محسن اسفندیاری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ورود دولت به بازار زعفران که سابقه آن در سال 85 نیز تجربه شده بود، با هدف حمایت از کشاورزان، کوتاه شدن دست دلالان و جلوگیری از ورود هرگونه ضرر و زیان به کشاورزان انجام می شود.
وی اظهار داشت: کارهای مقدماتی لازم در این زمینه انجام شده و به محض افت قیمت در بازار یا بروز مشکل و نوسانات شدید در قیمت زعفران، اقدام برای خرید حمایتی و توافقی زعفران کشاورزان صورت می گیرد.
وی گفت: ورود دولت به بازار زعفران و خرید توافقی این محصول دست دلالان را از این بازار کوتاه کرد و موجب قطعی شدن سود کشاورزان شد.
اسفندیاری با بیان اینکه سال گذشته 64 تن زعفران در خراسان رضوی خریداری شد افزود: بیشترین حجم خرید زعفران در این قالب معادل 75 درصد محصول خریداری شده شامل پوشال معمولی و پوشال مرغوب زعفران بوده و خرید نگین زعفران به عنوان مرغوب ترین محصول تولیدی نیز 10 تن بود.
وی اظهار داشت: انتشار برخی اخبار مبنی بر سود کلان دولت در خرید زعفران به دلیل برداشت اشتباه مبنی بر خرید نگین زعفران در حجم بالا صورت گرفته است در حالی که خرید نگین زعفران در استان کمترین میزان خرید را طی سال گذشته به خود اختصاص داد.
وی با بیان اینکه هم اکنون خرید توافقی گل زعفران توسط اتحادیه تعاونی های روستایی استان در حال انجام است گفت: از جمله اقدامات حمایتی این اتحادیه، خرید زعفران به صورت گواهی سپرده کالا است.
اسفندیاری افزود: کشاورزان برای نگهدای محصول زعفران در محیط مناسب و دارای امنیت مشکل دارند اما می توانند زعفران خود را تحویل این اتحادیه دهند و در ازای آن گواهی سپرده مورد قبول بورس دریافت کنند، این گواهی قابل خرید و فروش و نیز قابل عرضه در بورس است.
پاییز پارسال 280 تن محصول از 84 هزار هکتار کشتزارهای زعفران خراسان رضوی برداشت شد. این مقدار در سال قبل از آن 256 تن بود.
فعالیت در حوزه تولید زعفران در خراسان رضوی برای 131 هزار نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کرده است.
7496 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.