رئیس شورای شهر مشهد گفت: احیای همبستگی ملی و سرمایه اجتماعی در جامعه تحریم شده ایران مهمترین رهاورد سیل اخیر بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا حیدری در ششمین اجلاس جهانی کاهش خطرپذیری ژنو گفت: امروزه در جهانی زندگی می‌کنیم که اختلافات و سوءتفاهم بین ملت‌ها و دولت‌ها مشکلات زیادی را پدید آورده است؛ با این همه من و همکارانم از شرق جغرافیای این جهان برایتان حرف‌هایی از جنس صلح و دوستی به ارمغان آورده‌ایم.

وی افزود: ما ایرانیان مسلمان معتقدیم خداوند یکتا انسانها را متفاوت و به رنگ‌ها و زبان‎های گوناگون آفریده است تا بیشتر و بهتر یکدیگر را بشناسند و در کنار هم به راه مشترک خداپرستی از رهگذر خدمت به انسان دست پیدا کنند.

حیدری ادامه داد: به فرموده پیامبر گرامی اسلام انسانها خانواده خداوند هستند این بدان معناست که خدمت به انسان گوهر متعالی و مشترک همه ادیان الهی است، از این منظر همواره نگاهمان به جامعه انسانی، پاسداشت کرامت آنها از طریق کمک در شرایط سخت بدون چشمداشت و فارغ از نگاه‌های تبعیض آمیز نژادی و مذهبی بوده است.

رییس شورای شهر مشهد گفت: از سوی دیگر مطمئن هستیم ملل متمدن جهان در این جهت‌گیری با ما همسو هستند اما وجدان هیچ انسان آزاده‌ای در جهان نمی‌تواند وضع تحریم های ضدحقوق بشری که از عوامل اصلی بروز کاستی‌های جدی و اخلال در کار کمک‌رسانی به سیل اخیر در ایران بوده است را بپذیرد.

وی ادامه داد: قطعا جامعه بین الملل نمیتواند پاسخی در خور برای جلوگیری امریکا از کمک‌رسانی به عنوان امری انسانی و غیرایدئولوژیک به ایران در سیل اخیر داشته باشد،معتقدیم سازمان ملل و نهادهای بین المللی باید سازوکار تازه‌ای را برای دوری از منافع امپریالیسم و قدرت‌های جهانی ایجاد کند تا بتواند بطور مستقل در جهت اهداف ذاتی‌اش گام بردارد.

حیدری تاکید کرد: سالانه میلیون‌ها نفر متأثر از خطرات مختلف طبیعی از جمله سیل قرار دارند و آمارها نشان می‌دهد که سیلاب در ۵ دهه اخیر نیمی از کل خسارات ناشی از بلایای طبیعی در دنیا را به خود اختصاص داده است،تحقیقات نشان‌ دهنده افزایش دفعات وقوع و بزرگی سیل در دهه های اخیر است.

حیدری گفت: حوادث غیر‌مترقبه در هر کشوری روی می‌دهد و دولت‌ها به تنهایی قادر به ترمیم نیستند و نهادهای مدنی، مردم، دولت‌های دیگر و صلیب سرخ جهانی به یاری می‌آیند، اما  متاسفانه در سیلی که ۲۵ استان از ۳۱ استان ایران را درگیر کرده بود تنها برخی دولت‌ها به کمک ما آمدند که از آنان تشکر می نماییم.

وی افزود: این امر می‌تواند درس بزرگی برای حضار این اجلاس که سیاستگذاران اصلی در حوزه مقابله با خطرات در سطح جهانی هستند باشد تا اقدامی عملی در جهت اصلاح راهبردهای کلان کمک‌رسانی به کشورهای خطرخیز را اتخاذ کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.