ابوالفضل مکرمی فر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این اثر تاریخی با تلاش های معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و وزارت امور خارجه در سفر رئیس جمهوری به نیویورک به ایران بازگردانده شد.
وی اظهار داشت: گرچه شهریور ماه امسال اخبار بازگشت این اثر تاریخی به کشور رسانه ای شد اما سال ها تلاش دیپلماسی فرهنگی ایران موجب گردید این موفقیت حاصل شود و نقش برجسته سربازهخامنشی به ایران بازگردد.
وی با بیان اینکه این قطعه تاریخی متعلق به سر سرباز هخامنشی است که حدود 85 سال پیش در کاوش های باستان شناسی کشف شد، گفت: این اثر در سال 1936 میلادی از ایوان جنوبی کاخ شورا به سرقت رفت.
مکرمی فر افزود: پاییز سال 2017 میلادی در حالی که قرار بود این اثر تاریخی در نمایشگاهی به نمایش گذاشته شده و در حراجی عتیقه در نیویورک فروخته شود، مسئولان میراث فرهنگی ایران از این موضوع مطلع شده و با پیگیری های حقوقی دولت، سرانجام دیپلماسی بین المللی جواب داد و این شی ء تاریخی پنجم مهر ماه امسال همزمان با بازگشت رئیس جمهوری ایران از مقر سازمان ملل متحد به ایران بازگردانده شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی ادامه داد: با توجه به اهمیت و ارزش بسیار این قطعه تاریخی، شرایط انتقال و نمایش آن برای عموم مردم در مشهد پیگیری شد و پس از تهران این اثر ارزشمند به مشهد منتقل گردید.
وی اظهار داشت: نقش برجسته سربازهخامنشی از حدود یک ماه قبل به موزه خراسان منتقل شده و کارشناسان این موزه در حال آماده سازی فضا برای نمایش عمومی آن هستند.
وی گفت: این قطعه تاریخی از 24 دی ماه جاری به مدت یک ماه در موزه خراسان به نمایش گذاشته خواهد شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی افزود: شهروندان می توانند همه روزه، حتی روزهای تعطیل از ساعت 9 تا 17 از نقش برجسته سرباز هخامنشی بازدید کنند.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه قرار است این قطعه تاریخی در استان های مختلف کشور به مدت یک ماه به نمایش گذاشته شود، شهروندان از فرصت اعلام شده برای بازدید از این قطعه تاریخی استفاده کنند زیرا ممکن است امکان تمدید زمان بازدید وجود نداشته باشد.
وی با اشاره به رویکرد دولت در حفاظت از میراث فرهنگی و برنامه های انجام شده برای بازگشت این قطعه تاریخی گفت: استراد این قطعه تاریخی از آمریکا نشان می دهد دیپلماسی فعال فرهنگی نیز می تواند موفق عمل کند.
وی افزود: طی سال های اخیر یگان حفاظت از میراث فرهنگی تشکیل و پیمان های همکاری با نهادهای بین المللی فعال در حوزه میراث فرهنگی و پلیس بین الملل و نیروی انتظامی منعقد شده است تا تلاش های همه جانبه و همسویی در داخل و خارج برای بازگرداندن اشیای تاریخی به ایران صورت گیرد.
موزه بزرگ خراسان که عملیات اجرایی آن از سال 1384 در مشهد آغاز شده بود، در زمینی به مساحت پنج هزار متر مربع در 13 طبقه و زیربنای 18 هزار مترمربع احداث شده و صحنه ای از تجلی خراسان در حوزه های فرهنگی، تاریخی و تمدنی است.
7496 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.