محمد برزویی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: سد دوستی مشترک بین ایران و ترکمنستان هم اینک سهم 50 درصدی در تامین حجم آب مورد نیاز کلانشهر مشهد دارد.
وی حجم کنونی آب ذخیره شده در سد دوستی را 163 میلیون مترمکعب اعلام و بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون 19 میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه پشت به این سد شده در حالی که ظرفیت نهایی سد دوستی ذخیره یک میلیارد و 211 میلیون مترمکعب آب است.
مدیر امور منابع آب مشهد در ادامه همچنین انسداد چاههای غیرمجاز و هوشمندسازی چاههای آب شرب را یکی از راهکارهای مدیریت مصرف و توزیع آب ذکر و بیان کرد: هفت هزار و 182 حلقه چاه غیرمجاز هم اینک در سطح خراسان رضوی فعالند که هزار حلقه از آنها در دشت مشهد دایر است.
وی مجازات مالکان چاههای غیرمجاز را اندک و یربازدارنده توصیف و بیان کرد: مبلغ جریمه برای افرادی که مبادرت به حفر چاه آب غیرمجاز می کنند حداکثر پنج میلیون ریال است. این مبلغ باعث می شود فرد متخلف با پرداخت جریمه پس از مدتی دوباره چاه غیرمجازی دیگری را حفر کند و از یک طرف شرکت آب منطقه ای چاههای غیرمجاز را مسدود کرده و از طرف دیگر چاههای جدید حفر شوند.
برزویی همچنین از انسداد 70 چاه غیرمجاز در دشت مشهد طی 45 روز اخیر خبر و ادامه داد: بدین طریق سه میلیون مترمکعب آب صرفه جویی شد. انسداد این چاهها که هر کدام عمق بین 100 تا 220 متر داشتند اقدامی منحصر به فرد بود.

* کاهش سطح مخزن سد باعث افت کیفیت آب
مدیر بهره برداری و نگهداری تاسیسات شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: 15 درصد از ظرفیت سدهای این استان آب دارد و هم اینک بقیه آنها خالی از آب هستند.
رضا نوروززاد توان ذخیره سازی سدهای بزرگ و در حال بهره برداری خراسان رضوی را در مجموع یک میلیارد و 572 میلیون مترمکعب اعلام و بیان کرد: امسال تاکنون در حالی شش میلیون مترمکعب آب وارد سدهای استان شده که خروجی آب آنها 91 میلیون متر مکعب برای مصارف کشاورزی و شرب برآورد می شود.
وی در ادامه توجه به کیفیت را لازمه تامین آب شرب مشهد عنوان و بیان کرد: سدهای ارداک، دوستی، کارده و طرق در تامین آب مشهد نقش بسزایی دارند لذا با افت حجم مخازن آنها کیفیت آب مصرفی تحت تاثیر قرار گرفته و کاهش می یابد.

* مردم تخلفات را اطلاع دهند
مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی نیز گفت: مدیریت تامین آب در کشور ارتباط مستقیم با پایبندی به اخلاق دارد لذا تا مسئله آب دغدغه همه افراد جامعه نشود راه به جایی نخواهیم برد.
کاظم جم بر لزوم مشارکت مردم در مدیریت آب تاکید و بیان کرد: وزارت نیرو به تنهایی نمی تواند آب را مدیریت کند لذا این امر نیازمند همکاری بهره برداران آب، تشکلهای مردمی و ناجیان آب است. مردم می توانند تخلفات آبی در حوزه چاههای غیرمجاز و دیگر موارد را از طریق سامانه پیامکی 30006394 و یا تلفن گویای 31435 اطلاع دهند.
وی به مصرف سالانه شش هزار و 90 میلیون مترمکعب آب در خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: هم اکنون 86 درصد این آب در بخش کشاورزی و 14 درصد در بخش شرب، صنعت و خدمات مصرف می شود.
3027/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.