شرکت توزیع و پخش فرآورده های نفتی منطقه خراسان رضوی نواحی مشهد، قوچان، نیشابور، تربت جام، درگز، سرخس، فریمان، تایباد و شهرستانهای چناران، کلات، طرقبه شاندیز، بینالود، فیروزه و باخرز را زیرپوشش دارد.
رفت و آمد سالانه بیش از 30 میلیون زائر به مشهد، تردد روزانه بیش از یک میلیون و 200 هزار خودرو در این شهر و همجواری خراسان رضوی با کشورهای ترکمنستان و افغانستان و صادرات و حمل و نقل ترانزیتی گسترده این منطقه نقش توزیع و تامین فرآورده ای نفتی در این منطقه را چند برابر کرده است.

* 9 برابر شدن تعداد جایگاههای سوخت
مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه خراسان رضوی در باره فعالیتهای این شرکت به خبرنگار ایرنا گفت: تعداد کل جایگاههای این منطقه پیش از انقلاب 14 جایگاه با 210 نازل بود که اکنون به 127 جایگاه با دو هزار و 315 نازل افزایش یافته است.
علی اصغر اصغری افزود: با توجه به اهمیت کاهش آلایندگی ها به خصوص در شهرهای بزرگ از مهر ماه 93 توزیع بنزین یورو چهار آغاز شد که از آن سال تاکنون دو میلیارد و یک میلیون و 651 هزار لیتر از این فرآورده توزیع شده است.
وی اظهار داشت: توزیع نفت گاز یورو چهار هم از اسفند سال 91 آغاز شد و در این مدت یک میلیارد و 335 میلیون و 276 هزار لیتر از این نوع سوخت در منطقه توزیع شده است.
وی گفت: جایگاههای سوخت سی.ان.جی هم از سال 81 در این منطقه ایجاد شده که در آن سال یک جایگاه با یک نازل و امکان سوخت گیری هزار و 200 خودرو در روز وجود داشت و تا پیش از واگذاری جایگاهها به شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در سال 1388 این تعداد به 63 جایگاه با 338 نازل با امکان سوخت گیری 98 هزار و 16 خودرو رسید.
اصغری افزود: هم اکنون 134 جایگاه سوخت سی.ان.جی با 757 نازل و امکان سوخت گیری 251 هزار و 904 خودرو در منطقه خراسان رضوی فعالیت می کند و احداث این جایگاهها موجب اشتغال مستقیم بیش از هزار و 200 نفر شده است.
مدیر شرکت ملی پخش فرآورده ای نفتی منطقه خراسان رضوی ادامه داد: هم اکنون روزانه یک میلیون و 700 هزار متر مکعب سوخت پاک در منطقه توزیع می شود که معادل صرفه جویی روزانه یک میلیون و700 هزار لیتر در مصرف بنزین می باشد و تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی های زیست محیطی دارد.
وی اظهار داشت: ظرفیت جایگاههای در حال بهره برداری این منطقه نیز 158 هزار متر مکعب در ساعت است.

* خود اتکایی، در تولید اقلام مورد نیاز
معاون فنی و عملیاتی شرکت پخش فراورده های نفتی منطقه خراسان رضوی هم گفت : طراحی و ساخت سیستم اندازه گیری متوسط دما روی مخازن کروی گاز مایع و اتصال آن به سامانه مخصوص خود، همچنین طراحی و اجرای سیستم کامل اتوماسیون بارگیری در انبار گاز مایع، طراحی و ساخت بسیاری از قطعات یدکی پمپها به ویژه مکانیکال سیل پمپها، تعمیر و اصلاح مخزن 40 میلیون لیتری سقف شناور، همچنین تعمیر تیوپ سیل آن با بهره گیری از توان داخلی مجموعه از جمله اقداماتی است که در این چهل سال بخصوص در سالیان اخیر انجام شده است.
محمد حسن نبوی نژاد افزود: طراحی و ساخت سیستم دیسپاچینگ بارگیری فراورده های رنگی در انبار 2 بمنظور کنترل دقیق فراورده های خارج شده از انبار، طراحی و ساخت سامانه اندازه گیری اتوماتیک باک خودرو بمنظور جلوگیری از قاچاق فراورده ها، طراحی و ساخت سامانه اندازه گیری آب موجود در مخازن هم از دیگر اقدامات سالیان اخیر است.
وی اظهار داشت: رفع اشکال از سیستم نشتی بازوهای بارگیری، طراحی و ساخت کامل تلمبه های جایگاهای کنترل سوخت مرزی در منطقه، طراحی و ساخت دیزل پمپهای تک سیلندر بمنظور استفاده در زمانهای بحران و ساماندهی و به روز رسانی و تعمیرات بردهای مخصوص آن هم از جمله دستاوردهای چهل سال این صنعت در کشور است که همگی با استفاده از دانش بومی و توان داخلی انجام می شود.

* پیاده سازی سامانه هوشمند سوخت
معاون بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده ای نفتی منطقه خراسان رضوی هم گفت: شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران به منظور سامان بخشی به عرضه فراورده های نفتی، مدیریت مصرف، هدفمندسازی تخصیص و مصرف فراورده های نفتی و کنترل و کاهش قاچاق و عرضه خارج از شبکه سوخت کشور، در سال 1385 اقدام به پیاده سازی و استقرار پروژه سامانه هوشمند سوخت نمود.
حسن افتخاری افزود: شفافیت در حسابهای جایگاه ها و کاهش گردش پول نقد در جایگاه ها، ایجاد بستری برای اعمال یکپارچه، سریع و دقیق تغییرات در نرخ ها و سیاست های دولت برای عرضه سوخت در بخش حمل و نقل، ارایه گزارش های مدیریتی کلان برای مدیریت مصرف سوخت، امکان تخصیص هدفمند یارانه به خودروهای بخش حمل و نقل، جلوگیری از قاچاق بنزین و نفت گاز به کشورهای همسایه و ایجاد بانک اطلاعات مصرف سوخت خودرو ها، از جمله اهداف پروژه سامانه هوشمند سوخت است.
وی اظهار داشت: بنزین یورو چهار در گام نخست در سطح حدود 20 درصد جایگاه های عرضه فرآورده های نفتی مشهد که 10 باب جایگاه بود عرضه شد که در حال حاضر 100 درصد بنزین و نفت گاز توزیعی از این نوع سوخت است.
وی گفت: سطح اکتان موجود در بنزین پاک 90 تا 92 درصد و در بنزین معمولی حدود 87 درصد است، بنزین یورو چهار از نظر آرام سازی مصرف سوخت مناسب تر است و میزان گوگرد آن 50 پی. پی. ام و این رقم در بنزین معمولی حدود یک هزار پی. پی. ام است.
افتخاری افزود: سالانه بیش از پنج میلیارد لیتر فرآورده در این استان توسط نفتکش های بخش خصوصی در قالب 6 شرکت حمل و نقل حمل می شود.
وی اظهار کرد: درحال حاضر 460 دستگاه نفتکش تریلی عهده دار حمل فرآورده های نفتی در منطقه خراسان رضوی است.
7507 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.