به گزارش ایرنا، حمید بنایی روز پنجشنبه در نشست وزیر اقتصاد با سرمایه گذاران خارجی خراسان رضوی در حاشیه نمایشگاه 'بورس، بیمه، بانک و رفتارهای اقتصادی' در مشهد افزود: تاکنون اقدامات مطلوبی در حوزه جذب سرمایه گذاران خارجی انجام شده اما هنوز در این حوزه ضعیف هستیم.
نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: انجام کار اقتصادی عین توسعه سیاسی است و این رویکرد استاندار خراسان رضوی نیز می باشد، اما با این شعار باید از ظرفیت کشورهای همسایه بهره بیشتری گرفت.
وی گفت: به رغم تهدیدهای دشمنان، فضا برای سرمایه گذاری در کشور فراهم است و رویکرد استاندار خراسان رضوی نیز در این حوزه تلاش و امید را در جذب سرمایه گذاری خارجی در استان بیشتر می کند.
رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی افزود: متغیرهای کلان اقتصادی تعریف شده و طی چند سال اخیر اتفاقاتی نظیر افزایش رشد اقتصادی، کاهش نرخ تورم، نرخ ارز و واردات و افزایش درآمد مالیاتی دولت رخ داده است.
بنایی اظهار داشت: در سال 1382 قانون بسیار خوبی در حوزه سرمایه گذاری تصویب شد که به رغم داشتن برخی نواقص یکی از قوانین مترقی به شمار می رود که یکی از این نواقص در حوزه تسهیلات برای سرمایه گذاران خارجی است.
وی گفت: سرمایه گذاران حین انجام عملیات اجرایی باید پیشنهادات خود را به منظور تسهیل فرآیند سرمایه گذاری و رونق فعالیت خود به مسئولان ارائه دهند.
وی افزود: پنجره واحد سرمایه گذاری نیز که اخیرا در خراسان رضوی راه اندازی شده به تسهیل روند سرمایه گذاری در استان کمک می کند.
بنایی اظهار داشت: خراسان رضوی جزو پنج استان صنعتی کشور است اما هنوز ضعف هایی در این بخش وجود دارد زیرا عمده صنایع خراسان رضوی کوچک و متوسط هستند که این مهم صنعت این منطقه را آسیب پذیر کرده است.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: سال گذشته سه هزار میلیارد ریال درآمد مالیاتی برای استان در نظر گرفته شد و این رقم امسال به چهار هزار میلیارد ریال رسید که با شرایط کنونی و تعطیلی برخی واحدهای صنعتی استان، امکان تحقق این رقم دشوار است.
وی افزود: با رویکرد استاندار خراسان رضوی این استان روی ریل پیشرفت قرار گرفته، اما بوروکراسی اداری روند جذب سرمایه گذاری در استان را دشوار کرده است.

* فعالیت 133 شرکت خارجی در استان
مدیر کل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: 133 شرکت فعال با سرمایه گذاری خارجی در این استان وجود دارد که از این تعداد 60 شرکت در نمایشگاه 'بورس، بیمه، بانک و رفتارهای اقتصادی' حضور یافته اند.
مهدی رمضانی افزود: در سال 1392 خراسان رضوی از نظر تعداد پروژه های دارای مجوز سرمایه گذاری خارجی رتبه نخست کشور را داشت، در سال گذشته این استان با 32 پروژه و امسال نیز با 30 پروژه باز هم رتبه نخست کشور را در تعداد پروژه های با سرمایه گذاری خارجی دارد.
وی اظهار داشت: اقتصاد خراسان رضوی عمدتا وابسته به بخش خصوصی است که رغبت سرمایه گذاران این بخش بیشتر به سوی بنگاه های اقتصادی کوچک اما زودبازده و اشتغال آفرین است.
وی گفت: پروژه های مربوط به سرمایه گذاران خارجی در خراسان رضوی در سال 1381 تعداد 231 طرح با سرمایه گذاری هزار و 295 میلیون دلار بود اما در 6 سال اخیر، مجوز برای 126 پروژه با سرمایه گذاری خارجی به مبلغ 964 میلیون دلار در استان صادر شد.
مدیر کل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی افزود: کشورهای افغانستان، آلمان، برونئی و عراق به ترتیب رتبه های اول تا چهارم سرمایه گذاری خارجی در این استان را از نظر حجم سرمایه گذاری و کشورهای افغانستان، پاکستان، چین و آلمان به ترتیب رتبه های اول تا چهارم را از نظر تعداد پروژه ها دارند.
رمضانی اظهار داشت: از نظر حجم سرمایه گذاری خارجی در استان 52 درصد مربوط به حوزه صنعت و معدن، 12 درصد در حوزه خدمات، یک درصد در حوزه کشاورزی، 31 درصد در حوزه انرژی و چهار درصد در حوزه حمل و نقل است.
وی گفت: از نظر تعداد پروژه های سرمایه گذاری خارجی در استان نیز 51 درصد در حوزه صنعت و معدن، 31 درصد در حوزه خدمات، 12 درصد در حوزه کشاورزی، 2 درصد در حوزه حمل و نقل و 2 درصد در حوزه انرژی است.
وی افزود: رویکرد نشست امروز که با حضور وزیر اقتصاد در حاشیه نمایشگاه 'بورس، بیمه، بانک و رفتارهای اقتصادی' برگزار شده است، حمایت از سرمایه گذاری های انجام شده، تشویق سرمایه گذاران خارجی به سرمایه گذاری مجدد، طرح مسائل و مشکلات سرمایه گذاران خارجی و ارائه راهکارهای لازم برای آنهاست.
مدیر کل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی اظهار داشت: در این نمایشگاه پنجره واحد سرمایه گذاری دایر شده و سه هیات تجاری افغانستان، پاکستان و ترکیه حضور دارند، 91 فرصت سرمایه گذاری جدید استان معرفی و از شرکتهای برتر در حوزه سرمایه گذاری قدردانی می شود.
نمایشگاه بورس، بانک بیمه و رفتارهای اقتصادی از 16 تا 19 بهمن در مشهد ادامه دارد.
این نمایشگاه و نشستهای جانبی آن با حضور وزیر امور اقتصاد و دارایی، سرپرست سازمان سرمایه گذاری این وزارتخانه، هیاتهای تجاری افغانستان، عراق ترکیه و پاکستان و فعالان بخشهای دولتی و خصوصی ایران برگزار می شود.
7489 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.