنون هیچیک از شخصیتهای علمی و ادبی ایران زمین به اندازه عمر خیام فراخنای زمان را نپیموده و بر قله افتخار و شهرت جهانی نایستاده اند. البته هیچیک از هم دوره ایهای حکیم خیام مثل ابولحسن بیهقی و زمخشری که با وی هم زمان بوده اند به شاعر بودن وی اشاره ای نکرده اند.
وی ادامه داد: نخستین فردی که یکی از رباعیهای سروده های خیام را نقل کرد 'ابوفخر رازی' 60 سال پی از مرگ وی است. همچنین نخستین مجموعه ای که 31 رباعی از اشعار خیام را ذکر کرده 'نزه المجالس' است که تاریخ نگارش آن 130 سال پس از مرگ خیام می باشد.
این خیام شناس گفت: برخی می گویند خیام اشعار خود را به صورت خصوصی تحریر کرده، مثل معارف بهاء ولد که بعدها توسط شاگرادنش منتشر شد و برخی دیگر نیز عدم اشاعه اشعار خیام در زمان حیاتش را ناشی از شخصیت فروتن، گوشه گیر و دور از کبر و غرور وی می دانند.
'غیاث الدین ابولفتح عمر بن ابراهیم خیام' زاده 28 اردیبهشت 427 در نیشابور(قرن دهم میلادی ) و درگذشته 12 آذر 510 در نیشابور است. وی فیلسوف، ریاضیدان، ستاره شناس و رباعی سرای ایرانی در دوره سلجوقی است. گرچه پایگاه علمی خیام برتر از جایگاه ادبی او و لقبش حجه الحق بوده ولی آوازه وی بیشتر بخاطر رباعیاتش است که شهرت جهانی دارد.
6070/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.