حجت الاسلام سید جلال حسینی روز یکشنبه در نشست خبری پیرامون عملکرد سه ساله تولیت آستان قدس رضوی در حوزه برنامه های فرهنگی افزود: مهمترین دستاورد سه ساله این آستان مقدس، توسعه کمی و کیفی زیارت بود.
وی اظهار داشت: طی سه سال گذشته منشور هفت ماده ای رهبر معظم انقلاب در حکم تولیت آستان قدس رضوی، عالی ترین سند توسعه این آستان مقدس بوده است.
وی گفت: در این مدت برای اجرایی شدن این سند، تقویت روحیه انقلابی و جهادی، حرکت های تحولی و بنیادین برای بهره گیری از زیرساختها و افزایش سرمایه اجتماعی با ارتقای سطح اعتماد مردم انجام شده است.
حجت الاسلام حسینی افزود: در این مدت تعداد موقوفات و نذورات آستان قدس رضوی افزایش یافت و دفاتر مشاوره وقف و نذر در حرم مطهر رضوی راه اندازی شد.
وی اظهار داشت: طی سه سال گذشته برای نخستین بار نظام جامع تبلیغ به اجرا گذاشته شد و جذب و بکارگیری مبلغان در برنامه های آستان قدس رضوی نسبت به سالهای قبل از آن 73 درصد رشد کرد.
وی گفت: یکی دیگر از دستاوردهای سه ساله آستان قدس رضوی، بکارگیری ابزار نوین رسانه ای بود به نحوی که استفاده از نمایشگرهای پهن پیکر در حرم مطهر رضوی 50 درصد، برنامه های فرهنگی در حرم مطهر 830 درصد و پخش برنامه از رضوی تی.وی 170 درصد افزایش یافت.
وی راه اندازی شبکه های اجتماعی برای پخش برنامه های فرهنگی حرم مطهر رضوی به چهار زبان، دریافت مجوز نشر کتابهای ایرانی و غیرایرانی توسط معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی و رشد 36 درصدی در عنوان و 13 درصدی در شمارگان کتاب، راه اندازی چهار پایگاه فرهنگی زیارت در حرم مطهر و ارائه منظومه ای از خدمات فرهنگی به صورت تخصصی به نیم میلیون زائر در سال را از دیگر اقدامات آستان قدس رضوی طی سه سال گذشته برشمرد.
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی اظهار داشت: در این مدت با برگزاری اجلاسیه اعتاب مقدسه جهان اسلام در حرم مطهر رضوی و انعقاد تفاهم نامه مشترک، آستان قدس رضوی به قرارگاه دیپلماسی زیارت در جهان اسلام تبدیل شد.
وی گفت: طی سه سال گذشته با راه اندازی رواقی به نام حضرت زهرا (س)، برگزاری همایش های تخصصی و محتوایی و برنامه های فرهنگی ویژه بانوان افزایش یافت و کلاس ها و کارگاه های آموزشی قرآن در این مدت هفت برابر شد.
وی افزود: برای پرورش نخبگان، دوره های آموزشی تخصصی مداحی و سخنرانی ویژه جوانان و نوجوانان در حرم مطهر رضوی برگزار شد و در این راستا 90 نوجوان آموزش دیده برای اجرای برنامه های مذهبی و فرهنگی به نقاط مختلف کشور اعزام شدند.
حجت الاسلام حسینی اظهار داشت: طی سه سال گذشته مرکز تخصصی آموزش های امر به معروف و نهی از منکر در آستان قدس رضوی شکل گرفت که سالانه صدها نفر از دستگاه های مختلف اجرایی و از بین عموم مردم در این دوره ها شرکت کرده و گواهینامه لازم را دریافت می کنند.
وی اجرای برنامه های فرهنگی، تبلیغی در قالب برنامه های هنری مانند اکران فیلم جشنواره عمار و نمایش های آیینی در حرم مطهر رضوی، راه اندازی خیمه امت برای اختصاص مکان خاص ویژه عزاداری هیات های مذهبی محلی در حرم مطهر را از دیگر دستاوردهای سه ساله این معاونت برشمرد.
وی گفت: در راستای محرومیت زدایی از حاشیه شهر مشهد کاروان های جهادی شکل گرفت که هزار و 200 مبلغ در قالب این کاروان ها به حاشیه شهر اعزام می شوند.
وی افزود: در راستای بهره گیری از ظرفیت نخبگان در عرصه فرهنگی، 40 هیات اندیشه ورز در کارگروه علمی معاونت ارتباطات آستان قدس رضوی جذب شدند و همچنین میانگین سنی کارمندان این معاونت به 38 سال کاهش یافت.
حجت الاسلام حسینی افزایش 41 درصدی پاسخگویی به سوالات دینی در حرم مطهر، 51 درصدی ارائه مشاوره دینی به زائران، 20 درصدی ارائه خدمات فرهنگی به کاروان های زیارتی، 48 درصدی برگزاری نمازهای جماعت در حرم مطهر، 50 درصدی برگزاری مراسم سخنرانی و احکام و ادعیه در حرم مطهر طی سه سال گذشته را از دیگر دستاوردها برشمرد.
وی با اشاره به حضور سالانه پنج میلیون زائر کودک در حرم مطهر رضوی گفت: ارائه فعالیت های فرهنگی طی سه سال اخیر برای کودکان در حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) رشد دو برابری داشت، ضمن اینکه در نظر است به زودی رواقی ویژه کودکان در حرم مطهر ایجاد شود.
وی افزود: در راستای توسعه مفهوم خدمت، خادم و مخدوم، مورد تاکید تولیت آستان قدس رضوی، خادمیاران فرهنگی این آستان مقدس 58 درصد افزایش یافت بطوریکه هم اکنون 9 هزار خادمیار فرهنگی مشغول فعالیت هستند.
حجت الاسلام حسینی در باره زائران غیرایرانی آستان قدس رضوی نیز اظهار داشت: این معاونت سالانه به پنج میلیون زائر غیرایرانی خدمت رسانی می کند و با 60 هزار شخصیت حقیقی و حقوقی در سراسر جهان ارتباط مستقیم دارد.
وی گفت: در حرم مطهر رضوی به طور متوسط هر ماه 2 نفر به دین اسلام مشرف شده یا مستبصر می شوند.
وی افزود: با راه اندازی سازمان فرهنگی و مرکز بین المللی آستان قدس رضوی دایره خدمات در عرصه بین المللی طی سه سال گذشته گسترش یافته و در همین راستا نمایندگی آستان قدس رضوی در همه شهرستان های کشور با محوریت خادمیاران مستقر شده است.
معاون آستان قدس رضوی اظهار داشت: طی نظرسنجی انجام گرفته از 33 هزار زائر طی سه فصل بهار، تابستان و پاییز امسال، نمره رضایت آنان از برنامه های حرم مطهر رضوی از 100 ، نمره 78 بود.

* در صورت تغییر تولیت آستان قدس رضوی، سیاست های جاری دنبال می شود
وی در باره تغییر احتمالی حجت الاسلام رئیسی گفت: در صورت تغییر تولیت آستان قدس رضوی، هیچ سیاستی از منشور هفت گانه رهبر معظم انقلاب دستخوش تغییر نمی شود و برنامه ها همچنان روال توسعه ای خود را طی خواهد کرد.
7489 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.