محمود روشندل روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی 200 میلیون دلار برای اجرای عملیات آبخیزداری در سطح کشور اختصاص یافت که 264 میلیارد ریال آن سهم خراسان رضوی است.
وی ادامه داد: هم اینک با استفاده از همین اعتبار علمیات آبخیزداری 64 حوزه آبخیز در سطح 28 شهرستان استان خراسان رضوی در حال اجرا است.
معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: این استان از نظر تعداد پروژه اجرایی از محل اختصاص اعتبارات صندوق توسعه ملی رتبه نخست را در کشور دارد و بر مبنای برنامه ریزی انجام شده اجرای این تعداد پروژه تا پایان سال به پایان می رسد.
وی افزود: در این چارچوب 41 میلیارد ریال از اعتبارات تخصیصی به خراسان رضوی از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای عملیات بیولوژیکی از جمله طرح درختکاری در مناطق مختلف در نظر گرفته شده است.
روشندل هدف از اجرای این پروژه ها و طرحها را 'کنترل سیل و رسوب، کمک به تغذیه منابع آبی پایین دست و جلوگیری از تخریب تاسیسات، زمینهای کشاورزی و باغها، تقویت پوشش گیاهی مراتع، فراهم شدن زمینه اشتغال در مراکز روستایی و بهبود وضعیت معیشتی مردم' برشمرد.
وی گفت: آبخیزداری در سالهای پرباران نقش کنترل سیل و جلوگیری از خسارت را دارد. در زمان خشکسالی نیز آبخیزداری نقش استحصال آب را ایفا می کند.
خراسان رضوی منطقه ای خشک و نیمه خشک است زیرا 75 درصد وسعت آن در اقلیم بیابانی یعنی خشک، نیمه خشک و فراخشک قرار دارد. یک میلیون و 651 هزار و 511 هکتار از زمینهای این استان در مناطق بیابانی متاثر از کانونهای فرسایش بادی قرار دارد که شامل حدود 30 درصد از وسعت آن است.
خراسان رضوی دارای 15 کانون بحرانی فرسایش بادی در 17 منطقه و 15 شهرستان است. همچنین وسعت مراتع خراسان رضوی شش میلیون و 566 هزار و 29 هکتار معادل 56 درصد از کل مساحت این استان است. جنگلهای خراسان رضوی نیز با محاسبه بیشه زارها، درختچه ها و جنگلهای دست کاشت حدود یک میلیون هکتار یعنی 8،5 درصد از وسعت استان را شامل می شود.
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.