مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل، نماینده دفتر طب سنتی و مکمل سازمان جهانی بهداشت، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران و روسای دانشکده های طب ایرانی سراسر کشور در این همایش دو روزه حضور دارند.
مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم آغازین همایش گفت: امروز بحث بیماریهای واگیردار یکی از معضلات جامعه جهانی و این در حالی است که رویکرد طب ایرانی نیز سلامت محور و مبتنی بر پیشگیری می باشد.
دکتر محمود خدادوست افزود: مبنای تشخیص و درمان در طب ایرانی 'مزاج' است و استفاده از این ظرفیت در درمان بیماران مبتنی بر تفاوتهای فردی می باشد. طب ایرانی یک نیاز مغفول مانده پزشکی در جهان است لذا با ورود طب ایرانی به نظام سلامت، اخلاق پزشکی توسعه پیدا خواهد کرد.
وی به اقدامات انجام شده پیرامون نهادینه سازی طب سنتی در ایران اشاره و بیان کرد: در برنامه ششم توسعه طب سنتی در فهرست داروهای کشور قرار خواهد گرفت. تاسیس دفاتر طب ایرانی در ساختار تشکیلاتی معاونتهای بهداشتی 60 دانشگاه علوم پزشکی کشور، ایجاد کمیته فنی طب ایرانی در حوزه درمان و راه اندازی درمانگاهها در حوزه تخصصی بین رشته ای از دیگر اقدامات در حال اجرا در این زمینه هستند.
مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت ادامه داد: در نظام سلامت باید طب ایرانی را ترویج داد زیرا خدمات این طب نقش مهمی در اقتصاد مقاومتی دارد لذا امسال طب ایرانی با رویکرد اقتصاد مقاومتی به دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ شده است.
وی همچنین گفت: افزون بر هزار مقاله در زمینه طب سنتی طی 10 سال اخیر در ایران تولید و در قالب مجموعه کتاب گردآوری شده است.
دبیر علمی همایش طب سنتی ایران نیز هدف این همایش را هم اندیشی و هم افزایی دست اندرکاران طب سنتی اعلام و بیان کرد: 'راهبرد سازمان جهانی بهداشت به طب سنتی، فرصتهای فراروی نظام سلامت کشور در حوزه طب ایرانی و چالشهای آموزشی، پژوهشی و درمانی طب سنتی' از محورهای مورد بررسی همایش در قالب سخنرانی و کارگاههای آموزشی هستند.
دکتر محمد رضوی اعتضادی همچنین به رونمایی 'سند ملی سیمای طب ایرانی' در این همایش اشاره و بیان کرد: این سند مشتمل بر پشتوانه های قانونی، ساختار تشکیلاتی، مراکز آموزشی، پژوهشی و درمانی است و به مسئولان سازمان جهانی بهداشت تحویل داده خواهد شد.
همایش 'طب سنتی ایران و یک دهه فعالیت آکادمیک، نقد گذشته و افق آینده' به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تا فردا در این شهر ادامه دارد.
3027/8005/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.