رضا جمشیدی روز چهارشنبه در نشست کارگروه اشتغال این استان افزود: مشهد یک میلیون و 300 هزار نفر جمعیت حاشیه نشین دارد که این جمعیت را روستائیان مهاجر تشکیل می دهند.
وی اظهار داشت: عمده اعتبارات و تسهیلات طرحهای ملی اختصاص یافته به خراسان رضوی متناسب با ویژگی های استان نیست.
وی گفت: این استان از نظر درآمد سرانه رتبه بیستم و از نظر تفاوت بین درآمد و هزینه رتبه بیست و هشتم را در کشور دارد و در مجموع شرایط خراسان رضوی در درآمدزایی چندان مطلوب نیست و بزرگترین چالش استان در حوزه روستایی، کمبود درآمد متناسب با هزینه است.
جمشیدی افزود: در حوزه اجرای طرحهای هادی روستایی در حد میانگین کشوری باید سالانه چهار هزار میلیارد ریال هزینه کنیم در حالی که تامین این مبلغ به هیچ وجه در توان استان نیست.
وی اظهار داشت: براساس قانون باید سالانه پنج تا هشت درصد اعتبارات استانی به اجرای طرح های هادی اختصاص یابد، این در حالی است که هر سال هشت درصد از اعتبارات استان به اجرای طرح های هادی اختصاص می یابد با این حال هنوز خراسان رضوی در اجرای این طرح ها از سایر استانهای کشور عقب تر است.
وی گفت: براساس قانون برنامه ششم توسعه، سازمان برنامه و بودجه موظف است هر سال تعدادی از روستا ها را از نظر اجرای برنامه توسعه اقتصادی و اشتغال روستایی مورد مطالعه قرار دهد که سهم سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی مطالعه سالانه 329 روستاست که این میزان در طول برنامه ششم توسعه به هزار و 645 روستا می رسد.
جمشیدی افزود: پارسال 467 روستا و امسال 504 روستا در خراسان رضوی مورد مطالعه قرار گرفت که این ارقام مطلوب است.
وی اظهار داشت: هم اکنون 320 روستای مهاجر فرست و 150 روستای مهاجر پذیر در این استان وجود دارد لذا لازم است دو مدل توسعه روستایی در نظر گرفته شود.

* 65 درصد از تسهیلات اشتغال روستایی خراسان رضوی پرداخت شد
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: بانکهای عامل طرح توسعه اشتغال روستایی و عشایری در این استان تاکنون 65 درصد از تسهیلات ابلاغی به استان را پرداخت کرده اند.
محمد سنجری افزود: این میزان معادل سه هزار و 352 میلیارد ریال برای چهار هزار و 504 طرح است که زمینه اشتغال 10 هزار و 717 نفر را فراهم کرده است.
وی اظهار داشت: بیش از هشت هزار طرح مربوط به اشتغال روستایی در دستگاه های اجرایی حمایتی قرار دارد که رقم اعتباری آنها نیز بسیار قابل توجه است، لذا ضرورت دارد که پرداخت تسهیلات به این بخش سرعت گیرد.
وی گفت: تاکنون هشت هزار و 873 طرح حمایتی در حوزه اشتغال روستایی خراسان رضوی در سامانه کارا ثبت شده و از این تعداد 270 میلیارد ریال تسهیلات به 730 طرح پرداخت شده است.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی افزود: در فرآیند نظارت بر اجرای طرحهای مشاغل روستایی در استان تاکنون 2 هزار و 351 طرح مورد بررسی و نظارت قرار گرفته که از این تعداد 19 طرح معادل هشت دهم درصد با انحراف مواجه شده و اخطارهای اولیه را دریافت کرده است.
وی مشکلات و چالش ها را شامل ناتوانی روستائیان در ارائه وثیقه برای اجرای طرحها، افزایش قیمتها، انحراف در اجرای طرحها، عدم تکمیل آنها، بروز حوادث غیرمترقبه، عدم راه اندازی سامانه نظارت توسط سازمان برنامه و بودجه و تعیین سهم اعتباری برای چگونگی هزینه کردن آنها در طرحهای مختلف برشمرد.
7489 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.