آیت الله سید احمد علم الهدی در خطبه های آیین عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته مشهد در حرم مطهر امام رضا(ع) افزود: ساختار پالایشگاههای هند، چین و ژاپن با نفت ایران سازگار است و تغییر این ساختار هزینه زیادی برای آنها ایجاد خواهد کرد. آمریکا هم نمی تواند رابطه خود را با چین، هند و ژاپن قطع کند چون بیشتر بازار آمریکا مربوط به همین کشورها است.
وی ادامه داد: بازارهای جهانی هم تحمل شوک افزایش قیمت نفت را ندارند. هم اینک قیمت هر بشکه نفت به بیش از 70 دلار رسیده و اگر این روند ادامه یابد قیمت نفت به 100 دلار می رسد. عربستان و امارات هم ‌نمی توانند این شوک و افزایش قیمت را جبران کنند.
امام جمعه مشهد گفت: کارشناسان انرژی آمریکا معتقدند هر یک دلار افزایش قیمت نفت هزینه های حمل و نقل آمریکا را پنج دلار افزایش می دهد ضمن اینکه مشتریان خرید نفت ایران در برابر نفت کشورمان کالا می دهند، اینکار برای آنها با صرفه است و از این خرید دست بر نمی دارند. اگر آمریکا هم مزاحمت ایجاد کند روابط آنها دچار خلل می شود.
وی افزود: سال 1396 تکیه 30 درصد بودجه کشور بر فروش نفت بود و نفت ایران هم تحریم نبود. در آن سال 60 میلیارد دلار فروش نفت داشتیم. پارسال 11 درصد بودجه متکی بر فروش نفت بود و نفت کشور هم تحریم شد و درآمدها به 17 میلیارد دلار کاهش یافت اما مشکلی بوجود نیامد که بخاطر ورود مردم در عرصه اقتصاد مقاومتی طبق نظر مقام معظم رهبری بود.
آیت الله علم الهدی ادامه داد: امسال هم با برنامه ریزی انجام شده تکیه بودجه به نفت به چهار درصد می رسد و مشکلی بوجود نمی آید. کشورهایی که از ایران نفت می خرند به صورت غیررسمی نفت خود را از کشورمان تهیه می کنند. مقام معظم رهبری هم فرمودند هر مقدار نفت که لازم باشد صادر می کنیم.
وی گفت: مشکل ما در داخل کشور با افرادی است عقیده آنها به خدا و امام زمان(عج) ضعیف است و غرب سر و مغز آنها را پر کرده است. این افراد با چنین فکر غلط و بی ایمانی در حکومت و جریانهای سیاسی هم رسوخ کرده اند و در برابر هر عطسه آمریکا لرزه بر اندام آنها می افتد.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: افرادی که می دانید چگونه می شود نفت را از طریق غیررسمی فروخت و این راه را تجربه کرده اند، چرا از عطسه آمریکا لرز می گیرید؟ می بینیم که یک مرتبه جریانهای اقتصادی و بانکی زیر و رو می شوند و صرافیها ارز را بالا و پایین می برند. عده ای نیز در داخل تبلیغات سوء علیه کشور و به نفع دشمن انجام می دهند. نباید بی ایمانی و بی اعتقادی به غیب و امام زمان(عج) را ترویج کنید.
وی ادامه داد: کشور ما صاحب دارد و اگر همه کشورهای دنیا هم بر سر ایران بریزند با قدرت و توانمندی امام عصر(عج) هیچ مشکلی ایجاد نمی شود. امام خمینی(ره) فرمود آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند و در طول این 40 سال نیز در همه توطئه های خود علیه ایران شکست خورده است.
آیت الله علم الهدی گفت: صدور بیانیه عدم تمدید معافیت کشورها از خرید نفت ایران که همزمان با ولادت امام زمان(عج) و افزایش توسل و توجه به آن حضرت بود نشانگر ترس و وحشت استکبار از ظهور و این همان رعبی است که خداوند قبل از ظهور در دل دشمنان ایجاد می کند. همه این امور نشان می دهد فرج نزدیک شده است.
وی افزود: آمریکا در طول این 40 سال نتوانسته به کشور لطمه بزند. در این مدت در همه عرصه ها قدرتمندتر، عزیزتر، پولدارتر و دارای زندگی بهتر شده ایم. مردمی داریم که در حوادثی مثل سیل هم نشان دادند حضور دارند و مقاومت می کنند. با این کیفیت نباید از دشمن وحشت کنیم.
امام جمعه مشهد ادامه داد: مردم نشان داده اند پای دین خود ایستاده اند. اتکای ما به خدا، اسلام، قرآن، امام زمان(عج) و اشکهای نیمه شب رهبر معظم انقلاب در دلداگی به خدا است. به نفت، معادن و بازرهای جهانی متکی نیستیم.
7507/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.