محمود پژوم روز شنبه در نشست با خبرنگاران در مشهد افزود: تسهیلاتی که اکنون بانک مسکن برای ساخت هر واحد مسکونی اختصاص می دهد بین 110 تا 150 میلیون تومان است، در مقابل با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی و سایر نهاده ها، قیمت تمام شده یک خانه بسیار بیشتر از تسهیلاتی است که بانک مسکن پرداخت می کند.
وی اظهار داشت: هر زمان که نرخ دلار افزایش یافته، بر روی نرخ نهاده های ساختمانی نیز اثرگذار بوده است، در صورتی که نرخ دلار ثابت بماند و دولت تسهیلات مسکن را به موقع پرداخت کند، معاملات در بازار مسکن 20 درصد افزایش می یابد.
وی گفت: در مجموع وضعیت مسکن متاثر از وضعیت اقتصادی کشور است و هر چه بازار دچار رکود یا رکود تورمی باشد، قیمت تمام شده مسکن افزایش یافته و قدرت خرید مردم کاهش پیدا می کند.
رئیس انجمن انبوه سازان خراسان رضوی با اشاره به موانعی که در روان سازی امور اداری ساخت و ساز وجود دارد، افزود: پیشتر مشکلات انبوه سازان در دریافت مجوزهای لازم از سطوح اداری، کمتر بود اما امروز به دلایلی وسواس کارشناسان مربوطه در بدنه دستگاه های اجرایی بیشتر شده و این مساله روند کار را کند کرده است.
پژوم اظهار داشت: به رغم اینکه سیستم در امور اداری اغلب الکترونیکی شده است و مدیران دستگاه های اجرایی بر تسهیل رسیدگی به امور مردم تاکید دارند، کارشناسان مربوطه برای رسیدگی به یک مورد چند کارمند دیگر را نیز درگیر می کنند و در مجموع روال کار طولانی و پیچیده می شود.
وی گفت: برای توسعه فعالیت انبوه سازان نیاز است، مدیران دستگاه های اجرایی مربوطه برخی اختیارات را به کارشناسان تفویض کنند و در مقابل از آنان گزارش کار بخواهند تا رسیدگی به امور مردم سرعت گیرد.
عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان ایران افزود: دولت در دهه فجر امسال عملیات اجرایی 400 هزار واحد مسکونی را در کشور آغاز می کند که از این تعداد 100 هزار واحد در شهرهای جدید، 100 هزار واحد در شهرهای کمتر از 25 هزار نفر جمعیت و 200 هزار واحد در محلات هدف بازآفرینی ساخته می شود.
پژوم اظهار داشت: به نظر می رسد از این تعداد 10 هزار واحد مسکونی سهم خراسان رضوی باشد، با این حال انبوه سازان آمادگی خود را برای ساخت 40 تا 50 هزار واحد مسکونی طی دو سال آینده در این استان اعلام کرده و می توانند در این طرح مشارکت داشته باشند.
وی بیان کرد: انبوه سازان یک ماه است که پروژه پنج ساله ساخت دو هزار و 120 واحد مسکونی را در حاشیه شهر مشهد در قالب طرح 'زندگی در رسالت' آغاز کرده اند.
وی افزود: با توجه به کاهش توان اقتصادی مردم، بهتر است دولت تسهیلات بانکی بیشتری را به مردم ساکنین این مناطق اختصاص دهد تا بتوانند قیمت خانه های ساخته شده توسط انبوه سازان را پرداخت کنند.
رئیس انجمن انبوه سازان خراسان رضوی مشکل دیگر این فعالان اقتصادی را تاخیر دستگاه های اجرایی در تکمیل تاسیسات زیربنایی پروژه ها نظیر آب، برق و گاز ذکر کرد.
پژوم گفت: با اینکه پروژه مسکونی – تجاری محور خیابان صاحب الزمان (عج) تا خیابان دانشگاه توسط انبوه سازان به اتمام رسیده و 70 درصد از واحدهای آن در حال بهره برداری است، بیش از دو سال است که تاسیسات زیربنایی این پروژه کامل نشده است.
وی افزود: همچنین چهار سال است که پروانه ساختمانی و پایان کار واحدهای این پروژه را نتوانسته ایم از شهرداری دریافت کنیم و این در حالی است که شهرداری خود در این پروژه شریک است.
وی با اشاره به 600 عضو حقیقی این انجمن در خراسان رضوی اظهار داشت: بسته پیشنهادی انبوه سازان برای سال آینده، ساخت 30 هزار واحد مسکونی در استان است، با این حال انبوه سازان ظرفیت ساخت سالانه 15 میلیون مترمربع زمین را دارند.
7489 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.