دکتر محمدرضا دارابی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: این اقدام در قالب پویش همگانی کنترل فشار خون در خراسان رضوی همزمان با دیگر نقاط کشور از 27 اردیبهشت روز جهانی فشار خون آغاز می شود و تا 15 تیر ماه ادامه خواهد داشت.
وی اظهار داشت: در این غربالگری افرادی که حداکثر و حداقل فشار خون آنها به ترتیب از 140 و 90 میلیمتر جیوه بالاتر باشد تحت کنترل، مراقبت و بررسی قرار می گیرند.
وی با بیان اینکه 60 درصد مبتلایان به بیش فشاری خون در کشور از بیماری خود خبر ندارند گفت: این در حالی است که نیمی از افرادی که از بیماری خود خبر دارند نیز به طور مرتب و منظم دارو مصرف نمی کنند و سکته های قلبی و مغزی، عارضه های کلیوی و قلبی از عوارض این بیماری است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: هدف از پویش کنترل فشار خون کاهش 30 درصدی مصرف نمک، کاهش 25 درصدی شیوع بیش فشاری خون، دسترسی مردم به داروها و تکنولوژیهای کنترل فشارخون و ارائه مشاوره و کنترل فشار خون در افراد دارای بیماریهای مزمن است.
وی اظهار داشت: در حال حاضر سرانه مصرف نمک در کشور 11 گرم است در حالی که استاندارهای جهانی آن پنج تا 6 گرم می باشد.
وی گفت: برای اجرای پویش همگانی کنترل فشار خون نیازمند همکاری تمام بخش ها هستیم و نقش رسانه های جمعی در تشویق مردم به شرکت در این پویش از اهمیت بسزایی برخوردار است.

* 10 درصد مبتلایان به فشار خون دچار عوارض شده اند
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: از پرفشاری خون به عنوان یک هیولای خاموش و خوابیده یاد می شود که اغلب علامتی ندارد.
دکتر شاپور بدیعی افزود: در حال حاضر بیش از 10 درصد مراجعه کننده به مراکز درمانی به عوارض ناشی از پرفشاری خون نظیر بیماریهای کلیوی، قلبی و عروقی مبتلا هستند.
وی اظهار داشت: در قالب پویش کنترل فشار خون 30 کلینیک آموزش به بیمار در بیمارستان های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد فعال است که می توانند با اندازه گیری فشارخون مردم و آموزش به بیماران نقش موثر در این زمینه داشته باشند.
وی گفت: از نظر دارو و درمان بیماری بیش فشاری خون هیچ مشکلی نداریم و فقط تولید یک قلم داروی 'والسارتان' به دلیل کیفیت مواد اولیه، در کشور محدود شد و توزیع آن با چالش هایی روبرو شد که تا یک هفته آینده این مشکل به طور کامل رفع می شود.
هم اکنون بیش از پنج میلیون نفر از جمعیت 6 میلیون و 400 هزار نفری استان خراسان رضوی زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دارند و بقیه توسط دانشکده ها و دانشگاههای علوم پزشکی گناباد، نیشابور، تربت جام، سبزوار و تربت حیدریه خدمات رسانی می شوند.
3027 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.