امنیت فراگیر در سایه نظام مقدس جمهوری اسلامی بواسطه تلاش شبانه روزی نیروهای مومن، انقلابی، جان برکف و غیور نظامی، انتظامی و اطلاعاتی این مرز و بوم طی 40 سال حیات پربرکت انقلاب اسلامی با وجود توطئه های بی پایان دشمنان، بیش از پیش تعمیق و تحکیم یافته و همچون خاری در چشمان دشمنان این مرز بوم نشسته است.
جمهوری اسلامی ایران 11 هزار و 240 کیلومتر مرز دارد که 63 درصد آن مرز زمینی و 37 درصد مرز آبی است. پنج هزار و 440 کیلومتر از مرزهای ایران زیرزمینی با هفت کشور ارمنستان، جمهوری آذربایجان، ترکیه، ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و عراق می باشد و کشورمان از این منظر بیست و هفتمین کشور جهان از نظر طول مرزهای زمینی است. ایران با هشت کشور قزاقستان، امارات، عمان، قطر، عربستان، کویت و روسیه نیز دارای مرز دریایی است.
جمهوری اسلامی ایران در طول 40 سال اخیر برای تامین امنیت مرزها اقدامات مختلفی نظیر گسترش چتر اطلاعاتی و عملیاتی، تقویت تجهیزات مرزی، تقویت نیروهای مرزبان و اهتمام بر توسعه اقتصادی در مناطق مرزی را صورت داده است.
در این میان نگاهی به وضعیت امنیت مرزی در خراسان رضوی با حدود یک دهم از طول مرزهای ایران شامل 530 کیلومتر مرز مشترک با جمهوری ترکمنستان و 302 کیلومتر مرز با افغانستان نمایی از ضریب امنیت حاکم بر مرزهای ایران را به تصوی می کشد.

* امنیت پایدار در مرزها
فرمانده مرزبانی خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا مرزنشینان را از دیدگاه دولتمردان جمهوری اسلامی ایران ارزشمندترین سرمایه مرزبانی توصیف و بیان کرد: بر همین اساس تعامل و همکاری مرزنشینان با مرزبانان در گرداگرد میهن اسلامی تاثیرات مطلوبی در برقراری امنیت مناطق مرزی و حفظ و حراست از حریم مقدس جمهوری اسلامی ایران داشته است.
سردار ماشالله جان نثار افزود: استکبار جهانی به عنوان دشمن انقلاب اسلامی تاب و تحمل دیدن ایران باثبات و امن را ندارد لذا با ایجاد و حمایت گروهکهای تروریستی در نقاط مرزی نه تنها سعی دارد کشورمان را ناامن جلوه دهد بلکه با خیالی باطل در صدد انتقال تحرکات تروریستی به داخل کشور است اما اقتدار و آمادگی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و وحدت مردم همواره مانع این تلاش دشمن شده و او را ناکام گذاشته است.
وی ادامه داد: به همت نیروهای مسلح، نهادهای امنیتی اطلاعاتی و مرزبانی اشراف اطلاعاتی کامل و بی نقصی بر مرزهای وجود دارد و در این میان نیروهای مرزبانی خراسان رضوی علاوه بر ماموریتهای جاری از توان و آمادگی دفاعی بسیار خوبی برخوردارند که اجازه نمی دهد دشمن در هر شکلی از مرزها عبور کرده و تعرضی داشته باشد.
فرمانده مرزبانی خراسان رضوی گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی توجه ویژه ای به مناطق محروم و مرزنشین در سراسر کشور صورت گرفته و به عنوان مثال هم اینک در خراسان رضوی اکثر مرزنشینان از همه امکانات و تسهیلات خدماتی در حوزه های مختلف برخوردارند.
وی افزود: مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی در مناطق مرزی حاکمیت امنیت پایدار به همت مرزنشینان و مرزبانان جمهوری اسلامی ایران است بطوری که با اتحاد و همکاری موثر مرزنشینان و مرزبانان بستر توسعه امنیت پایدار در مرزها فراهم شده است.

* طرح جامع امنیت مرزها
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: 'طرح جامع امنیت مرزها' در این استان تهیه و به وزارت کشور ارسال شده است.
علیرضا قامتی با پیش بینی انواع انسدادهای مرزی در چارچوب این طرح اشاره و بیان کرد: بودجه لازم برای اجرای طرح پیش بینی شده و در قانون برنامه ششم توسعه مصوبات خوبی در این خصوص وجود دارد لذا برای عملیاتی کردن آن مشکل اعتباری وجود ندارد.
وی ادامه داد: هشت شهرستان مرزی در خراسان رضوی وجود دارند و 10 درصد مرزهای کشور در این استان واقع است که تمهیدات لازم باید برای امنیت و توسعه آنها اندیشیده شود.
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی همچنین به حضور مقتدر سپاه، ارتش، نیروهای مرزبانی، امنیتی و اطلاعاتی در مرزها اشاره و بیان کرد: دشمن ظرف 40 سال اخیر از این طریق نتوانسته ضربه ای به نظام جمهوری اسلامی وارد کند و در رسیدن به اهدافش ناکام مانده است.
وی گفت: امروز در 40 سالگی انقلاب اسلامی شاهد اثرگذاری سیاسی و توانمندیهای ایران در عرصه های مختلف منطقه ای هستیم و با هوشیاری ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران همه تلاشهای دشمنان طی این مدت خنثی شده و شاهد پیشرفت در همه حوزه ها هستیم.

* ضریب بالای امنیت در مرزها
استاندار خراسان رضوی نیز اخیرا در جریان بازدید از مرزهای شرقی این استان گفت: امروز امنیت بسیار خوبی در منطقه حاکم و ضریب امنیت حاکم بر مرزها در خراسان رضوی بسیار بالا است.
علیرضا رزم حسینی افزود: جاده های دسترسی مرزی شرایط خوبی دارند و تجهیزات و امکانات مستقر در منطقه نیز مطلوب است. مرزبانان و مرزداران نیز اعم از فرماندهان، افسران، درجه داران و سربازان از انگیزه و رشادت بالایی برای حراست از خاک میهن اسلامی برخوردارند.
وی ادامه داد: این حضور مقتدرانه در مرز، امنیت کشور را حفظ می کنند. همراهی و همکاری همه نیروهای حاضر اعم از مرزبانی، نیروی انتظامی، ارتش و سپاه موجب انسجام و اقتدار کشور به ویژه در مناطق مرزی شرق ایران شده و همکاری خوبی با یکدیگر در حوزه های فناوری دارند و توانسته اند پوشش امنیتی مستحکمی را در منطقه اعمال کنند.
استاندار خراسان رضوی دستاوردهای انقلاب اسلامی را در حوزه مختلف اعم از عمرانی، اقتصادی و امنیتی گسترده توصیف و بیان کرد: امروز باید در تکمیل تلاش و رشادت سربازانی که برای ما امنیت پایدار ایجاد کرده اند، توسعه اقتصادی درون زا داشته باشیم.

* طرح تقویت مرزبانی
استاندار خراسان رضوی همچنین گفت: 'طرح تقویت مرزبانی' در شورای تامین استان آماده شده که طرحی اساسی است و بر اساس برنامه پنج ساله برنامه ریزی برای تکمیل و تقویت تجهیزات مرزبانی تدوین شده است.
وی اقتدار امنیتی و دامنه نفوذ گسترده جمهوری اسلامی را در منطقه مایه مباهات ملت و کشور ایران توصیف و بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در حوزه امنیت یکی از کارآمدترین دوران تاریخ خود را در طول 40 سال حیات پربرکت انقلاب اسلامی تجربه می کند.
رزم حسینی افزود: در حوزه دفاعی باید از مرزداران غیور و دلاورمردان نیروهای نظامی، انتظامی، سپاه، بسیج و ارتش قدردانی کنیم که از این خاک و بوم مرزبانی می کنند تا ما آبادانی و پیشرفت و اشتغال و توسعه را رقم بزنیم.
7505/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.