حسن عزیزی روز پنجشنبه در حاشیه نمایشگاه تخصصی 'ازدواج، سنت نبوی' طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیش از 85 درصد جوانان ازدواج نکرده این استان تحصیلات تکمیلی دارند.
وی با بیان اینکه شاهد کاهش ازدواج و افزایش طلاق در این استان هستیم اظهار داشت: این دو فرآیند رو به رشد است و تمرکز بیشتر و راهکارهای موثرتر از سوی مسئولان را می طلبد.
وی گفت: دولت در سال جاری پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج با دوره بازپرداخت پنج ساله را افزایش داده به نحوی که هر نفر از زوجین می توانند 300 میلیون ریال از بانکها دریافت کنند.
عزیزی افزود: به هریک از زوجینی که یکی یا هر دو آنان ایثارگر یا از خانواده ایثارگران باشند 600 میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه ازدواج پرداخت می شود.
وی اظهار داشت: دولت در سال جاری مکلف است 300 هزار میلیارد ریال در قالب تسهیلات ازدواج به جوانان کشور پرداخت کند و این در حالی است که تعهد پارسال دولت در این زمینه 150 هزار میلیارد ریال بود.
وی گفت: بانکها امسال موظف هستند تعهد یک ضامن در قبال پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج از زوجین درخواست کنند.
عزیزی ادامه داد: در سال گذشته 24 هزار میلیارد ریال تسهیلات ازدواج به 88 هزار نفر و در سال قبل از آن 12 هزار میلیارد ریال تسهیلات ازدواج به 92 هزار و 150 نفر در این استان پرداخت شد.
وی افزود: پوشش تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای زوجین در این استان طی سال گذشته 92 درصد بود در حالی که میانگین کشوری در این زمینه 95 درصد اعلام شد.
وی با بیان اینکه برآورد امسال خراسان رضوی در پرداخت تسهیلات ازدواج 75 هزار فقره وام است اظهار داشت: از آنجا که منابع مالی بانکها محدود است تعداد گیرندگان وام ازدواج در این استان کاهش می یابد.
عزیزی گفت: پیشنهاد می شود خیرینی که می توانند منابع مالی خود را به صورت سپرده در بانک بگذارند، در این زمینه پیشگام شوند تا بتوان تسهیلات بیشتری برای ازدواج جوانان پرداخت کرد.
وی افزود: همچنین پیشنهاد می شود یک سری خانه های مسکونی ارزان قیمت به صورت استیجاری به مدت پنج سال در اختیار زوجین جوان قرار گیرد تا قدرت تامین مخارج زندگی را پیدا کنند.
وی دلایل به تاخیر افتادن ازدواج جوانان را عدم اشتغال پایدار، توقعات زیاد، تاخیر در جذب بازار کار، چشم و هم چشمی در تامین هزینه های عروسی و خریدن جهیزیه های سنگین ذکر کرد.
سرپرست معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی با تاکید بر توجه به فرهنگ و آموزه های دینی در حوزه ازدواج اظهار داشت: با اینکه پیشینه غنی در این بخش داریم اما این سنت حسنه منطبق بر آموزه های فرهنگی و اسلامی و سبک زندگی ایرانی پیش نمی رود.
وی گفت: چهار مولفه در امر ازدواج براساس سنت حسنه نبوی مورد تاکید است که شامل ازدواج آسان، به هنگام، آگاهانه و پایدار می باشد و در صورتی که این چهار مولفه در کنار یکدیگر قرار داشته باشد، ازدواج سرانجام نیک خواهد داشت.
وی افزود: در صورتی که مکان یا شرایط مناسب برای ازدواج آسان جوانان ایجاد نکنیم، روابط نامشروع و خارج از عرف بین جوانان افزایش می یابد و این امر نشان می دهد تلاش برای ساماندهی ازدواج در کشور کافی نبوده است.
عزیزی برگزاری نمایشگاه 'ازدواج ، سنت حسنه نبوی' را تلاشی در جهت عرضه کالای مناسب و با کیفیت مطلوب برای زوجین جوان دانست و اظهار داشت: لازم است به اینگونه نمایشگاه ها پیوست فرهنگی مانند دایر کردن مراکز مشاوره و ارائه بسته های فرهنگی به منظور ارتقای سطح دانش و فرهنگ خانواده ها در زمینه ازدواج نیز افزوده شود.
وی همچنین بر مشارکت سمن ها، رسانه ها و خیرین برای ساماندهی ازدواج جوانان و کمک به ایجاد نگرش درست به این مقوله در جامعه تاکید کرد.
نمایشگاه تخصصی 'ازدواج، سنت حسنه نبوی' تا 15 اردیبهشت در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی مشهد دایر است.
7489 / 6053
انتهای پیام
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.