پنج بند ظرف 20 سال گذشته به صورت غیرمجاز توسط کشاورزان محلی در شهرستان تایباد ساخته شده بود. ساخت غیراصولی و مغایر بایسته های زمین شناسی این بندها در طول دو دهه اخیر به هنگام شدت بارندگیها موجب سیلاب مخرب و خسارات میلیاردی در منطقه به ویژه در محدوده گذرگاه مرزی دوغارون واقع در مرز ایران و افغانستان، ویرانی تاسیسات پایانه مرزی و تحمیل وقفه در فعالیتهای آن می شد.
بنا بر اعلام اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خرسان رضوی، این بندهای غیرمجاز و تبعات ویرانگر آنها سبب شد تا اقدام لازم برای تخریب و جا به جایی به منظور پیشگیری از وقوع سیلاب در نخستین روزهای فروردین ماه گذشته و پیش از آغاز بارندگیهای شدید اخیر صورت گیرد که اقدامی بهنگام بود.
پایانه مرزی دوغارون واقع در 18 کیلومتری شهر تایباد و همجوار با کشور افغانستان بخاطر رتبه نخست آن در رفت و آمدهای مرزی، رتبه دوم در امر صادرات و رتبه پنجم در ترانزیت خروجی کالا در میان پایانه های مرزی ایران جایگاهی ویژه دارد. این پایانه به عنوان تنها گذرگاه رسمی در نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان و در مسیر دالان شرق به غرب، محل رفت و آمد روزانه سه هزار و 500 نفر بین دو کشور است.
بندهای کشاورزی غیرمجازی که اخیرا در این منطقه تخریب و جا به جا شدند ظرف سالهای گذشته بخاطر ایجاد سیلاب و آبگرفتگی نه تنها در مقاطعی سبب تعطیلی پایانه مرزی دوغارون می شد بلکه خسارات میلیاردی بر جای می گذاشت.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خرسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: سیلابهای سه سال اخیر ناشی از وجود این بندهای غیرمجاز به سمت پایانه مرزی دوغارون منحرف شده، به زیرساختهای جاده ای و تاسیسات پایانه و حتی کامیونهای حامل بار خسارت می زد. به همین خاطر برخی تاسیسات پایانه مرزی دوغارون تا ارتفاع دو متر دچار آبگرفتگی می شد.
ابراهیم نصری افزود: برای پایان دادن به این وضعیت با همکاری دادستانی بالاخره در نخستین روزهای فروردین ماه گذشته مسیر طغیان آب در شهرستان تایباد با تخریب بندهای غیرمجاز اصلاح و سیلاب به مسیر اصلی خود هدایت شد. در پی این اقدام بهنگام سیل پنجم فروردین ماه امسال مشکلی برای فعالیت پایانه و گمرک دوغارون ایجاد نکرد.

* کمبود اعتبار
مدیر منابع آب تربت جام که مدیریت این حوزه را در شرق خراسان رضوی بر عهده دارد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: طی سالهای گذشته آب کانالی که از روستاهای قومی و دوغارون' می گذشت به علت ساخت بندهای غیرمجاز و مسیر فرعی منحرف و به سوی تاسیسات گمرک و منطقه مرزی دوغارون هدایت می شد.
یوسف اختری افزود: با اقدامات صورت گرفته این مسیر انحرافی اصلاح و پنج بند کشاورزی غیرمجاز که برخی در سالهای گذشته به دلیل شکسته شدن موجب افزایش خسارات سیل می شد تخریب شدند.
وی درباره اینکه چرا چنین اقدامی زودتر صورت نگرفت گفت: یکی از مسائل عمده در این زمینه کمبود اعتبار بود. البته بروز سیلابهای شدید طی پارسال و ابتدای امسال موجب اهمیت یافتن موضوع و اجرای طرح اصلاح شد، هرچند مطالعات برای تکمیل این طرح همچنان ادامه دارد.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای تایباد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: بهمن ماه 1395 بارش شدید بارانف جریان سیل در این شهرستان و سرازیری سیلاب به سوی تاسیسات پایانه مرزی و گمرک دوغارون باعث خسارات میلیاردی و اختلال چند روزه در امور حمل و نقل بین المللی و مرزبانی شد.
علی اصغر کرباسی افزود: بی توجهی به این مشکلات و تغییر مسیر حرکت سیلاب توسط کشاورزان و مالکان زمینهای زراعی مجاور مسیل به منظور ذخیره سازی آب در بندهای خاکی بدون در نظر گرفتن شرایط توپوگرافی منطقه، شیب زمین و رودخانه، بستن مسیر قدیمی و اصلی خروج آب و هدایت نامناسب آن از عوامل اصلی وقوع این سیلابها بودند.

* اصلاح مسیل و جلوگیری از سیلاب
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای تایباد ساخت دیواره خاکی و خاکریز دو کیلومتری را مهمترین اقدام اخیر ذکر و بیان کرد: ساخت این خاکریز با ماشین آلات راهداری و شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی طی پنج روز نخست فروردین ماه گذشته صورت گرفت که می توانست زودتر از این نیز انجام شود.
وی 'فقدان مجوز حقوقی برای برخورد با تصرف کنندگان غیرمجاز زمینهای کشاورزی و تاخیر در شناسایی مسیل اصلی از سوی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی' را علت تاخیر در اصلاح مسیلهای این منطقه ذکر و بیان کرد: مکاتبات اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای تایباد با مسئولان طی پارسال نشانگر کوشش این اداره برای رسیدگی به موضوع است.
کرباسی افزود: در پی بارشهای شدید ابتدای فروردین ماه امسال شورای مدیریت بحران شهرستان تایباد دستور اصلاح آبراههای منطقه را صادر کرد و با اقدام به موقع در این خصوص با وجود بارشهای شدید فروردین ماه امسال با حجم 80 میلیمتر و وقوع دو سیلاب بزرگ از ایراد خسارات سنگین به تاسیسات مرزی، گمرک و مناطق کم ارتفاع منطقه دغارون پیشگیری شد.

* اصلاح مسیلها ادامه دارد
فرماندار تایباد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: پس از سیل سال 1395 بازگشایی مسیر رودخانه در دستور کار قرار گرفت و مطالعات آن توسط امور آب منطقه آغاز شد.
حسین شرافتی راد بر لزوم تداوم نظارت و مهار بیشتر بندها و آبراههای کشاورزی منطقه تاکید و بیان کرد: اصلاح مسیر کانالهای آب همچنان ادامه دارد و شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی در حال تقویت خاکریزها و مسیل اصلی در شهرستان تایباد است.
وی ادامه داد: با توجه به پیشینه بارندگیها در تایباد احتمال وقوع سیل تا خرداد ماه آتی پابرجاست لذا اقدامات صورت گرفته باید تقویت شده و ادامه یابد.

* تصرف غیرقانونی بستر رودخانه ها علت اصلی سیل
معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی اخیرا در نشست تخصصی معاونان شهرسازی و معماری کلانشهرهای کشور در مشهد گفته بود: مهمترین عامل خسارت سیل اخیر در شهرها و روستاهای کشور ساخت و سازهای غیر قانونی در بستر رودخانه ها است.
فرزانه صادق ‌مالواجرد افزود: بررسی سیلاب اخیر در لرستان نشان می دهد ساخت و ساز در مسیر رودخانه ها سبب خسارت جانی و مالی شده است.
وی بر لزوم رعایت و حفظ حریم، بستر و مسیر مسیر رودخانه ها تاکید و بیان کرد: سیل اخیر پیامدهای حذف رودخانه ها در شهرها را به خوبی یادآوری کرد لذا شهرداریها باید برای احیا و پاکسازی مسیلهل و رودخانه ها اقدام کنند.

* بازگشایی 40 مسیل
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: بازگشایی 40 کانال یا مسیل در مشهد و دیگر شهرستانهای این استان با هدف مهار سیلابها در دستور کار قرار دارد.
محمد علایی افزود: این کانالها شناسایی شده اند و بازگشایی آنها از طریق عملیات لایروبی و تخریب سازه های داخل رودخانه انجام می شود.
وی کانال زشک واقع در شهرستان طرقبه شاندیز در شمال غرب مشهد را اولویت نخست در این زمینه اعلام و بیان کرد: سیلابهای اخیر در مشهد و دیگر شهرستانهای خراسان رضوی با لایروبی و بازگشایی کانالهای مختلف نظیر زرکش و کشف رود در مشهد و کانالهای واقع در شهرستانهای نیشابور، تایباد، گناباد، سبزوار، کاشمر، تربت جام ، کلات، درگز و قوچان مهار و مدیریت شد.
3221/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.