به اعتقاد کارشناسان بخش گردشگری، بی توجهی به نیازسنجی حوزه گردشگری در مشهد موجب شده بسیاری از سرمایه گذاریها در این بخش در اموری انجام شود که ظرفیت شهر در آن به حد اشباع رسیده و نیازی به هزینه و سرمایه گذاری در آن وجود ندارد.

* مشهد از نظر تعداد هتل به اشباع رسیده است
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: از آن جایی که فاصله نزدیکترین هتلهای مشهد به فرودگاه کمتر از 10 دقیقه است و فاصله مراکز اقامتی موجود با واحد های تجاری هم بسیار کم است لذا ساخت هتلهای بیشتر در شهر مشهد آن هم با فواصل دورتر بازدهی و جذابیت کافی ندارد و به نظر می رسد در این بخش با اشباع مواجه شده ایم.
محمد قانعی افزود: هم اکنون بیش از 230 هتل فعال در مشهد وجود دارد و 286 هتل نیز در دست ساخت است و این در حالی است که اشغال بخشی از هتلهای این شهر در برخی از روزها کمتر از 30 درصد است و این امر ه می تواند به چالشی برای سرمایه گذاری در این بخش تبدیل شود.

* تعدد شرکتهای هواپیمایی در مشهد مشکل زاست
عضو هیات مدیره و مسئول کمیته حقوقی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری خراسان رضوی نیز معتقد است تعداد بیش از حد شرکتهای هواپیمایی در مشهد یکی از مهمترین مشکلاتی گریبانگیر این صنف است.
محمد اسدی گفت: این وضعیت در حالی پیش آمده است که دنیا به سوی ایجاد شرکتهای واحد حرکت می کند تا از اتلاف سرمایه، نیروی انسانی و سایر منابع جلوگیری شود.

* 90 هتل آماده فروش در مشهد
مدیر سرمایه گذاریهای نوین شهرداری مشهد هم به خبرنگار ایرنا گفت: 90 هتل آماده فروش در مشهد وجود دارد که نشان می دهد در حوزه نیازسنجی برای هدایت سرمایه ها به بخشهای مختلف خدمات گردشگری، کم کاری شده است.
سید مهدی نعمتی خیرآبادی افزود: برخی هتل سازان مشهد با ذهنیت قبل از ساخت پروژه ثانویه که شرایط خوب و مساعدی بوده، به ساخت پروژه دوم هتلهای خود اقدام می کنند که با شکست مواجه می شوند با این حال از آن جایی که برخی فعالان اقتصادی توانایی توسعه در حوزه گردشگری را دارند و خطرپذیر هستند می توانند با ساخت پروژه هایی ضریب ماندگاری گردشگران را افزایش دهند.
وی اظهار داشت: شهرداری مشهد به منظور افزایش ضریب ماندگاری زائر پیشنهادات بسیار دارد و تعامل لازم را با فعالان بخش گردشگری انجام می دهد و آمادگی دارد تمام ظرفیتها را در اختیار این بخش قرار دهد.
وی گفت: به عنوان مثال سازمان پارکها طی چندین فراخوان عنوان کرده است که سرمایه گذاران بخش گردشگری می توانند ارائه دهنده پیشنهاداتی در این حوزه باشند و ابعاد و چند و چون اجرای پروژه هایشان را ارائه کنند.
نعمتی خیرآبادی افزود: از سرمایه گذاران انتظار می رود، برندهای بعدی خود را با نگاه به اقتصاد کلانشهر مشهد پایه گذاری کنند زیرا اگر گامهای بعدی در مسیرهای صحیح برداشته نشود باز هم نگرانی در باره بازدهی سرمایه بخش خصوصی وجود دارد.
وی ادامه داد: تعداد زمین های باقی مانده در اختیار شهرداری مشهد که قابلیت عرضه دارد بسیار محدود است اما از تمام معابر، فضاهای سبز و فضای پایانه ها می توان برای اجرای برخی طرحهای مرتبط با گردشگری استفاده کرد.
وی اظهار داشت: به این فضاها آنچنان که باید و شاید توجهی صورت نمی گیرد این در حالی است که می توان در این مکانها پروژه های مشارکتی اجرا کرد.
نعمتی خیرآبادی گفت: هم اکنون دستورالعملی در حال پیگیری برای تصویب است که براساس آن اگر سرمایه گذاران در بخش های کم برخوردار شهر برای ایجاد ظرفیتهای خدماتی، تفریحی و گردشگری سرمایه گذاری کنند، شهرداری تخفیف هایی را در صدور پروانه ساختمانی آنها لحاظ می کند.

* فقدان نقشه راه
رئیس پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی مشهد نیز گفت: در حوزه سرمایه گذاری در بخش گردشگری مشهد خلاء هایی وجود دارد که ناشی از نبود یک نقشه راه است.
هادی رفیعی افزود: شهرداری مشهد در حوزه گردشگری 57 درصد زیان می دهد لذا باید توجه داشت این نهاد ابتدا باید برای رونق خود و تشکیلاتش بکوشد و سپس به رونق شهر بیندیشد.
وی اظهار داشت: عدم تناسب سرمایه گذاری با نیازها، مشکلات عدیده ای را به وجود آورده است و اکنون افزایش ماندگاری زائر در مشهد منوط به ایجاد زنجیره ای از امکانات تفریحی، اقامتی و غذایی است.
وی گفت: باید خلاء ناشی از عدم تناسب سرمایه گذاری با نیازهای موجود پر شود در غیر این صورت این شکاف بزرگتر می شود و سرمایه گذاریهای انجام شده را زیان ده می کند.
رفیعی ادامه داد: یکی از کارهایی که شهرداری مشهد باید انجام دهد اصلاح و بهبود فضای سرمایه گذاری است زیرا این فضا در مشهد از دیوانسالاری عجیب و غریبی رنج می برد در حالی که اگر زیرساختها به خوبی فراهم باشد و شفافیت لازم در اقدامات انجام گیرد مشکلات سرمایه گذار حل خواهد شد.
1922/6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.