دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه با زیرپوشش داشتن سه شهرستان تربت حیدریه، مه ولات و زاوه به 350 هزار نفر جمعیت این سه شهرستان استان خراسان رضوی خدمات می دهد. این دانشگاه 190 تخت در بیمارستان نهم دی تربت حیدریه و 20 تخت در مه ولات دارد.
دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه دارای 59 عضو هیات علمی و 619 دانشجوست که در 10 رشته مامایی، اتاق عمل، هوشبری، پرستاری، فناوری اطلاعات سلامت، علوم آزمایشگاهی، بهداشت محیط، بهداشت عمومی، فوریت پزشکی و تکنسین سلامت دهان و دندان و در سه مقطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ناپیوسته تحصیل می کنند.
ناوگان آمبولانسی این مرکز درمانی نیز دارای 47 دستگاه خودرو است.

* داروخانه ها
هم اکنون در تربت حیدریه 25 داروخانه وجود دارد که دو واحد آن به صورت شبانه روزی خدمات ارائه می کنند. همچنین 70 واحد صنفی عرضه گیاهان دارویی در تربت حیدریه فعالیت دارند که طبق قانون هیچ یک از این مراکز، اجازه فروش داروهای گیاهی را ندارند.

* بیمارستان امام حسین (ع)
این بیمارستان در حال ساخت از مصوبات دور دوم سفر استانی دولت دهم است که ساخت آن در 22 دی ماه سال 1388 آغاز شد و طبق وعده آن دولت قرار بود 30 مرداد 1393 به اتمام برسد اما تا آن موعد بیش از 60 درصد از ساخت آن پیش نرفت.
این مرکز درمانی در زمینی به مساحت 22 هزار مترمربع، در ساختمانی به مساحت هزار و .700 مترمربع با ظرفیت اسمی 200 تختخواب و ظرفیت واقعی 276 تخت شامل بخشهای آی سی یو، داخلی، جراحی، زنان و زایمان، اطفال و کودکان، دیالیز، مراقبتهای ویژه، اورژانس، بیوشیمی، پاتولوژی، انگل شناسی، میکروب شناسی، بانک خون، فیزیوتراپی، حرکت درمانی و هشت اتاق عمل و آزمایشگاههای مختلف در حال ساخت است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه در خصوص این بیمارستان گفت: بیمارستان آموزشی و درمانی امام حسین(ع) به طور قطع نیمه دوم امسال به بهره برداری می رسد و به عنوان بیمارستان دوم دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه تلقی می شود و بیمارستان نهم دی نیز همچنان به فعالیت خود ادامه خواهد داد.
سعیدرضا قنبری زاده افزود: در بازدیدی که معاون توسعه فیزیکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هفته گذشته از این پروژه انجام داد پیشرفت فیزیکی طرح برای تامین نیروی انسانی و تجهیزات لازم مورد ارزیابی قرار گرفت.
وی ادامه داد: تا قبل از افتتاح این بیمارستان، تربت حیدریه با مجموع 270 تخت بستری در بیمارستانهای رازی و نهم دی با کمبود تختهای بیمارستانی مواجه بود اما با بهره برداری از این پروژه، بخش مهمی از مشکلات حوزه درمانی جنوب خراسان رضوی برطرف می شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه با بیان این که هم اکنون بیش از 50 هزار مترمربع فضای آموزشی، بهداشتی و درمانی در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه در حال احداث است گفت: از مجموع این فضاهای در حال ساخت 300 میلیارد ریال در حوزه بهداشت، 20 میلیارد ریال برای توسعه فضای اورژانس و همچنین 400 میلیارد ریال برای تکمیل بیمارستان امام حسین (ع) تربت حیدریه اختصاص دارد.
قنبری زاده با اشاره به این که پارسال دو مرکز تحقیقات علوم اعصاب و علوم بهداشتی در تربت حیدریه راه اندازی شد افزود: بر این اساس و بنا به نیاز مجموعه علوم پزشکی منطقه، آزمایشگاه جامع تحقیقاتی با اعتبار 60 میلیارد ریال برای فعالیتهای پژوهشی، آموزشی و تحقیقاتی شامل بخشهای میکروب شناسی، فیزیک شناسی، شیمی، بهداشت محیط، آلودگی هوا و پسماند، علوم رفتاری و مرکز نگهداری حیوانات آزمایشگاهی نیز راه اندازی شده است.
وی ادامه داد: یکی از ماموریتهای مهم طرح تحول نظام آموزشی هدفمند شدن دانشگاه و ماموریت گرایی است و بر این اساس دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه در منطقه 9 کشور علاوه بر توسعه دانش علوم اعصاب، توسعه آموزش مجازی را بر عهده دارد که با امضای تفاهمنامه ای که با وزارت بهداشت انجام گرفت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه به عنوان تنها دانشگاه، مجوز تولید و انتشار در فضای مجازی را کسب کرده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه همچنین به تفاهمنامه این دانشگاه با دانشگاه خاتم النبیین(ص) کابل افغانستان در حوزه بین الملل اشاره و اظهار کرد: از ابتدای مهر امسال با برگزاری نخستین آزمون، شاهد ورود دانشجویان افغانستانی به دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه خواهیم بود.
قنبری زاده با بیان این که کلینیک تخصصی احمدیه امسال به بهره داری می رسد افزود: با پایان یافتن پروژه های بهداشتی و درمانی که بیشتر آنها امسال افتتاح خواهد شد راه اندازی مرکز بیماران روانی و روانپزشکی، مرکز درمانی سوختگی و همچنین مرکز درمان سرطان با ارائه خدمات سطح دو به عنوان سه طرح مهم مورد نیاز منطقه در سالهای آینده در اولویت قرار گرفته است.

* حوزه بهداشت
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه نیز گفت: از سال 95 که سامانه سیب (سامانه یکپارپه بهداشت) در کشور راه اندازی شد ابتدا جمعیت زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه را تحت پوشش این سامانه قرار دادیم به طوری که تاکنون 83 درصد جمعیت هدف حداقل یک بار به مراکز جامع خدمات سلامت مراجعه و حداقل یک بار خدمت دریافت کرده اند.
الهام بهره مند افزود: از رسانه ها کمک می خواهیم تا آن 17 درصد باقی مانده نیز به مراکز جامع خدمات سلامت مراجعه کنند و در همین راستا مشخص شد 95 درصد مردم در پاسخ به سوال پیامکی از خدمات ارایه شده در این مراکز راضی بوده اند.
وی ادامه داد: از دیگر وظایف ما آموزش افراد جامعه برای تغییر رفتار و افزایش سطح سواد سلامت آنهاست و بر این اساس پارسال در حوزه بهداشت به غیر از جلسات همایشی، 14 هزار و 315 جلسه آموزشی برگزار شد که جمعیت مورد نظر در گروههای سنی شش تا 60 سال قرار داشتند و 244 هزار و 120 نفر در این جلسه شرکت کردند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه گفت: از دیگر برنامه های ما بررسی سلامت آب است که پارسال سه هزار و 322 مورد نمونه ‌برداری میکروبی و شیمیایی و 49 هزار و 813 مورد سنجش کلر آزاد آب صورت گرفت.
بهره مند افزود: تامین مکمل برای گروههای سنی مختلف از جمله وظایف دیگر معاونت بهداشتی است و اولویت ما در این بخش دانش آموزان هستند و پارسال مکمل آهن بین 89 درصد از دانش آموزان دختر توزیع شد و با وجود مشکلات و محدودیتهای اعتباری 94 درصد جمعیت دانش آموزان متوسطه زیر پوشش طرح تامین ویتامین D قرار گرفتند.
وی اضافه کرد: در هر ماه، چهار هزار و 100 سبد حمایتی با کمک بنیاد علوی بین مادران باردار و شیرده شهرستان تربت حیدریه توزیع می شود و این طرح همچنان ادامه دارد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه گفت: به این دلیل که نمک دریا از فلزات سنگین برخوردار است مصرف آن مورد تایید دانشگاه علوم پزشکی نیست و توصیه ما استفاده از نمک ید دار است و بر این اساس سالی یک بار از دانش‌آموزان گروه سنی هشت تا 10 سال به صورت رندومی نمونه ادرار گرفته می شود تا میزان ید موجود در بدنشان مشخص شود و این میزان اگر 16.9 درصد باشد مطلوب است.
بهره مند از اجرای طرح وارنیش فلوراید با هدف پیشگیری از پوسیدگی دندان در مدارس تربت حیدریه خبر داد و افزود: این طرح در هر سال تحصیلی دو بار و 120 هزار مرتبه برای دانش آموزان ابتدایی اجرا می شود و سالانه سه میلیارد و 200 میلیون ریال برای دانشگاه هزینه دارد و تاکنون 94 درصد جامعه هدف ما زیر پوشش طرح وارنیش قرار گرفته اند.
وی ادامه داد: به منظور غربالگری و شناسایی افراد مبتلا به دیابت و فشار خون، افزون بر 30 هزار نفر از افراد بالای 30 سال مورد آزمایش قرار گرفتند و مشخص شد که 881 نفر آنان مبتلا به دیابت و هزار و 886 مبتلا به فشار خون هستند و هم اکنون تعداد بیماران مبتلا به دیابت در تربت حیدریه هشت هزار و 140 نفر و تعداد مبتلایان به فشار خون نیز 18 هزار و 351 نفر است.

* حوزه درمان
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه نیز گفت: در حوزه اورژانس پارسال 19هزار و 263 ماموریت انجام شد که از این تعداد هفت هزار و 107 مورد جاده ای و بقیه شهری بود.
محمدرضا بهروز افزود: پارسال یک دستگاه آمبولانس دیگر به مجموعه دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه اضافه شد و بدین ترتیب هم اکنون تعداد آمبولانسهای اورژانس به 32 دستگاه به اضافه یک دستگاه اتوبوس آمبولانس افزایش یافته است.
وی اضافه کرد: هم اکنون مجوز راه اندازی شش پایگاه اورژانس برای شهر تربت حیدریه اخذ شده است که با راه اندازی پایگاه اورژانس میدان شهدا چهارمین مرکز اورژانس راه اندازی می شود و برای دو پایگاه دیگر تنها مشکل واگذاری زمین داریم.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه گفت: در کلینیک ویژه بیمارستان نهم دی تربت حیدریه، پارسال 81 هزار و 519 مورد پاسخگویی به مراجعان صورت گرفت و همزمان در کلینیک امام رضای شهرستان مه‌ ولات نیز 39 هزار و 168 بیمار معاینه شدند و به طور کلی 267 هزار و 817 نفر به بیمارستان نهم دی تربت حیدریه مراجعه کردند.
بهروز افزود: پارسال 976 نفر بیمار مبتلا به 'ام آر آی' بستری و شش هزار و 617 نفر نیز سرپایی معاینه شدند و با توجه به مطالبه بخشی از مراجعه کنندگان به مرکز 'ام آر آی' علاوه بر جمعیت زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه به بیماران شهرهای جنوب خراسان رضوی شامل خواف، رشتخوار، کاشمر و خلیل آباد نیز خدمات ارائه می شود به طوری که پارسال روزانه 20 نفر در این مرکز معاینه شدند.
وی ادامه داد: سال گذشته برای مجموعه دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه 41 نوع تجهیزات پزشکی با اعتباری نزدیک به 20 میلیارد ریال خریداری شد.
او همچنین به جذب 17 متخصص و سه نفر فوق تخصص جدید اشاره کرد و گفت: با توجه به افزایش تعداد بیماران دیالیزی هم اکنون 32 تخت در درمانگاه موسی بن جعفر(ع)، هشت تخت در بیمارستان نهم دی و سه تخت نیز در بیمارستان مه ولات به این دسته از بیماران خدمات ارائه می دهند.

* حوزه معاونت غذا و دارو
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه نیز گفت: در حال حاضر تعداد عطاریها در این شهرستان رو به افزایش است و از آنجا که طبق قانون مجوز فعالیتشان را از دانشگاه علوم پزشکی اخد نمی کنند لذا این دانشگاه کنترلی نیز روی آنها ندارد.
سمانه کاخکی افزود: اهمیت این موضوع زمانی بیشتر و حاد می شود که مسئولان بدانند غالب متصدیان این واحدهای صنفی، فاقد تخصص هستند و از سوی دیگر داروهای مخدر نیز در این واحدها به شکل روز افزونی عرضه می شود که بسیار نگران کننده است.
وی ادامه داد: پارسال با توجه به پیش بینی تحریمها برای جبران کمبود داروی مورد نیاز جمعیت زیر پوشش، خرید تجمیعی صورت گرفت و تا پایان آبان امسال داروهای مورد نیاز انبار شده است و هیچ گونه نگرانی در این خصوص وجود ندارد.
او تاکید کرد: مجموع کارکنان دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه با بسیج امکانات و بهره گیری مطلوب از ظرفیتهای موجود در تلاشند خدمات مطلوبتری را به مردم ارایه دهند تا علاوه بر افزایش سطح سلامت جامعه، میزان رضایتمندی مردم نیز افزایش یابد.
شهرستان 225 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.
1922/7079/6121
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.