معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی نیشابور گفت: سطح زیرکشت ریواس بارور در این شهرستان با یکصد هکتار افزایش نسبت به سال گذشته به 700 هکتار رسید.

محمدعلی فرهمند راد در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در نیشابور گفت: سال گذشته یک هزار و 260 تن ریواس در نیشابور برداشت شد که پیش بینی می شود امسال از هرهکتار حدود 2 هزار و صد کیلو گرم از این محصول برداشت شود.

وی عنوان کرد: با این میزان برداشت حدود 220 میلیارد ریال سود ناخالص عاید دست اندرکاران کشت و پرورش ریواس می شود. دامنه رشته کوه های بینالود نیشابور دارای مناسبترین شرایط اقلیمی برای پرورش گیاه ریواس است و این محصول با ارزش توسط کوهپایه نشینان این شهرستان تحت مراقبت‌های خاص پرورش یافته و هر سال در اواسط بهار به بازارهای مصرف عرضه می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نیشابور در این خصوص گفت: امسال به منظور ساماندهی عرصه های طبیعی برای برداشت ریواس مجوز بهره مالکانه توسط این اداره صادر می شود.

علی اصغر سهلی افزود: بهره برداران می توانند برای بهره برداری و دریافت مجوز حمل به این اداره مراجعه کنند.

وی با تاکید بر اینکه ریواس در کوهپایه های روستاهای میرآباد، برف ریز، بوژان، گرینه و شهرهای درود و خرو رشد می‌کند، افزود: ریواس گیاهی است که به صورت طبیعی و دیم و بیشتر در مناطق کوهپایه و سردسیر رشد می کند و به آبیاری نیاز ندارد.

قابل ذکر است، ریواس علاوه بر مصرف تازه، به‌صورت شربت نیز تهیه و به بازار عرضه می‌شود و شربت ریواس، سوغات معروف شهرستان نیشابور است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.