به گزارش خبرنگار ایرنا معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان عصر پنجشنبه در این جلسه گفت: لزوم ارتقای سطح کیفی زیست در بافت های تاریخی جهت پیشگیری از وقوع بحران و نیز کنترل و کاهش پیامدهای سوء ناشی از عوامل و مخاطرات طبیعی و انسانی در این بافت ها و بیان راهکارها و چشم اندازها آتی مدیریت بحران های شهری در بافت های تاریخی و فرهنگی استان مورد بررسی کارشناسان و متخصصان کشوری قرار گرفت.
ولی جهانی افزود: این گردهمایی ها ، تنها نقطه آغازی برای احیا و افزایش سطح عملکردی در بافت های فرهنگی و تاریخی شهرهای استان به شمار می رود و در ادامه نیازمند همکاری، همیاری و همدلی تمامی ارگان های مرتبط همچون مسکن و شهرسازی ،میراث فرهنگی، استانداری و شهرداری ها هستیم.
وی خاطرنشان کرد: از مهمترین زمینه های مدیریت بحران در شهرها ، مسایل مربوط به بافت های تاریخی و فرسوده است و بافت های فرسوده شهری به عرصه هایی از محدوده قانونی شهرها اطلاق می شوند که به دلیل فرسودگی کالبدی ، عدم برخورداری مناسب از دسترسی سواره، تاسیسات و خدمات زیر ساختی شهری آسیب پذیر بوده و از ارزش مکانی، محیطی و اقتصادی نازلی برخوردارند.
وی اظهار داشت: این بناها به دلیل فقر ساکنین و قدرت پایین اقتصادی مالکیتشان امکان نوسازی و بهسازی را نداشته و سرمایه گذاران نیز انگیزه ای جهت سرمایه گذاری در آن ندارند.
جهانی گفت: از نظر شهرسازی ، بافت های فرسوده به سبب عوامل موثر در فرسوده بودن به چهار گروه بافت های دارای میراث فرهنگی شهری ، بافت های شهری فاقد میراث شهری ،بافت های حاشیه ای و بافت های روستایی شهری تقسیم می شوند که در اثر گسترش شهرها و پیوستگی کالبدی روستایی اطراف شهر به محدوده شهری ایجاد می شود.
وی افزود: سرانه کم خدمات شهری شامل فضای سبز ، مراکز بهداشتی و درمانی و نیز مشکل امدادرسانی در مواقع بحرانی و خطر از جمله موضوعات مدیریت های بحران در این بافت ها هستند.
وی یادآور شد: اصلی ترین ارکان حفظ هویت یک ملت ، زنده نگهداشتن گذشته و بافت سازه ای آن ملت ، شهر و کشور است که حفظ سبک قدیمی و سنتی حاکم بر هر شهر اولویت بسیاری از کشورهای مدرن است که با احیای آن سعی در حفظ غنای فرهنگی خود دارند.
مدیرکل حفظ و احیاء بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی سازمان میراث فرهنگی کشور نیز در این همایش با اشاره به برخی انتقادها نسبت به کمبود قوانین در کشور اظهار داشت: از سال 1309 تا هفته گذشته قوانین مختلفی برای میراث فرهنگی تصویب شده و در کشور مشکلی به نام کمبود قانون در میراث فرهنگی وجود ندارد بلکه مشکل در نوع نگاهی است که نسبت به میراث فرهنگی است که باید اصلاح شود.
سید هادی احمدی روئینی گفت: در ساخت و ساز شهرهای کشور و احداث بنا به معماری تاریخی ایران کمتر توجه می شود و همه جا آثار معماری یونانی و غربی حضور دارند و در این ساخت و سازها هیچگاه تاریخ گذشته ایران دیده نمی شود.
وی خاطرنشان کرد: مشکل شهرهای ایران میراث خواری و هواخواری است که از دوره پهلوی دوم در ایران رایج شده و رشده کرده که برخورد اینچنینی با بافت های تاریخی ، مستولیتش برعهده میراث فرهنگی نیست .
قلی نژاد معاون فناوری و کابردی پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور نیز گفت: در گیلان بسیاری از میراث فرهنگی بوسیله عامل انسانی از بین رفته درحالی که زلزله در از بین رفتن این آثار سهم کمی داشته است .
وی افزود: در شهرها ، با نوسازی که صورت می گیرد نسبت به قدمت تاریخی آثار بی توجهی می شود و کمتر تمایل می یابند در خاکبرداری از بافت های قدیمی شهرها از باستانشناس نیز دعوت کنند.
در پایان این همایش از محبعلی استاد مجابی از پیشکسوتان و استادان میراث فرهنگی کشور و جمعی از فعالان عرصه های میراث فرهنگی و نیز سرهنگ گلپور فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی تجلیل بعمل آمد.
6029 / 2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.