مهدی ناصری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اجرای سد بر روی رودخانه کلات در قالب 'طرح مدیریت منابع آب هزارمسجد' برنامه ریزی شده و در پی ساخت سه سد موجود در این شهرستان صورت می گیرد.
وی به بهره برداری از سدهای 'زاوین، قره تیکان و چهچه' در شرق کلات و بخش زاوین اشاره و بیان کرد: با این وجود طرحهای آبخیزداری در غرب شهرستان کلات یعنی ارتفاعات هزارمسجد تا شهرستان درگز توجیه بیشتری دارد اما در حوزه عمل در این بخش اقدامات عملی کمتری صورت گرفته است.
فرماندار کلات همچنین به خروج بخشی از آبهای سطحی از کشور اشاره و بیان کرد: طی سال آبی 95-96 حجم آب خروجی از جریانهای سطحی در این شهرستان 98.6 میلیون مترمکعب بود. 81.2 میلیون مترمکعب از این حجم آب خروجی سهم جمهوری ترکمنستان بوده است. آب خروجی از محدوده شهرستان کلات در سال آبی 96-97 کمتر از این میزان ثبت شده است.
وی ادامه داد: هم اکنون حجم آب ذخیره شده پشت سد چهچه 12.2 میلیون مترمکعب، سد قره تیکان 10 میلیون مترمکعب و سد زاوین 1.3 میلیون مترمکعب می باشد. بر این اساس بطور متوسط بین 48 تا 64 درصد مخازن پشت این سدها با بارشهای امسال پر شده است.
ناصری همچنین میزان بارش و آبگیری سدهای کلات را در خراسان رضوی بی نظیر و در کشور قابل ملاحظه توصیف و بیان کرد: مهار آبهای سطحی و خروجی از شهرستان که برخی مواقع موجب بروز سیلاب و خسارت نیز می شود نیازمندمند شتاب در اجرای طرحهای آبخیزداری است.
مرکز شهرستان 38 هزار نفری کلات در فاصله 155 کیلومتری شمال شرق مشهد واقع است. این شهرستان کوهستانی مرکب از دو بخش مرکزی و زاوین 68 روستا دارد. 27 هزار نفر از جمعیت کلات در روستاهای این شهرستان مرزی سکونت دارند.
خراسان رضوی دارای 29 سد در حال بهره برداری در تربت حیدریه، قوچان، مشهد، خواف، درگز، سبزوار، تایباد، تربت جام، چناران، سرخس، نیشابور، کلات و فریمان است.
بنا بر اعلام شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی هم اینک 85 درصد ظرفیت پشت سدهای این استان خالی است. 237 میلیون مترمکعب آب پشت سدهای خراسان رضوی جمع شده که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته حدود 10 درصد کمتر است.
توان ذخیره سازی سدهای بزرگ و در حال بهره برداری این استان در مجموع یک میلیارد و 572 میلیون مترمکعب است.
با وجود بارندگیهای خوب پاییز امسال، به دلیل کاهش ذخایر برف طی دهه های گذشته و در نتیجه کاهش آبهای سطحی همچنان بخش زیادی از ظرفیت سدهای خراسان رضوی خالی است. کاهش بارندگی، تغییر در نوع بارش و افزایش حرارت از عوامل تاثیرگذار بر کاهش آبهای سطحی خراسان رضوی می باشد.
3221/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.