به گزارش ایرنا شاهرخ یوسف زاده چابک روز سه شنبه در حاشیه برگزاری جلسه ستاد اجرایی بسیج ملی کنترل فشار خون در استان گیلان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه طبق آمارها، 10 درصد از افراد یک جمعیت از فشار خون خود آگاه نیستند، افزود: فشار خون مهمترین عامل تهدید کننده سلامت و قاتل خاموش است.
وی اظهار داشت: سالانه در کشور ما 100 هزار نفر بر اثر سکته مغزی و 300 هزار نفر به دلیل سکته قلبی جانشان را از دست می دهند، این در حالیست که بسیاری از مردم از ابتلا به فشار خون خبر ندارند.
یوسف زاده چابک با بیان اینکه بسیج ملی فشار خون از 27 اردیبهشت همزمان با سراسر کشور در این استان آغاز می شود، خاطر نشان کرد: این برنامه تا 15 تیر سال جاری در دو مرحله اطلاع رسانی و عملیاتی ادامه دارد.
وی بیان داشت: در اجرای بسیج ملی فشار خون افراد بالای 30 سال می توانند به بیمارستان ها، مراکز بهداشتی و درمانی، پایگاه ها و خانه های بهداشت مراجعه کنند ضمن این که افراد دارای صلاحیت در اجرای این برنامه برای تحت پوشش قرار دادن افراد داوطلب در حوزه های مختلف از جمله ادارات، سازمان ها و مناطق پرتردد حضور می یابند.
وی با بیان این که افراد تحت پوشش در بسیج ملی فشار خون آموزش های لازم درباره این بیماری، کنترل و پیشگیری از آن را فرا می گیرند، اظهار داشت: طبق آمارها، 60 درصد افرادی که از فشار خون خود آگاه هستند، کنترل صحیح فشار خون را نمی دانند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر ضرورت رعایت موارد پیشگیری از فشار خون خاطر نشان کرد: متوسط مصرف نمک روزانه در کشور ما 11 گرم است در حالی که بر اساس استاندارد، بایستی پنج گرم باشد، تنها 12 درصد افراد در کشور در رژیم غذایی شان میزان مصرف نمک را رعایت می کنند.
وی چاقی و استرس را از دیگر دلایل ابتلا به فشار خون عنوان و اضافه کرد: رعایت رژیم غذایی مناسب با کاهش مصرف نمک و فعالیت فیزیکی در پیشگیری از بیماری فشار خون نقش مهمی دارد.
27 اردیبهشت روز جهانی فشارخون است.
7286 / 2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.