علیرضا رزم حسینی روز چهارشنبه در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی شهرستان کلات که در حسینیه ابوالفضل این شهر برگزار شد این پرسش را مطرح کرد که با وجود این همه خدمات چرا شاهد مهاجرت روستائیان به شهرها و مشکلات ناشی از توسعه نامتوازن هستیم و چه اتفاقی افتاده که جامعه تولید کننده و با عزت و شرافت روستایی به شهرها مهاجرت کرده اند؟
وی ادامه داد: این مسائل نشان دهنده برخی کاستیهاست که کمتر مسئولی آنان را متذکر شده است مثلا شبکه نظام اداری کشور ما دچار آسیبهایی است و از طرف دیگر در تبیین استراتژی اسلامی اقتصاد در جامعه کوتاهی شده است و این درحالی است که خارجیها و غیر مسلمانان از این دیدگاههای اقتصادی استفاده کرده و نتیجه هم گرفته اند.
استاندار خراسان رضوی گفت: متاسفانه این کاستیها را به مردم نگفته ایم چرا که می پنداشتیم گفتن اینها موجب تضعیف نظام جمهوی اسلامی می شود در حالی که نگفتن این حقایق به مردم موجب تضعیف این نظام مردم پایه خواهد شد.
رزم حسینی افزود: هر چه قدر نفت فروختیم و جاده ساختیم و گاز رسانی کردیم باز مردم روستاها به حاشیه شهرها آمدند چرا که توانمند سازی مناطق محلی و روستایی و توازن توسعه ای انجام نشد و ما در برنامه توسعه اقتصادی، فرهنگی استان به دنبال ایجاد این توانمند سازی هستیم.
وی با انتقاد از تمرکزگرایی شدید موجود در کشور ادامه داد: از فرمانداران، توسعه و محرومیت زدایی مطالبه می شود اما به آنها اختیارات لازم در این خصوص داده نشده است.
استاندار خراسان رضوی گفت: اختلافات سیاسی هم آفت انقلاب اسلامی شده است در حالی که کارگزاران حکومت باید با هم همکاری داشته باشند و اختلافات نباید در این کشور جایی داشته باشد.
رزم حسینی به اهمیت خلق ثروت در کشور اشاره کرد و افزود: پیشوایان دینی ما ثروتمند بوده اند اما متاسفانه در مقطعی سرمایه گذاران کشور به عنوان زالوصفت معرفی شدند و این در حالی است که سرمایه گذاران، مجاهدان اقتصادی اند.
وی ادامه داد: شهرستان کلات در سال حداقل 300 میلیارد ریال یارانه می گیرد در حالی که بودجه عمرانی این شهرستان 110 میلیارد ریال است و این یعنی با یارانه 10 سال قبل این شهرستان می شد یک جاده دیگر از مشهد به کلات احداث کرد در حالی که هم اکنون آثار یارانه های پرداخت شده در اقتصاد مردم این شهر نمودی ندارد.
در این جلسه امام جمعه شهر کلات هم گفت: این شهرستان در نقطه صفر مرزی واقع شده است و مردم بسیار سختکوش و قانعی دارد همچنین این شهرستان جایگاه خاصی در بخش تاریخی، گردشگری و صنایع دستی دارد.
حجت الاسلام محمد صاحبی افزود: با وجود ظرفیتهای بالای گردشگری کلات، شمار گردشگران این شهرستان بسیار اندک است که علت آن فقدان راه ارتباطی مناسب و زیرساختهای لازم در بخش گردشگری است.
وی عمده فعالیت مردم شهرستان را دامداری و کشاورزی خواند و ادامه داد: متاسفانه از اشتغال در این شهرستان غافل شده ایم و اکنون بسیاری از کلاتیها در مشهد حاشیه نشین هستند.
امام جمعه شهر کلات گفت: کمبود آب شرب و مشکلات آبخیزداری در کلات همچنان از مشکلات مردم منطقه است که مساعدت استاندار برای برطرف شدن این مشکلات را خواستاریم.
فرماندار کلات نیز در این جلسه گفت: رشد منفی جمعیت کلات حکایت از مهاجرت از این شهرستان دارد و متاسفانه از سرمایه های انسانی و گرانبهای این شهرستان برای تولید ثروت بهره گیری نشده است.
مهدی ناصری افزود: پیشه عمده قریب به اتفاق مردم شهرستان دامداری و کشاورزی است و تسهیلات، با سهم مشخصی برای صنعت و کشاورزی تخصیص می یابد و تناسبی با نیازهای مردم ندارد.
وی اضافه کرد: بنیاد جهادی مهر امام رضا (ع) به عنوان معین اقتصادی شهرستان کلات در مدت کوتاه حضور خود در این شهرستان آثار مثبت و مفیدی بر جای گذاشته است.
1922/3221
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.