سعید رسولی روز جمعه در نشستی خبری در مشهد افزود: در سال 97 مجموعا 26.8 میلیون مسافر و 48.7 میلیون تن کالا در شبکه ریلی کشور جابه جا شده که از نظر بار رکورد جدیدی برای شبکه ریلی راه آهن در کشور است.
وی گفت: بر اساس برنامه ریزی های کلان در برنامه ششم توسعه باید 30 درصد بار کشور از طریق راه آهن جابه جا شود که در حال حاضر این رقم 12 درصد است.
رسولی، رویکرد راه آهن را اتصال مراکز عمده بار به شبکه ریلی کشور اعلام و بیان کرد : یکی از دلایل پائین بودن راندمان حمل بار ریلی در کشور دوری مراکز عرضه بار از شبکه راه آهن است لذا باید در ساخت این مراکز اتصال به شبکه راه آهن مدنظر گرفته شود.

*اتصال 35 مرکز بار به شبکه ریلی
سرپرست راه آهن جمهوری اسلامی گفت: در این راستا ایجاد 215 کیلومتر خط آهن برای اتصال 35 مرکز بار به شبکه ریلی کشور در برنامه سال آینده این شرکت قرار دارد .
رسولی همچنین از تردد نخستین قطار باری کشورمان در مسیر ریلی کشور ترکمنستان در فروردین ماه آینده خبر داد و گفت: با تفاهم های صورت گرفته امکان بهره گیری از ناوگان باری کشور در جابه جایی بار درون شبکه ریلی کشورهای سی آی اس از جمله کشورهای آسیای مرکزی افزایش می یابد و واگن بیشتری در اختیار تجار ایرانی و خراسانی قرار می گیرد.

*تحریم دریایی، حمل و نقل ریلی را پررنگ کرد
رسولی به اعمال محدودیتها در حمل و نقل دریایی بار کشور اشاره و بیان کرد: اعمال فشارها بر دالان های حمل و نقلی و تحریم های دریایی، موجب پر رنگ شدن نقش راه آهن در جابه جایی بار بین المللی شده است .
وی گفت: برای بهره گیری بهتر از این موقعیت، راه آهن جمهوری اسلامی در سال گذشته اداره کل بازرگانی خارجی را با تمرکز بر موضوع ترانزیت بار راه اندازی کرد.
این مسئول افزود: هم اکنون با بهره گیری از این ظرفیت قطارهای کانتینربر چینی طی 14 روز مسیر ریلی بین 2 کشور را می پیمایند و طی سال آینده نیز با بهره برداری از خط ریلی 33 کیلومتری شلمچه -بصره دالان جدید ریلی در جهت ترانزیت کالا و جابه جایی مسافر در منطقه راه اندازی خواهد شد.
وی همچنین از برنامه اتصال ریلی و یا راه اندازی خطوط جدید بین شهرهای رشت-آستارا، تهران –استانبول، مشهد- وان ترکیه خبر داد.
رسولی همچنین اظهار داشت: اتصال شهر اسفراین به شبکه ریلی کشور در بخش زیرسازی 70 درصد و اتصال سبزوار به شبکه راه آهن نیز 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته اشت.
وی همچنین به بخشی از ظرفیت خالی شبکه راه آهن در بخش مسافری اشاره و بیان کرد: جابه جایی مسافر با قیمت های رقابتی در سفرهای ریلی در بخش خصوصی تعریف می شود و با توجه به انتظار مسافران در افزایش سرعت رسیدن به مقصد، راه آهن کاهش زمان سیر قطارها را در دستور کار خود قرار داده که کاهش 2 ساعته مسیر تهران- مشهد طی سال های گذشته از آن جمله است.
رسولی گفت: اتصال پایانه سفرهای شهری از جمله مترو و اتوبوس به ایستگاههای راه آهن در ارائه بهتر خدمات به مسافران ریلی موثر است و این اقدامات در ایستگاه های بزرگ کشور انجام شده و یا در حال تکمیل است .

*عدم پویایی شرکتهای مسافربری راه آهن
وی با اشاره به عدم افزایش بلیت قطارهای مسافری با وجود افزایش هزینه ها در سال جاری خاطر نشان کرد: اقتصاد شرکتهای مسافربری پویا نیست و راه آهن امتیازهای خوبی از جمله عدم دریافت حق دسترسی به شبکه ریلی و اعمال تخفیف های 50 درصدی در تامین لوکوموتیو در برخی خطوط و سایر تخفیف ها را در نظر گرفته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در این راستا دولت برای هر نفر کیلومتر سفر ریلی بین شهری 570 ریال و هر نفر کیلومتر سفر ریلی حومه ای سه هزار و 318 ریال یارانه تخصیص می دهد.
سرپرست راه اهن جمهوری اسلامی به سهم حدود 50 درصدی مسیر خراسان در سفرهای نوروزی راه آهن اشاره و بیان کرد: از امروز ستاد سفرهای نوروزی راه آهن خدمات دهی به مسافران از طریق پنج هزارو 170 رام قطار برای مدت 22 روز را آغاز کرد .

*برنامه ریزی برای 2 میلیون مسافر نوروزی
رسولی گفت: سفرهای نوروزی امسال برای جابه جایی 2 میلیون و 10 هزار مسافر برنامه ریزی شده است که این ظرفیت نوروز پارسال 1.8 میلیون مسافر بود که البته با افزایش چشمگیر کیفیت سفر، علیرغم ثبات قیمتها همراه بوده است.
وی افزود: در نوروز امسال قطارهای مسافربری از یک تا پنج ستاره رتبه بندی شده اند که در بلیت ها نیز این رتبه بندی های ارائه خدمات که منطبق با شاخص های بین المللی است، قید شده است و این اقدام رابطه مسافر با شرکتهای مربوطه را شفاف کرده و حرکتی برای تحقق حقوق شهروندی در عرصه خدمت رسانی ریلی کشور محسوب می شود.
عضو هیئت مدیره راه آهن جمهوری اسلامی گفت: شرکتهای خصوصی همکار با راه آهن باید توجه کافی را نسبت به تامین حقوق کارگران خود به کار بندند و در این راستا و طی اقدامات صورت گرفته 2 ماه حقوق معوق و عیدی کارگران شرکت تراورس پرداخت شده است .
13 هزار کیلومتر خطوط راه آهن اصلی، فرعی، مانوری و صنعتی در کشور وجود دارد.
3221/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.