حسن مونسان روز دوشنبه در جلسه کارگروه اقتصاد مقاومتی تربت حیدریه افزود: برای واحدهای تولیدی مصوبه شناور تصویب شده و مقرر شده است برای دریافت سرمایه در گردش به جای تسهیلات، اعتبار مقطعی دریافت کنند تا مشکل آنها برطرف شود.
وی اظهار داشت: از مجموع 900 هزار میلیارد ریال منابع تاکنون 600 هزار میلیارد ریال تسهیلات به صاحبان واحد های تولید و صنعتی استان پرداخت شده است.
وی با بیان اینکه پارسال 82 هزار میلیارد ریال تسهیلات جدید پرداخت شد گفت: جمع پرداختی پارسال 335 هزار میلیارد ریال بود که از این مبلغ 82 هزار میلیارد ریال افزایش مصارف بوده و امسال به گونه ای برنامه ریزی کرده ایم که میزان مصارف و منابع با هم منطبق باشند و امیدواریم این رقم به 150هزار میلیارد ریال افزایش یابد.
مونسان با بیان اینکه شبکه بانکی ما دچار بحران ناشی از تحریم ها شده و به تبع آن واحدهای تولیدی ما نیز دچار مشکل شده اند، افزود: این یک واقعیت است تا پول به شبکه بانکی برنگردد، قادر به پرداخت تسهیلات نیستیم.
وی اظهار داشت: نیازمند یک سند راهبردی در شهرستان ها هستیم تا بدانیم منابع بانکی باید در کدام حوزه های اقتصادی اعم از صنعت، کشاورزی، خدمات یا گردشگری هزینه شود.
مدیر امور شعب بانک ملی خراسان رضوی افزود: در عین حال بخش خصوصی باید بداند طبق قانون چتر حمایتی ما از واحدهای اقتصادی، شامل واحدهای توسعه نگر، صادرات محور و دانش‌ بنیان است و تزریق نقدینگی به برخی واحدها در حکم تزریق سم می باشد.
وی ادامه داد: طبق اعلام جهاد کشاورزی خراسان رضوی اکنون در این استان با 2 هزار و 800 واحد نیمه تمام، هفت هزار و 800 واحد غیر فعال و 520 واحد کشاورزی که نیاز به بهسازی و نوسازی دارند، مواجه هستیم.
فرماندار تربت حیدریه نیز در این نشست گفت: سند توسعه شهرستان تهیه و نیازمند بررسی مجدد برای عملیاتی شدن است که ظرف یک ماه آینده کارگروهی با حضور مدیران مرتبط بخش دولتی، بخشداران، معین های اقتصادی، بخش خصوصی، جامعه دانشگاهی، بانکها و افراد آگاه و صاحبنظر برگزار خواهد شد تا برنامه عملیاتی کاربردی توسعه شهرستان تدوین شود.
علی رستمی افزود: اکنون 33 طرح سرمایه گذاری در شهرستان شناسایی شده که در کمیته های کارشناسی در حال بررسی است.
مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه نیز با بیان اینکه با نوسانات شدید قیمت مواجه هستیم، گفت: برخی طرح ‌ها وقتی به مرحله دریافت تسهیلات می رسند، کشاورز متوجه می شود قیمت اقلام مورد نیاز گرانتر شده است.
مهدی عباسپور افزود: واحدهای کوچک دامی و گلخانه ها موتور محرکه تولید هستند که نیازمند حمایت شدید می باشند و به سرمایه در گردش نیاز مبرم دارند.
وی اظهار داشت: در حالی که کشاورز باید کار و انرژی خود را صرف زمین کند، توان خود را صرف سیستم اداری و بوروکراسی کرده و به هدر می دهد.
وی گفت: طرح هایی که دارای مصوبه ستاد تسهیل شهرستان و استان هستند به خاطر اینکه بانکها از این مصوبات تمکین نمی کنند، گرفتار دور باطل می شوند.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت تربت حیدریه نیز گفت: پارسال 14 مجوز به ارزش 4700 میلیارد ریال صادر شد که این مجوزها مربوط به شرکت‌ های دانش ‌بنیان، شرکت های دارای مزیت ‌های رقابتی و نیز مراکز تولید بود.
مهدی عباسپور با بیان اینکه در حوزه بازار نگاه ما به بخش خدمات فنی و مهندسی است، افزود: درخواست ما این است که کارشناس بانکها به نظر کارشناسان کارفرمایان احترام بگذارند و از اتلاف وقت جلوگیری کنند.
مدیر امور مالیاتی تربت حیدریه نیز گفت: پارسال در حالی که 300 میلیارد ریال وصولی داشتیم 400 میلیارد ریال پرداختی به ثبت رسید.
سعید شمس افزود: سال گذشته 150 میلیارد ریال در بخش ارزش افزوده عوارض و مالیات وصول شد در حالی که 270 میلیارد ریال استرداد عوارض به سه واحد تولیدی بزرگ داشتیم.
حسن خردنیا رئیس اداره تامین اجتماعی تربت حیدریه نیز با بیان اینکه در بخش بخشودگی جرایم تابع قانون هستیم، گفت: بر این اساس تا 24 قسط معوقه را می توانیم با کارفرما حل و فصل کنیم اما 36 قسط معوقه باید در استان و 60 قسط معوقه باید در تهران پیگیری شود.
رئیس دادگستری تربت حیدریه نیز گفت: دستگاه قضایی از سرمایه ‌گذاری مشروع حمایت می کند و بر این اساس تاکنون با دستگاه‌ های مربوطه 36 جلسه برگزار کردیم که نتیجه آن از تعطیلی و بیکاری 700 کارگر جلوگیری و از 35 کارفرما حمایت شده است.
محمد ابراهیم زاده چناری افزود: امروزه بیشتر تمرکز ها به سوی بانک ملی است، در حالی که باید همه بانک ها یک کاسه شده، اعتبار ویژه ای برای شهرستانها تعریف شود.
در این نشست نمایندگان بخش خصوصی به بیان مشکلات خود پرداختند.
شهرستان 225 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
7079/6121 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.