بر اساس بررسی میدانی خبرنگار ایرنا از مراکز عمده مرغ فروشی در مشهد، اغلب آنها هر کیلوگرم مرغ کشتار روز یا مرغ گرم را با قیمت بیشتر از نرخ ستاد تنظیم بازار و حتی تا 130 هزار ریال به فروش می رسانند و کمتر واحد صنفی یافت می شود که مرغ گرم را به نرخ هر کیلوگرم 98 هزار ریال بفروشد.
برخی فروشندگان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا مدعی هستند که مرغ کشتار روز را گران می خرند لذا فروش آن به قیمت هر کیلوگرم 98 هزار ریال برایشان صرفه اقتصادی ندارد و در صورتی که قیمت مرغ زنده کاهش یابد قادر به رعایت نرخ ستاد تنظیم بازار هستند.
با این حال به نظر می رسد شرایط بازار برای مرغ منجمد بهتر از مرغ گرم است زیرا عمده فروشندگان مرغ منجمد توزیع شده در بازار را با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار یعنی همان 89 هزار ریال به فروش می رسانند.
مدیرکل پشتیبانی امور دام سازمان جهاد کشاورزی در گفت گو با خبرنگار ایرنا به فعالیت هزار و 400 واحد مرغ گوشتی با ظرفیت تولید 26 میلیون قطعه برای هر دوره در این استان اشاره و بیان کرد: افزایش قیمت مرغ طی ماههای اخیر در مقایسه با افزایش بالای هزینه های تولید، اندک اما همین افزایش در خراسان رضوی نیز به مراتب کمتر نرخ از میانگین کشوری است.
سید احمد دلقندی افزود: هزینه های تاثیرگذار در قیمت تمام شده گوشت مرغ امسال در مقایسه با پارسال 30 درصد بیشتر شده لذا افزایش اخیر در قیمت گوشت مرغ امری کاملا منطقی و بسیار کمتر از هزینه تمام شده است.

* قیمت امروز 87 هزار ریال
مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: امروز یکم دی ماه تولیدکنندگان مرغ زنده را برای کشتار هر کیلوگرم بین 86 هزار ریال تا 87 هزار ریال به فروش رساندند و همین مرغ گرم برای فروش به مصرف کننده در واحد صنفی به قیمت هر کیلوگرم حداکثر 125 هزار ریال به فروش رسید.
امیر دلداری اظهار داشت: مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده را در کشتارگاه 63 هزار و 500 ریال اعلام کرده، در صورتی که قیمت امروز برای این نوع مرغ در هر کیلوگرم بین 86 تا 87 هزار ریال بود.
وی ادامه داد: مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم را 98 هزار ریال اعلام کرده و صنوف ملزم به رعایت این قیمت هستند اما صنوف فروشنده، فاکتورهای خرید روز خود را مبنی بر مرغ کشتار روز با قیمتهایی بالاتر از نرخ مصوبه ستاد تنظیم بازار ارائه می کنند.
مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف خراسان رضوی گفت: الزام به رعایت قیمت 98 هزار ریال برای فروش هر کیلوگرم مرغ گرم به مصرف کننده الزام قانونی است و دستگاه قضا نیز نسبت به نظارت بر عدم رعایت قانون در این بخش وارد عمل شده است.
وی افزود: در این راستا تولیدکنندگان باید بگونه ای برنامه ریزی کنند که قیمت مرغ زنده در کشتارگاه بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور به نرخ هر کیلوگرم 63 هزار و 500 ریال و برای مصرف کننده نهایی به قیمت هر کیلوگرم 98 هزار ریال برسد.

* الزام رعایت مصوبه ستاد تنظیم بازار
با وجود افزایش قیمت هزینه های پرورش و عرضه مرغ برای تولیدکنندگان و فروشندگان، رئیس اداره نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا می گوید که مرغ منجمد یا مرغ کشتار روز فقط با نرخ مصوبی که دولت در سراسر کشور اعلام کرده به فروش می رسد لذا هرگونه عرضه بالاتر از قیمت مصوب تخلف است.
عباس اخوان افزود: قیمت مصوبه مرغ کشتار روز از سوی ستاد تنظیم بازار کشور برای مصرف کننده اعلام شده و با گرانفروشان بدون هیچ مسامحه ای به شدت برخورد می شود.
وی ادامه داد: کشتارگاهها مدعی شدند که مرغ را گران می خرند و هزینه های نگهداری و کشتار هم افزایش یافته لذا قائل به فروش مرغ به قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار کشور نیستند.
رئیس اداره نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: این در حالی است که طی اعلام ستاد تنظیم بازار قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم و کشتار روز در محل کشتارگاه 63 هزار و 500 ریال و برای مصرف کننده 98 هزار ریال می باشد و هرگونه عرضه مرغ به قیمت بالاتر در هر فروشگاهی تخلف است.
وی افزود: بر اساس اعلام سازمان پیشتیانی امور دام نیز قیمت هر کیلوگرم مرغ منجمد 89 هزار ریال است و عرضه کنندگان باید مرغ را با همین قیمت عرضه کنند.
اخوان تاکید کرد: هیچ کمبودی در حوزه گوشت مرغ وجود ندارد لذا بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور باید مرغ به قیمت مصوب به دست مصرف کننده برسد و مردم نظارت بر بازار این ماده غذایی را لمس کنند.
وی ادامه داد: بازرسان اصناف و سازمان صنعت به شدت مراقب عرضه مرغ در سطح بازار هستند و با هر نوع گرانفروشی و عرضه به قیمت بالاتر هم در فروش مرغ منجمد و هم در فروش مرغ کشتار روز بدون مساحمه ای برخورد قانونی می شود.

* همکاری بخش خصوصی در تنظیم بازار مرغ
مسئول امور طیور سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تایید قیمت بالای مرغ کشتار روز در بازار گفت: نشستی با حضور رئیس سازمان جاد کشاورزی استان، فعالان بخش خصوصی و متولیان زنجیره های تولید گوشت سفید در استان برگزار شد.
محمد یاحقی اظهار داشت: متولیان زنجیره های تولید گوشت سفید همکاری کردند و پذیرفتند که هر کیلوگرم مرغ را با نرخ کمتر از 110 هزار ریال به دست مصرف کننده برسانند و از سود خود کم کردند.
وی ادامه داد: رعایت قیمت مصوب 98 هزار ریال ستاد تنظیم بازار کشور برای هر کیلوگرم مرغ کشتار روز از نظر کارشناسی و با در نظر گرفتن هزینه های تولیدکنندگان عملی نیست. با این حال تولیدکنندگان بخش خصوصی پذیرفتند و هر کیلوگرم مرغ گرم را به قیمت کمتر از 120 هزار ریال یعنی بین 116 تا 117 هزار ریال به فروش رساندند که این قیمت در خراسان رضوی در مقایسه با دیگر استانها پایین ترین نرخ بود.
مسئول امور طیور سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفشت: هم اینک استان در تامین گوشت مرغ هیچ مشکلی ندارد و مقرر شده با همکاری بخش خصوصی قیمت گوشت مرغ به پایین ترین حد برسد.

* تامین مرغ منجمد برای واحدهای صنفی به هر میزان
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی هم اعلام کرد که تامین مرغ منجمد برای واحدهای صنفی به هر میزان مورد تقاضا، قابل تامین است.
علی غفوری مقدم اظهار داشت: با توجه به تصمیمات کمیسیون تنظیم بازار استان و با هدف کاهش قیمت مرغ گرم و تامین نیاز مردم، مرغ منجمد به میزان کافی و مورد نیاز در همه شهرستانها در حال توزیع است.
وی افزود: بر این اساس همه فروشگاههای بزرگ، زنجیره ای، تعاونیهای مصرف، کارمندی و کارگری می توانند جهت دریافت حواله مرغ منجمد و توزیع آن به سازمان صنعت ، معدن و تجارت خراسان رضوی مراجعه کنند.
او گفت: همچنین بر اساس هماهنگی صورت گرفته با اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی مشهد، با معرفی اتحادیه مذکور مرغ منجمد در بخشی از واحدهای صنفی سطح شهر عرضه می شود.
وی اضافه کرد: همه عرضه کنندگان در شهرستانهای استان نیز می توانند جهت دریافت حواله مرغ به ادارات صنعت ،معدن و تجارت شهرستان خود مراجعه کنند. بر این اساس توزیع مرغ منجمد بدون محدودیت تا زمان مطلوب ادامه خواهد داشت.
7489/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.