محمود کلاری شامگاه یکشنبه در کارگاه آموزشی کانون فیلم و عکس دانشگاه فردوسی مشهد افزود: پایه سینما، عکاسی است و برای رسیدن به تصویر خوب تمرین زیاد لازم است و شاید عذاب آور هم باشد ولی وقتی به پختگی رسیدید بسیار لذت بخش خواهد بود.
وی با بیان این که عکاسی وسیله ای آرامش بخش است تا انسان درون خود را کشف کند اضافه کرد: یکی از دوستانم می گفت من به هیچ کس در سینما و عکاسی حسودی نکرده ام ولی وقتی تصاویر نصرالله کسرائیان از کوه دماوند را دیدم که چه کشف و شهود عکاسانه ای در خود دارد به او حسودی ام شد.
این پیشکسوت فیلمبرداری گفت: وظیفه یک فیلمبردار درک عمیق، دقیق و داشتن تصویر ذهنی نسبت به فیلمنامه است و فیلمبردار برای رسیدن به این جایگاه باید خود را به عناصری مجهز کند که درک بهتری از فضای فیلم و فیلمنامه داشته باشد.
کلاری افزود: لازم است برای رسیدن به این جایگاه و ساخت ذهن بصری از ابزار عکاسی استفاده شود.
وی با اشاره به اهمیت فیلمبرداری در سینما اظهار کرد: گاهی بعضی از کارگردانها برای پیدا کردن فیلمبردار مناسب کار خود مدتها منتظر می مانند و با هر فیلمبرداری فیلم خود را به پایان نمی برند.
این پیشکسوت فیلمبرداری سینمای ایران گفت: با امکان فیلمبرداری و تصویر برداری دیجیتال، کار ساخت فیلم راحت تر شده است ولی گاهی دلم برای فیلم برداری با نگاتیو تنگ می شود.
کلاری افزود: با استفاده از دوربینهای دیجیتال زمان تصویربرداری کمتر شده است که باعث کاهش هزینه تولید در سینماست همچنین کارگردان فیلم در زمان برداشت فیلم می تواند نتیجه را مشاهده کرده و برای برداشت مجدد تصمیم گری کند.
وی ادامه داد: در سینمای ایران این امکان به راحت طلبی نزدیک شده است و دیگر دقت کافی که در زمان فیلمبرداری با نگاتیو رخ می داد رخ نمی دهد به همین علت دلم برای آن دقت که در فیلمبرداری نگاتیو وجود داشت تنگ می شود.
پیشکسوت فیلمبرداری سینمای ایران گفت: در سینمای جهان از این امکان برای وارد کردن جلوه های سینمایی استفاده می شود تا فضا سازیهایی که در زمان فیلم برداری ممکن نیست به آن اضافه شود ولی در سینمای ایران برای اصلاح ایرادات در زمان کار استفاده می شود.
کلاری افزود: 'حکایت تنهایی آدم' اولین نمایشگاه عکس من بود که در سال 1355 و با کمک کاوه گلستان برگزار شد و قصد دارم در سال کنونی نمایشگاه عکسی با بیش از 300 عکس از کارهای سابق خودم برگزار کنم.
محمود کلاری فعالیت هنری خود را با عکاسی آغاز کرد و تاکنون فیلمبرداری بیش از 100 عنوان فیلم را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.
او با کارگردانان شاخصی چون داریوش مهرجویی، عباس کیارستمی و بهمن فرمان آرا همکاری داشته است.
همچنین این هنرمند به عنوان کارگردان، فیلمهای 'ابر و آفتاب' و ' رقص با رویا' را نیز کارگردانی کرده است.
او تاکنون چهار بار سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را از آن خود کرده است.
1922/2030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.