دکتر محمود خدادوست روز چهارشنبه در مراسم آغازین جشنواره غذا و دارو با عنوان 'سفره خاتون' در مشهد افزود: سلامت محور بودن یکی از وجوه تمایزهای طب ایرانی است بطوری که طبیبان و حکما معتقد بودند باید کاری کنند که کسی بیمار نشود و راهکار اصلی آن را نیز اصلاح سبک زندگی دانسته اند.
وی ادامه داد: از این رو بسیاری از باورها و عادتهای غذایی خاص پشتوانه حکیمانه دارد و بسته به شرایط آب و هوایی، سنی، مزاجی، فصلی و منطقه ای تهیه شده اند. حکیم رازی در کتاب 'الحاوی' می گوید تا زمانی که می توانید و میسر است با غذا مردم را درمان کنید نه با دوا.
مدیرکل دفتر طب سنتی ایرانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به شش اصل سبک زندگی مورد تاکید حکما اشاره و بیان کرد: در کتاب 'قانون' ابوعلی سینا 'تدبیر' گام نخست معالجه و درمان بیمار معرفی شده و این تدبیر در قالب شش اصل سبک زندگی مورد تاکید قرار گرفته است بطوری که اگر این اصول در حال تعادل باشند مردم سلامتی خواهند داشت.
وی این شش اصل را شامل 'آب و هوا، خوردنیها، آشامیدنیها، خواب و بیداری، فعالیتهای فیزیکی، پاکسازی بدن از مواد زائد و اعراض نفسانی شامل فکر و خیال و حال خوش' ذکر و بیان کرد: در زندگی امروز مردم کشورمان اصول سبک زندگی در تعادل نیستند.
خدادوست توجه به نوع غذا و نوشیدنیها را از مهمترین اصول تعیین کننده سبک زندگی ذکر و بیان کرد: هم اکنون بیماریهای غیرواگیر مانند فشار خون، دیابت، چاقی و سرطان بالاترین علل مرگ و میر شناخته شده اند در حالی که با تغدیه و سبک زندگی صحیح می توان از این بیماریها پیشگیری کرد.
وی همچنین جشنواره غذا و دارو را که با همکاری آستان قدس رضوی و دانشکده طب سنتی مشهد برپا شده گامی هدفمند و مثبت در راستای آموزش طب ایرانی و سنتی در جامعه توصیف کرد.
3027/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.