به گزارش ایرنا حسین سالار آملی روز سه شنبه در کنگره بین المللی دانشگاه جندی شاپور در سالن اجتماعات این دانشگاه به بیان خصوصیات تمدن ها و نظام های تمدن زا اشاره کرد و افزود: طبق تحقیقات و مشاهدات ایران باستان، سیستم آبیاری گذشتگان توسط قنات های زیرزمینی انجام می شد که این سیستم در جندی شاپور دزفول مشهود است.
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین الملل با بیان اینکه ایرانیان در علم نوآوری داشتند، گفت: اگر علم و فناوری بین المللی شود به طور قطع شرایط بهبود می یابد.
فرانسیس ریشار ایران شناس فرانسوی از مرکز تحقیقات ملی فرانسه و موزه لور نیز در این کنگره اظهار داشت: جندی شاپور نقش ویژه ای در مبادلات علمی و تحقیقاتی دارد و این کنگره نیز موجب افزایش روابط بین المللی می شود.
وی با اشاره به قدمت 1750 ساله جندی شاپور و پل باستانی دزفول افزود: امید است شاهد توسعه روابط بین دانشگاه های کشور و بین الملل باشیم.
دومین کنگره بین المللی جندی شاپور از امروز به مدت 2 روز در دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول آغاز شده است.
دانشگاه جندی شاپور که اکنون تنها بقایایی از آن در اطراف شهر دزفول برجای مانده در عصر ساسانیان در یکهزار و 750 سال پیش، نخستین و معتبرترین مرکز علمی جهان بود که رشته های پزشکی، فلسفه و نجوم در آن تدریس می شد.
7278/3022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.