سختی راه برای رسیدن و حضور در کلاس درس مدرسه شبانه روزی در کلات موجب شد یکی از دانش آموزان به واسطه مشکلات مختلف ترک تحصیل کند، دختری که هنوز در پایه اول باید مشغول ادامه تحصیل باشد به دلیل دوری راه دیگر به مدرسه نمی رود.
دانش آموزان این روستا پایان هر هفته فاصله حدود 40 کیلومتری را برای بازگشت به آغوش خانواده آن هم با وانت نیسان در جاده ای ناایمن طی می کنند و در آغاز هفته دوباره از این مسیر به همین طریق به مدرسه باز می گردند.
روستای چلاق در مسیر جاده لایین به کلات و فاصله 35 کیلومتری مرکز شهرستان کلات واقع است.

* آماده احداث مدرسه ایم
رئیس آموزش و پرورش کلات به خبرنگار ایرنا گفت: منطقه چلاق باید به عنوان منطقه عشایری شناخته شود اما به دلیل نداشتن کد عشایری امکان ایجاد مدرسه برای مردم آن فراهم نیست و برای ساخت مدرسه می بایست کد عشایری از سوی اداره کل امور عشایر خراسان رضو ارائه شود.
داریوش پایسته افزود: چلاق 17 سال پیش دارای مدرسه بود اما بنابه دلایل نامعلوم تعطیل شد و اکنون دانش آموزان این منطقه به مدرسه ای شبانه روزی در کلات مراجعه می کنند.
وی به پیگیری و نامه های درخواست برای ارائه کد عشایری منطقه چلاق و ساکنان آن اشاره و بیان کرد: در صورت همکاری در زمینه صدور کد عشایری، آموزش و پرورش کلات آمادگی راه اندازی مدرسه را در چلاق دارد.

* نوع معیشت خانواده ها عامل تعطیلی مدرسه
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: مردم منطقه چلاق که 17 سال قبل دارای آموزشگاه بوده اند به دلیل اشتغال به دامداری سیار، نوع معیشت و اجبار به جا به جایی در طول نیمی از سال فرزندانشان را به مدرسه ای در ورودی شهر کلات واقع در در منطقه دربند ثبت نام کرده و همین منجر به تعطیلی مدرسه اختصاصی آنها شد.
ابوالحسن حقیقی افزود: این روستا هفت دانش آموز دارد که در چهار پایه مختلف مقطع ابتدایی مشغول تحصیل هستند. آمادگی کامل داریم تا با تائید ادارات جهاد کشاورزی و امور عشایری شهرستان کلات به عنوان عشایری بودن این منطقه، سال آینده یک باب مدرسه برای دانش آموزان آن راه اندازی کنیم.
وی همچنین تاکید کرد: هم اینک هیچ روستایی در خراسان رضوی وجود ندارد که جمعیت ساکن داشته اما فاقد مدرسه باشد. در صورت صدور کد عشایری می توانیم معلمی ویژه را برای جا به جایی با خانواده های اهل منطقه چلاق اختصاص دهیم.

* مرکز آمار متولی صدور کد عشایری
مدیرکل امور عشایری خراسان رضوی هم به خبرنگار ایرنا گفت: صدور کد عشایری برای هر منطقه با اجرای طرح سرشماری رسمی عشایر کشور توسط مرکز آمار ایران انجام می شود.
محمد نبوی فرد افزود: این سرشماری هر 10 سال یکبار انجام می شود که به دلیل مشکلات اعتباری خرداد ماه امسال اجرا نشد و خرداد سال آینده برگزار می شود.
وی ادامه داد: هر منطقه برای دریافت کد عشایری باید از سه شرط برخوردار باشد که به ترتیب شامل 'داشتن طایفه، کوچ رو بودن ساکنان و گذران زندگی و معیشت ساکنان از محل درآمد دام' است.
مدیرکل امور عشایری خراسان رضوی گفت: تقاضا برای صدور کد عشایری منطقه چلاق به مدت دو سال در حال انجام است حال آنکه صدور این کد از سوی مرکز آمار و در پی سرشماری انجام می شود. مسئله اینجاست که منطقه چلاق فاقد طایفه به عنوان مهمترین شاخص صدور کد عشایری است.

* چلاق روستایی مایل به عشایری شدن
وی همچنین اظهارداشت: چلاق هم اینک دارای کد روستایی است و به عنوان 'روستا' شناخته می شود. جمعیت ساکن آن 20 خانوار و از نوع دامدار سیار است. کمرنگی حضور دستگاههای خدمات رسان به ساکنان این روستا موجب شده تا آنها تمایل فراوانی برای اعلام به عنوان منطقه عشایری و بهره گیری از خدمات و حمایتهای عشایری داشته باشند حال آنکه این درخواست به دلیل فقدان شاخصهای عشایری تقریبا شدنی نیست.
مدیرکل امور عشایری خراسان رضوی افزود: تلاش خود را به منظور دریافت کد عشایری برای چلاق منطقه ادامه می دهیم اما لاجرم باید منتظر برگزاری سرشماری عشایر در خرداد سال آتی بود.
وی به چندین بار حضور در شورای اداری شهرستان کلات نیز اشاره و بیان کرد: مهمترین خواسته مطرح شده در شورا صدور کد عشایر برای این منطقه است حال آنکه آموزش و پرورش می تواند در قالب کد روستایی اقدام به تاسیس مدرسه در محل نماید.

* راه اندازی مدرسه موقت
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز گفت: برای رفاه حال دانش آموزان منطقه چلاق تدبیر دیگری نیز در نظر گرفته شده است. در مذاکرات انجام شده با راهبر آموزشی شهرستان کلات امکان ایجاد مدرسه موقت در روستای چلاق وجود دارد.
حقیقی افزود: راه اندازی مدرسه موقت با هدف جلوگیری از رفت و آمد دانش آموزان با وانت و خطرات احتمالی آن، صورت می گیرد و تا سال آینده تحصیلی که تعیین تکلیف وضعیت کد عشایری قطعی شود این اقدام تداوم خواهد داشت.
35 هزار نفر عشایر در قالب هفت خانوار و 35 طایفه در نقاط مختلف خراسان رضوی زندگی می کنند. شمار دانش آموزان عشایر این استان پنج هزار و 968 نفر در 194 آموزشگاه است.
عشایر کلات 'درون کوچ بوده' و در مسیر شهرستانهای سرخس درگز، خواف، چناران و مشهد کوچ روی می کنند. عشایر با سپری نمودن حدود پنج ماه از سال در مناطق قشلاقییا گرمسیر، از فروردین ماه کوچ مجدد خود را به مناطق ییلاقی آغاز می کنند.
مرکز شهرستان 38 هزار نفری کلات در فاصله 155 کیلومتری شمال شرق مشهد واقع است. کلات مرکب از دو بخش مرکزی و زاوین 68 روستا دارد. 27 هزار نفر از جمعیت این شهرستان ساکن روستاها هستند. کلات از سمت شمال و شرق هم مرز با جمهوری ترکمنستان است.
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.