همچین سفر با قطار یکی از زیباترین و جذابترین سفرها محسوب می شود و انتخاب قطار از سوی بسیاری از گردشگران به دلیل ویژگیهای متعدد این وسیله نقلیه نشان دهنده اهمیت آن در مقایسه با سایر وسایل حمل و نقل است.
زیاد بودن سطح دسترسی به قطار، راحت بودن اخذ بلیت، گسترده بودن شبکه ریلی، راحتی و رفاه سفر با قطار، تجربه آرامش و سکوت و لذت از مناطق و مناظر محل عبور در کنار هزینه منطقی و تجربه سفر خاطره انگیز از جمله مزایای سفر با قطار است که گردشگران را ترغیب به برنامه ریزی برای سفر با این وسیله نقلیه می کند.
در این میان سفر با قطار به مناطق گردشگری و تاریخی به ویژه مناطقی که میزبان آثار و جاذبه های تاریخی فراوان در کنار هم هستند می تواند انگیزه ای دوچندان برای گردشگران داخلی و خارجی علاقه مند به سفر باشد.
اختصاص قطارهای گردشگری برای مناطقی که دارای جاذبه های فراوان هستند نه تنها موجب رونق گردشگری بلکه عاملی برای رشد تبلیغات و اطلاع رسانی و در نهایت افزایش علاقه مندی میان گردشگران برای تجربه این سفر خواهد شد.
راه اندازی 'قطار گردشگری خواف' گرچه برای یک بار برگزار شد اما تجربه ای مثبت و مفید بود و نشانگر ظرفیتی فراوان برای تکرار و دائمی شدن این قطار گردشگری برای علاقه مندان به تاریخ و تمدن و حضور در منطقه ای منحصر به فرد با عمری به بلندای تاریخ هویت ساز ایران بود.

* ظرفیت طلایی گردشگری در خواف
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواف به خبرنگار ایرنا گفت: قطار گردشگری یک برند محسوب می شود و می توان با برد خبری زیاد که با راه اندازی این قطار به صورت دائمی ایجاد کرد جذب گردشگر داخلی و خارجی را تا چندین برابر افزایش داد.
محمود باعقیده افزود: قطار در مقایسه با اتوبوس برای گردشگران رده های سنی مختلف بسیار راحت تر، همراه با رفاه و جذاب تر در کنار امکانات بهتر است.
وی اظهار داشت: افراد مسن با سفر به وسیله اتوبوس و حتی خودرو سواری مشکل دارند و رفاه لازم را ندارند به همین دلیل راه اندازی دائمی قطار گردشگری برای شهرستانی مانند خواف می تواند در رشد ورود و حضور گردشگران به این شهرستان تاثیر شگرفی داشته باشد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواف با اشاره به ظرفیت و توان بسیار برای جذب گردشگران داخلی و خارجی در خواف و نشتیفان گفت: در پاییز امسال گردشگران با بیش از 80 تور برنامه ریزی شده به این شهرستان سفر کرده و از بناها و آثار تاریخی آن بازدید کردند که این امر نشان از ظرفیت بسیار گردشگری این منطقه دارد.
وی با اشاره به وجود اقامت گاههای بومی در این منطقه افزود: حضور گردشگران موجب رونق اقامت گاهها نیز شده است.

* دائمی شدن قطار گردشگری نیازمند حمایت
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز گفت: با توجه به تقاضای فراوان و ظرفیت های موجود در خواف برای جذب گردشگران در صورت موافقت راه آهن و حمایت از این حرکت، قطار گردشگری خواف دائمی خواهد شد.
یوسف بیدخوری افزود: در صورتی که با مساعدت راه آهن هزینه های سفر با قطار گردشگری خواف کاهش داشته باشد و دفاتر خدمات مسافرتی بتوانند نسبت به برگزاری تور به مقصد خواف توجه بیشتری نشان دهند، می توان گفت دائمی شدن این قطار میسر و دارای ظرفیت است.
وی اظهار داشت: همکاری شهرداری خواف و ارائه خدمات با اتوبوس برای بازدید از آثار و جاذبه های تاریخی امری تسهیل کننده در راه اندازی دائمی قطار گردشگری خواف است.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: راه اندازی دائمی این قطار نیاز به هماهنگی میان چند مجموعه دارد که البته این هماهنگی ها در صورت تحقق می تواند نوید بخش رونق گردشگری در خواف باشد.
وی ادامه داد: وجود آثار تاریخی فراوان از جمله مدرسه غیاثیه خرگرد، آسباد های نشتیفان، مسجد ملک زوزن، مسجد جامع تاریخی سنگان، کوشک سلامی، معدن سنگان خواف و اقامت گاههای بوم گردی جذاب بخشی از ظرفیت های گردشگری این منطقه محسوب می شود.
بیدخوری افزود: غذاهای بومی و سنتی و خوراکی های محلی نیز از دیگر جذابیت های مورد علاقه گردشگران در خواف است. این جذابیت ها موجب شده ظرفیت اقامت گاههای بومگردی منطقه تا پایان امسال رزرو شود.
وی ادامه داد: قطار گردشگری خواف می تواند یکی از جذابترین و پر متقاضی ترین محورهای گردشگری در خراسان رضوی محسوب شود که راه اندازی آن به صورت دائم نیازمند چند مورد هماهنگی و تعامل است.

* وجود آمادگی برای راه اندازی دائمی
مدیر پایانه راه آهن تربت حیدریه نیز با بیان اینکه آمادگی راه اندازی قطار گردشگری خواف به صورت دائمی از نظر تجهیزاتی و امکانات لازم وجود دارد گفت: این مهم را نیز باید مورد توجه داشت که تصمیم گیری اصلی در این زمینه توسط اداره کل خدمات مسافرتی راه آهن کشور انجام می شود.
محمد خالقی نیا افزود: سالنهای انتظار راه آهن متعلق به بخش خصوصی است اما در صورت تصمیم گیری و راه اندازی این قطار به صورت دائمی که همراه با استقبال گردشگران باشد مشکلی در تامین زیرساختها وجود ندارد.
وی اظهار داشت: نهایت همکاری لازم برای این منظور با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را داریم و از این نظر مشکلی وجود ندارد.
مدیر پایانه راه آهن تربت حیدریه ادامه داد: گردشگران داخلی و خارجی فراوانی هستند که از قطارهای مسیرهای نزدیک به خواف استفاده می کنند تا از این طریق به خواف نزدیکتر شوند.
وی گفت: مشکلی برای راه اندازی قطار به صورت دائمی و یا دوره ای نداریم و امیدواریم این خدمت بتواند موجب رونق و توسعه گردشگری در شهرستان خواف شود.

* آسبادها در صف اول ثبت جهانی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز گفت: طبق درخواست سازمان میراث فرهنگی برای تهیه و تحویل پرونده ثبت جهانی آسبادهای نشتیفان، این آثار تاریخی واقع در شهرستان خواف در صف نخست ثبت فهرست جهانی یونسکو قرار دارد.
ابوالفضل مکرمی فر افزود: مقدمات ارسال پرونده آسبادها به سازمان مرکزی برای ثبت جهانی در سال 2018 میلادی فراهم شد و اواسط دی ماه جاری پرونده این اثر تکمیل و آماده تحویل می شود.
وی ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به دنبال ثبت جهانی آثاری است که استانهای بیشتری نمونه این آثار را داشته باشند به این ترتیب استانهای سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی با توجه به برخورداری از آسباد به دلیل وجود بادهای 120 روزه مشمول پرونده ثبت جهانی آسبادها می شوند.
92 اثر از مجموع 450 اثر تاریخی شناسایی شده شهرستان خواف تاکنون در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده اندو برای 11 اثر هم پرونده تشکیل شده که مراحل ثبت آنها در دست اقدام است.
مرکز شهرستان خواف مرکب از چهار بخش مرکزی، سنگان، جلگه زوزن، و سلامی با 110 هزار نفر جمعیت در 250 کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد. این شهرستان 123 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان نیز دارد.
7496/6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.